رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ آذر ۱۴۰۱

حمام تاریخی برزک

اشتراک گذاری

حمام تاریخی برزک در شهر برزک واقع در شهرستان کاشان می باشد.بنای این حمام متعلق به دوران صفویه است که به دلیل عدم تعامل میان نهادهای متولی و تأمین نشدن اعتبار لازم، چندسالی می‌شود که مرمت آن نیمه‌کاره رهاشده و در معرض تخریبِ دوباره قرارگرفته است.

حمام تاریخی برزک

معماری حمام تاریخی برزک

این حمام صفوی که در ابتدای جاده تفریحی گردشگری سعدآباد و در نزدیکی تفرجگاه آسیاب آبی قرار دارد. در زمان صفویه و توسط فردی به‌نام سیدحسن کاشانی در مدت ۷ سال ساخته شد. ستون‌های سنگیِ تراشیده شده و پایه‌هایی از سرب و ساروج، سازه این بنا را تشکیل داده است. حمام تاریخی برزک دارای همه بخش‌هایی است که در حمام‌های قدیمی دیده می‌شود.حمام برزک تا قبل از ثبت در فهرست میراث ملی مورداستفاده مردم بود. یک بخش آن زنانه و بخشی هم مردانه بود ولی چون حمام‌زنانه وضعیت نامناسبی داشت از حمام مردانه که بزرگ‌تر بود یک روز برای مردان و یک روز هم برای زنان استفاده می‌شد.

حمام تاریخی برزک

شهر برزک

برزک یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر با جمعیت ۴۵۸۸ نفر (برآورد سال ۱۳۹۵، مرکز آمار ایران) در بخش برزک شهرستان کاشان قرار دارد. شهر برزک دارای بیشترین سهم گل در منطقهٔ کاشان با دارابودن ۷۰٪ گُل منطقه است. همچنین، با داشتن کارخانه‌های صنعتی و سنتی گلاب‌گیری سهم قابل‌توجهی از گل و گلاب منطقهٔ کاشان را دارد.این شهر زیبا دارای درختان گردو و بادام و همچنین شاه‌توت است. برزک بیشترین سهم تولید و توزیع شاتوت را در منطقه داراست. این شهر دارای آب‌وهوایی معتدل در بهار و تابستان است، و در زمستان نیز هوای سردی دارد.
مردم محلی منطقه عمدتاً به باغداری مشغولند. گلابگیری از جاذبه‌های گردشگری روستاها و شهرهای حاشیه منطقه است. سالانه تعداد زیادی گردشگر در اردیبهشت ماه برای تماشای گلابگیری به این شهرها سفر می‌کنند.

حمام تاریخی برزک

باغشهر برزک

برزک از جمله شهرهای انگشت شمار دارای چهار فصل متمایز است. در فصل بهار، سپیدی برف جای خود را به شکوفه‌های سرخ و سفید بهاری می‌دهد. بر زمینش مخملی سبز همراه با رویش گل‌های لاله آماده استقبال از میهمانان طبیعت است. چه خرسندند مردم این شهر که در آخرین ماه فصل بهار زمینشان متبرک می‌شود با بازگشایی گل‌های سرخ محمدی که نقشی بدیع و تزیینی و زیباست بر کوچه باغ‌های این شهر. در این ماه فعالیت گلابگیران با شوری خاص آغاز می‌شود. جشنواره گل و گلاب برپا می‌شود و شهر خود را آماده و مهیا در انتظار گردشگران می‌بیند.

فصل تابستان، فصل به بار نشستن درختان باغ‌ها و دشت‌هاست. تابستان برزک، دارای آب و هوایی معتدل، لطیف و کوهستانی است. مأمن آرامشی برای مسافران گرمازده از کویر است تا قدری در سایه‌سار درختان بیاسایند و صدای آبشارهای همیشه خروشان این شهر را بشنوند و از آب چشمه‌های زلال آن بنوشند.

کوچه‌باغ‌های برزک در پاییز با فرشی رنگین از برگ‌های درختان پوشیده شده‌است و درختان، برگ‌های زرد و سرخ و ارغوانی را با وزش باد در هوا می‌پراکنند و بر سر مسافرانشان گلریزان می‌کنند و چه خیال‌انگیز است وقتی که در کوچه‌باغ‌ها قدم می‌گذاری و صدای خش خش برگ‌ها را زیر پا می‌شنوی و ناگاه نگاهت بر بلندای برزک می‌افتد و کوه‌های باران‌خورده و قله‌های پوشیده از برف را می‌بینی که نزدیکی زمستان را گوشزد می‌کنند.

حمام تاریخی برزک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *