رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مهر ۱۴۰۰

خانه قادری برزک

لینک این مطلب کپی شد!

خانه قادری برزک یکی از خانه های تاریخی شهر برزک در کاشان است . شهر زیبای برزک با وسعتی در حدود ۲۰۰ هكتار در جنوب غرب شهرستان كاشان و در دامنه كوههای كركس واقع شده است. این شهر با داشتن مناظر طبیعی و بكر و دلباز و چشم اندازهای وسیع و زیبا از جمله چشمه سارهای متعدد و آبشارهای زیبا و رودخانه ای كه طول شهر را می پیماید و در مسیر خود گیاهان و كشتزارها را جانی تازه می بخشد، شهری بسیار سرسبز و دیدنی است.

جاهای دیدنی برزک

این شهر همچنین آثار تاریخی و جاذبه های متعددی دارد. بقعه امامزاده سراج الدین بن موسـی بن جعفر (ع)، امامزادگان شاهزاده احمد و محمود (ع) كه بصورت دو بنای مجزای از هم در محله درب زیارت شهر استقرار یافته اند، قبرستان قدیمی شهر كه در جوار بقعه امامزاده سراج الدین قرار دارد، تپه تاریخی قلعه، حمامهایی كه در محاورات اهالی محل به حمامهای بزرگه و كوچیكه مشهور هستند و در جوار هم به صورت یك بنای یكپارچه بنا گردیده اند، آسیاب های آبی شهر، خانه های تاریخی (مانند خانه تاریخی موسوی كه در محاورات محلی شهر برزك به “خانه پدر امام جمعه” مشهور است.

خانه تاریخی قادری كه اخیراً به “خانه برزك شناسی یا موزه مردم شناسی” تغییر كاربری یافته و نیز خانه تاریخی خانم كاردان) در بافت قدیمی شهر، آب انبارها، درخت كهنسال درب مسجد و … شهر برزك را جاذب توریستها و گردشگرانی كرده كه در فصول مختلف سال، بخصوص فصل گل و گلاب و جشنواره آن، به این منطقه سفر می کنند.

خانه قادری برزک

خانه تاریخی قادری (موزه مردم شناسی)

خانه تاریخی قادری به شماره ۱۷۸۱۰ تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۱۴ در فهرست آثار تاریخی ثبت گردیده است. این خانه در دروه زندیه و با توجه به معماری سنتی محل ساخته شده است در ابتدا و تا دو سال پیش مسكونی و در اختیار ورثه مرحوم قادری بوده‌ ولی پس از خرید این بنا توسط شهرداری شهر برزك و تملک آن، ابتداء قرار بود به مرکز برزک شناسی تبدیل گردد ولی پس از بررسی و مطالعات لازم مقرر گردید خانه تاریخی قادری در قالب یک پروژه مشارکتی پس از مرمت به موزه مردم شناسی شهر برزک تبدیل شود. موزه مردم شناسی شهر برزک در محل خانه تاریخی قادری با مشارکت شهرداری برزک و اداره میراث فرهنکی در تابستان سال ۱۳۸۷ افتتاح گردید.

خانه قادری برزک

معماری بنا

خانه قادری در دو طبقه با حیاطی طویل و باریك و با شیبی ملایم از شمال به جنوب شكل گرفته است. سه اتاق و یك مطبخ، طبقه همكف این بنای تاریخی را تشكیل داده اند. اتاق میانی در این طبقه از طریق تعدادی پله به حیاط دسترسی دارد و از دو طرف نیز به دو اتاق دیگر راه دارد. اتاقهای كناری آن هر كدام با یك در و پنجره دو لنگه به حیاط مشرف اند. در ضلع شرقی حیاط اتاقی به چشم می خورد كه در ادوار بعدی به بنا الحاق شده است. در ضلع جنوبی نیز طویله و علوفه خانه قرار دارند كه با سقف طاق ضربی اجرا و پوشش داده شده اند. یك ایوان و دو اتاق طبقه اول را تشكیل داده و در ضلع شمال غربی بنا نیز یك راه دسترسی با شیبی تند به كوچه مرتبط است.

درهای ورودی تمامی اتاقها چوبی است و نیز پوشش سقف كلیه اتاقها با تیرهای چوبی و حصیر بوده كه با معماری محلی این شهر در زمانهای گذشته (تناسب بنا با بافت قدیم و استفاده از مصالح سنتی) همگونی و همخوانی دارد.

خانه قادری برزک

قسمتهای مختلف موزه

ورودی، قسمت اداری و انبار موزه

پس از پشت سر گذاشتن کوچه باریک از خیابان اصلی به ورودی اصلی موزه می رسیم. بنای موزه دارای دو طبقه همکف و اول می باشد. پس از ورود از درب اصلی موزه به حیاط راهرو مانندی می رسیم که در سمت چپ آن اتاق نگهبانی، بخش اداری و باجه فروش بلیط موزه قرار دارد و در انتهای آن انبار موزه در نظر گرفته شده است. سمت راست حیاط و روبروی اتاق نگهبانی فضاهای نما یشگاهی موزه شروع می شود.

طبقه همکف

قسمت نمایشگاهی موزه در طبقه همکف دارای سه فضای می باشد یکی فضای میانی و دو اتاق در دو طرف فضای میانی قرار دارد. لازم به ذکر است تمام سطح دیوارها ی فضای داخلی دارای تاقچه می باشد که طراحان از این تاقچه ها به عنوان ویترین استفاده کرده اند. فضای میانی جهت نمایش وسائل توزین و پخت و پز اختصاص داده شده است. جهت نمایش بهتر فضای مطبخ یک عدد تنور همراه با مانکن ایجاد شده است .علاوه بر اشیاء فوق تعدادی وسائل کشاورزی و چند عدد کتیبه چوبی و درب منبت کاری در فضای میانی به نمایش گذاشته شده است.

اتاق سمت راست فضای میانی جهت نمایش فضا و نوع چیدمان داخلی و روش زندگی در یک خانواده برزکی به شکل سنتی آن به بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است. در این اتاق ساختار یک کرسی و طرز قرار گیری آن در اتاق با مانکن ارائه شده است. طاقچه های این اتاق را به نمایش ظروف و سایل روز مره یک زندگی بومی در شهر برزک اختصاص داده اند.

اتاق سمت چپ فضای میانی جهت معرفی صنایع و پیشه های سنتی رایج در شهر برزک به بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است. در این اتاق انواع وسایل کشاورزی، باغبانی، نخ ریسی و … به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر آن تعدادی کتیبه چوبی در داخل ویترین های دیواری این فضا قرار دارد.

خانه قادری برزک

طبقه اول

در انتهای حیاط راه پله ی قرار دارد که امکان دسترسی به طبقه اول را ممکن می سازد. بعد از راه پله مذکور وارد یک فضای رو باز می شویم که سطح دیوار اطراف آن دارای طاقچه می باشد. تعداد چهار پله فضای رو باز را به بهار خواب (تراس) طبقه اول وصل می نماید. بهار خواب (تراس) طبقه اول چشم انداز بسیار زیبایی از شهر برزک برای بازدید کنندگان فراهم می آورد. در اطراف بهار خواب (تراس) طبقه اول دو اتاق قرار دارد، اتاق جبهه شمالی به عنوان کلاس آموزش صنایع دستی (قالیبافی) در نظر گرفته شده است. در داخل ویترین های این اتاق نمونه هایی از پوشاک و نوع پوشش اهالی منطقه برزک به نمایش گذاشته اند.

دراتاق جبهه شمالی تعدادی نسخه و کتاب های خطی به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر آن تعدادی اشیاء مردم شناسی در داخل ویترین های دیواری جهت بازدید عموم قرار داده اند.

نحوه دسترسی

برزک از شهر كاشان ۴۵ كیلومتر، از میمه ۶۰ كیلومتر و از شهر دلیجان ۵۵ كیلومتر فاصله دارد. این شهر در مسیر آزادراه تهران-اصفهان و اتوبان قم-كاشان قرار گرفته است.

خانه قادری برزک

خانه قادری برزک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *