جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حسینیه یزدی های زاهدان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آذر ۱۴۰۰

حسینیه یزدی های زاهدان ،در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده و در ساخت آن سه معمار اهل یزد مشارکت داشتند. به همین دلیل این حسینیه به حسینیه‌ی یزدی‌ها معروف شد. گویا یزدی‌ها جزو اولین مهاجرانی بودند که به زاهدان مهاجرت کرده‌اند. گفته می‌شود که اولین حسینیه‌ای که در زاهدان ساخته شده است همین حسینیه بوده و به همین دلیل قدیمی‌ترین حسینه‌ی زاهدان نیز هست.

حسینیه یزدی ها1 حسینیه یزدی های زاهدان

معماری حسینیه یزدی ها

این حسینیه شامل صحن بزرگی برای برپایی مراسم عزاداری است. همچنین در آن آشپزخانه و سردخانه نیز قرار دارد. حیاط بسیار بزرگی هم دارد که برای مراسم نخل‌گردانی در محرم از آن استفاده می‌شود. هزینه‌های این مراسم توسط خیرین و از محل‌های درآمدی این حسینیه تامین می‌شود. در این حسینیه نام‌های الهی بر روی کاشی‌های آبی با پس‌زمینه‌ی کرم کار شده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده. در ضمن این مکان که برای مردم زاهدان اهمیت ویژه‌ای دارد در بافت تاریخی و قدیمی زاهدان قرار دارد.

موقوفه حسینیه یزدیها در خیابان شریعتی زاهدان، روبروی اداره پست قرار دارد و هر ساله در ایام محرم پذیرای هزاران نفر از عزاداران به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان می باشد.هزینه برگزاری مراسم در این موقوفه از محل کمک های مالی خیرین و عاشقان امام حسین و بخشی دیگر از مخارج عزاداری و پذیرایی از محل درآمد رقبات تجاری این حسینیه تامین می گردد.

حسینیه یزدیها از روز اول محرم با برپایی مجالس سخنرانی و عزاداری و از روز پنجم محرم با دسته روی در خیابان ها، حال و هوای شهر را محرمی و حسینی می کند و نقطه اوج این عزاداری ها در روز تاسوعا و عاشورا و شام غربیان در این حسینیه نمایان می شود و مردم زاهدان با علاقه وافری که به این موقوفه قدیمی دارند، هرساله از پیر و جوان و زن و مرد با مراجعه به حسینیه یزدیهای زاهدان به عزاداری و گریستن برای امام حسین (ع) می پردازند.

حسینیه یزدی ها حسینیه یزدی های زاهدان

پیشنهاد برای بازدید حسینیه یزدی ها

بهترین زمان برای بازدید از این حسینیه ماه محرم و زمانی است که مردم برای عزاداری از این حسینیه استفاده می‌کنند و این حسینیه در زنده‌ترین حالت خود قرار دارد. اما در روزهای دیگر سال که حسینیه خلوت هست هم می‌توانید برای دیدن فضای درونی آن و کمی خلوت کردن از آن دیدن کنید. مطمئنا زیبایی آن برای شما نیز جذاب خواهد بود.

نحوه دسترسی

آدرس : استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- بلوار بلوچستان

حسینیه یزدی های زاهدان 1 حسینیه یزدی های زاهدان

حسینیه یزدی های زاهدان 2 حسینیه یزدی های زاهدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد