جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جشنواره گل غلتان در استان سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ خرداد ۱۳۹۹

جشنواره گل غلتان در استان سمنان ، یکی از آئین های سنتی و میراث معنوی سمنان است  که دارای قدمتی صد ساله می باشد . جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان که هر ساله در اردیبهشت ماه در شهر دامغان برگزار می گردد. در این جشنواره نوزادان تازه متولد شده را برای شادابی و طراوت ادامه زندگیشان در میان گل های محمدی می غلتانند.آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.

جشنواره گل غلتان سمنان جشنواره گل غلتان در استان سمنان

در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف به ویژه آلرژی و حساسیت های فصلی می شود.. گل غلتان آئینی سنتی ویژه نوزادان زیر یک سال است و مردم این شهرستان بر این باورند با غلتاندن نوزاد در بین انبوهی از گلبرگ‌های گل محمدی فرزند آنان از بیماری‌های مختلف حفظ می‌شود.

جشنواره گل غلتان نوزاد در گلبرگ های گل محمدی، روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت با اجرای برنامه های متنوع و شاد در این شهر برگزار می شود.از جمله برنامه های دیگری که در این جشنواره برگزار می گردد، می توان برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای تجسمی، آئین کهن سمنو پزان، انجام بازی های محلی، کارگاه های فرش و گلیم بافی و آواز خوانی در روز نخست این جشنواره را نام برد.

پس از برگزاری این جشنواره، گلبرگ های گل محمدی که مورد استفاده قرار گرفته است خشک شده و در مصارف دیگری مثل طب سنتی و معطر کردن جانماز مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از زنان این منطقه نیز این گل ها را در میان جهیزیه نو عروسان قرار می دهند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *