جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ مرداد ۱۴۰۲

در این مطلب می خواهیم سری به شیراز شهر تاریخ ایران بزنیم و شما را با جاهای دیدنی شیراز در پاییز آشنا کنیم .شیراز شهر بهارنارنج و باغ های دلگشاست. شهری که پر از مسجد و خانه های قدیمی است که نمی توان بدون دیدن‌شان شیراز را ترک کرد.شیراز در تمام فصول سال زیباست ولی جاهای دیدنی شیراز در پاییز بسیار دیدنی است . اینجا جایی است که محبوبیتش فقط به خاطر حافظیه و سعدیه نیست و همه شهر به آلبوم عکسی دیدنی می‌ماند. جایی که شکوه و زیبایی دروازه قرآن، باغ های متعدد شهر، ارگ کریمخانی، بازار و حمام شهر که یادگارهای چندساله شهرند، تو را در خودش غرق می‌کند. می‌توان ساعت‌ها در هرکدام قدم زد و از آنهمه زیبایی به وجد آمد.
سفر به شیراز به عنوان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ،ایران فرصتی استثنایی برای تجربه ،فرهنگ، هنر و طبیعت گردشگران این شهر با تاریخچه ی ژرف و دیدنیهای فراوان مسافران را به سفری در زمان عبور میکند. با وجود هتلهای متنوع اقامت در شیراز تجربه ای لذت بخش و راحتی را به شما ارائه خواهد داد. در زمان سفر به شیراز می‌توانید لیستی از بهترین هتل‌های شیراز را در سایت اسنپ تریپ ببینید و هتل خود را با قیمتی مناسب رزرو کنید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن می تابد شهرتی جهانی دارد. مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست، ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده است.

آدرس : در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.

نصیر الملک جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

دروازه قرآن شیراز

تنها دروازه باقی مانده از شیراز قدیم در شمال شرقی شهر قرار گرفته جالب است بدانید در قدیم در بالای دروازه قرآنی قرار داده بودند که مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند که از دوران به بعد به دروازه قرآن شهر پیدا کرد.

آدرس: خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه قرار گرفته‌ است.

دروازه قرآن جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

بازار وکیل شیراز

بازار شیراز با ۳۰۰ سال قدمت، یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز یادگار دوران زندیه است. اینجا جایی است که به نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش که از چهارطرفش، چهار بازار منشعب می‌شود یکی از قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریه لار و اصفهان است.

آدرس : ورودی‌ ها بازار وکیل در خیابان‌ های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ اند که ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

بازار وکیل جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

خانه شاپوری

خانه شاپوری متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ شیراز بوده‌ که در سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط مهندس معروف آن زمان استاد ابوالقاسم ساخته شده است و یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز به شمار می رود.

آدرس : خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری قرار گرفته‌ است.

خانه شاپوری جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های شیراز که تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست. زندیان باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک هایی نیز به آن اضافه شد.آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش.

آدرس: شمال شرقی شیراز، در مسیر آرامگاه سعدی قرار گرفته‌ است.

باغ دلگشا جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان توسط قوام السلطنه بین سال های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده که این محموعه دارای حمام، حسینه، مدرسه، دیوان خانه، اصطبل و بازارچه ای بود که در سال های اخیر بعد از تعمیرات اساسی بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته که در ان اشیای فرهنگی اهدایی پرفسور پوب (مورخ شهیر آمریکایی آثار هنری ایران) نگهداری می شود.

آدرس : خیابان لطفعلی خان زند نرسیده به خیابان زینبیه، فلکه غدیر قرار گرفته‌ است.

باغ نارنجستان قوام جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

سرای مشیری

سرای مشیری یا سرای گلشن از بازارهای قدیمی شیراز و یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز است که در دوره قاجاریه ساخته شده‌ است. سرای مشیری در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت در خروجی آن قرار گرفته‌ است.

آدرس : در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت در خروجی آن قرار گرفته‌ است.

شما می توانید با جاهای دیدنی دیگر شیراز در مطالبی تحت عنوان جاهای دیدنی شیراز در بهار بیشتر آشنا شوید .

سرای مشیری جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

خانه زینت‌ الملک

خانه زینت‌ الملک یا زینت‌ الملوک به جای مانده از دوره قاجار است سقف بیشتر اتاق‌ های این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌ است که در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر فارس برپا شده است.

آدرس : خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته‌ است.

خانه زینت‌ الملک جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

سعدیه

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است.که در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ زیبای دلگشا در دامنه کوه قرار گرفته است.

مکان آرامگاه در ابتدا محل زندگی سعدی بود و تا اواخر عمر خود نیز آنجا بود سپس بعد از فوت همانجا دفن شد، در قرن هفتم مقبره او ساخته شد اما بنای فعلی در سال ۱۳۳۰ توسط معمار مدرنیست محسن فروغی با الهام از عنصار معماری سنتی باز طراحی شد.

آدرس : انتهای خیابان بوستان مجاور باغ دلگشا قرار گرفته‌ است.

سعدیه جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

حافظیه

حافظیه یا آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای داده است. همه ساله حافظیه شاهد حضور میلیون ها عاشق این شاعر نامی است.
بنای فعلی مقبره در سال ۱۳۱۵ با تلاش علی اصغر حکمت با الگو گرفتن از معماری دوره زندیه و یادمان های قبلی حافظیه توسط معماری فرانسوی بنام ماکسیم سیرو طراحی و با همکاری باستان شناس ایرانی علی سامی به اجرا در آورد.

آدرس : چهار راه حافظیه – بلوار گلستان قرار گرفته‌ است.

حافظیه جاهای دیدنی شیراز در پاییز

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش خداوندا نگه‌دار از زوالش
به شیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش
نسیم باد مصلی و آب رکن‌آباد غریب را وطن خویش می‌برند از یاد
نمی‌دهند اجازت مرا به سیر و سفر نسیم باد مصلی و آب رکن‌آباد
اگرچه زنده‌رود آب حیات است ولی شیراز ما از اصفهان به
حافظ

تخت جمشید یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

تخت جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزار ستون و یا چهل منار، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراطوری هخامنشیان بوده و حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آئینی و جشن‌ها به ویژه نوروز به شمار می رفت.

ساخت تخت جمشید در دوران حکومت داریوش، پسرش خشایارشا و پسر زاده اش اردشیر یکم ادامه داشته و هر یک از آنان بخش هایی را به مجموعه افزودند؛ اما در واقع ساخت و ساز تخت جمشید تا ۱۸۸ سال، یعنی تا پایان حکومت هخامنشیان در سال ۳۳۰ پیش از میلاد ادامه داشت.

این مجموعه شامل چندین بخش نظیر کاخ آپادانا، هدیش، ملکه، هـ ، تچر، سه در، صد ستون، شورا و دروازه ملل بوده که هر یک از آنان نشان دهنده قدرت و هنر ایرانی هستند.

تخت جمشید جاهای دیدنی شیراز در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 17 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    باغ ارم شیراز و باغ جهان نما در پاییز بسیار زیبا و دلنشین هستند و حتما سر بزنید

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • Sina

      تو زمستونی هم خوبه برم؟

      ۳ دی, ۱۳۹۸
  • رها مسعودی

    اگه قصد سفر ب شیرازو دارین قبلش ی لیست از مکانهای تفریحی و تاریخیش تهیه کنید چون تنوع زیاده، ولی پیشنهاد میکنم ب این مکانها حتما برین، حافظیه، ارامگاه سعدی، دروازه قران، ارگ کریم خان، مجموعه زندیه، پارک ازادی، باغ ارم، نارنجستان، کوچه باغهای قصردشت….

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    بازار وکیل یکی از بازارهای قدیمی شهر شیراز با قدمت بالاست

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *