جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۴۰۲

جاهای دیدنی تبریز در هر فصلی لطف خود را داشته و باید از این جاذبه های دیدنی تبریز بازدید کرد. تبریز از آن دسته شهرهای ایران است که در هر فصل سال زیباست . طبیعت رنگارنگ این شهر سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد جاهای دیدنی تبریز بسیار زیاد است و ما در مطالبی با عنوان جاهای دیدنی تبریز در بهار و ۱۰ جای دیدنی تبریز در تابستان معروفترین جاههای تبریز را معرفی کردیم در این پست می خواهیم شما را با ۱۰ جای زیبای دیگرتبریز آشنا کنیم تا اگر در فصل پاییز سفری به این شهر زیبا داشتید از سفر خود لذت ببرید .جاهای دیدنی تبریز در پاییز یکی از شاهکارترین منظره هایی است که شهر تبریز داراست .

%name جاهای دیدنی تبریز در پاییز

پارک ائل گلی تبریز

پارک های تبریز از جذاب ترین و بهترین جاذبه های طبیعی تبریز هستند که برای استراحت، گردش، تفریح، پیک‌نیک و بازی‌های گروهی مناطق مناسبی شناخته می‌شوند. این منطقه که از دوران آق قویونلوها به جا مانده، در جنوب شرقی تبریز واقع شده است. گردشگاه ائل گلی یا شاه گلی که تا دوره صفویان بزرگ ترین منلع ذخیره آب برای آبیاری باغ های اطراف تبریز به شمار می آمده، در دوره های مختلف تاریخی توسعه پیدا کرده است. مهم ترین اتفاق تاریخ آن نیز واگذاری اش به شهرداری تبریز بوده تا در قالب یک گردشگاه عمومی در آید.

ناگفته نماند شاه گلی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. دریاچه ای به عمق ۱۲ متر که در محوطه آن قایقرانی انجام می شود. آب این دریاچه نیز از یکی از شعبه های رودخانه لیقوان تأمین می شود. علاوه بر آن، عمارتی نیز در مرکز این دریاچه قرار دارد که به کاخ شاه گلی شهرت دارد. البته این عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی قدیمی پیشتر ساختمان خشتی فرسوده ای بوده که امروزه به شکل یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ائل گلی 800x480 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز که در کانون بازار تبریز قرار گرفته، تاریخ کهن این شهر از دوره سلجوقیان تا قاجار را بر پیشانی خود دارد. این مسجد ۸۶ سال پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگرچه در دوره ای از تاریخ در اثر زمین لرزه تخریب شده، همواره مورد مرمت قرار گرفته است. کهن ترین بخش مسجد جامع، شبستانی وسیع است که طاق و گنبد و ستون های هشت گوش آجری مزین به گچ بری های ظریف و هنرمندانه را در دل خود جای داده است.

مسجد جامع تبریز 800x480 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

برای آشنایی بیشتر با شهر تبریز پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تبریز را نیز مطالعه بفرمایید.

موزه شهرداری

موزه شهرداری تبریز در میدان شهرداری و در طبقه زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز واقع شده است. این موزه نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری های ایران به شمار می رود. اگرچه عمر موزه شهرداری تبریز کوتاه و شروع آن به سال ۱۳۸۶ برمی گردد. اما پس از چین در ردیف اولین موزه های شهرداری جهان قرار گرفته است. این موزه که یکی از جاهای دیدنی تبریز و موزه های تبریز معرفی می‌شود، شامل تالارهای مختلفی بوده و آثار بسیاری را در خود جای داده است.

از جمله این تالارها می توان به تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، تالار حکمت، تالار هنرهای معاصر، تالار فرش و چندین تالار دیگر اشاره کرد. برای مثال در تالار فرش، فرش ها و قالی هایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال به نمایش گذاشته شده است. همچنین در تالار دوربین های قدیمی هم، به تاریخچه دوربین از گذشته تا به امروز پرداخته شده است.

موزه شهرداری تبریز 800x480 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

موزه سنگی تبریز

نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است.موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته هستند و هر یک از اشیای موجود در موزه ها در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند، زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ ملتها را ارائه می دهند.دراین میان سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند.در این اثر ، آثار سه هزار ساله سنگ نگاره های تمدنهای باستان در تبریز به نمایش گذاشته شده است.

موزه سنگی جاهای دیدنی تبریز در پاییز

خانه استاد شهریار

منزل استاد شهریار، با قدمت دوره پهلوی دوم (۱۳۴۷) در مرکز شهر تبریز قرار دارد.استاد شهریار که غزل‌های دلنشین بسیاری سروده از جمله غزلی با مطلع «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» در این خانه زندگی می‌کرده است.این خانه در ۲ طبقه و با مصالح کاملا جدید در عرصه ۲۲۵ متر مربع و زیربنای ۱۲۵ متر مربع ساخته شده است.

شهریار جاهای دیدنی تبریز در پاییز

منزل پروین اعتصامی

پروین اعتصامی در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۲۸۵ خورشیدی در خانه‌ای در محله ششگلان تبریز و در کوچه‌ای به همین نام، متولد شد. تا سن ۶ سالگی که به همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود، در این خانه پرورش یافت. پروین اعتصامی که در اصل نام وی «رخشنده» می‌باشد. در خانواده‌ای فاضل و در دامان پدری دانشمند و مادری شاعر تربیت شد. به یُمن بهره‌مندی از فضای ادبی و شاعرانه‌ای که در خانه پدری وجود داشت. قریحه‌ای سرشار از ذوق ادبی و توانایی فراوانی که در این زمینه از آن برخوردار بود، به سرودن شعر روی آورد.

خانه پروین اعتصامی91 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

مسجد ظهیریه تبریز

این مسجد درجانب غربی صحن بقعه سیدحمزه و کنار خیابان ثقة الاسلام واقع است . بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸×۲۰ متراست که توسط یک گنبد بزرگ به قطر هشت متر ودو طاق و دو گنبد کوچکتر درشمال و جنوب مسقف می شود . دراطراف این گنبدخانه، چند رواق و اتاق قرار گرفته است و دو درگاه، آن را به خیابان ثقة الاسلام و صحن رو باز بقعه سیدحمزه مرتبط می کند . دور تا دور مسجد، از اره مرمری خوشرنگی به ارتفاع ۱۰۵ سانتی متر تعبیه شده که برقسمت فوقانی آن، سوره مبارکه اسراء به خط ثلث بسیار زیبا به طور برجسته نقر شده است .

ظهیریه جاهای دیدنی تبریز در پاییز

برج خلعت پوشان

این بنا در ده کیلومتری جاده تبریز- تهران قرار دارد که این برج آجری منشوری به برج خلعت پوشان مشهور است. این بنا در اواخر دوره صفویه احداث شده است. در زمان قاجار خلعت اهدایی شاهان برای حاکمان آذربایجان در این برج بر دوش آنها انداخته می شد. برج سه طبقه است. طبقه اول و دوم سرپوشیده و طبقه سوم بدون سقف است. آخرین مراسم خلعت پوشان در سال ۱۳۳۰ ه. ق در زمان حکمرانی صمدخان مراغه ای انجام گرفته است. در سال های اخیر دانشگاه تبریز این بنا را مرمت کرده است.

برج خلعت پوشان جاهای دیدنی تبریز در پاییز

مسجد کبود

مسجد کبود تبریز یا مسجد جهانشاه یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز شناخته می‌شود. این مسجد در زمان سلطنت جهانشاه، یکی از مقتدرترین شاهان سلسله قراقویونلو ساخته شده و علت نامگذاری آن نیز همین بوده است. مسجد کبود که در گذر زمان از زمین لرزه ها و تخریب های انسانی جان سالم به در برده، بارها مورد مرمت قرار گرفته است. تنوع، ظرافت کاشی کاری، خطوط به کار رفته در آن و رنگ لاجوردی کاشی کاری های معرق آن، عنوان فیروزه اسلام را به این مسجد بخشیده است. شبستان، صحن بزرگ مسجد، حوض، گنبد اصلی و گنبد جنوبی با کاشی کاری ها و خطاطی ها نمایی دیدنی به این مسجد داده اند. این مسجد در خیابان امام و جنب پارک خاقانی قرار گرفته است.

مسجد کبود 800x480 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

مقبره الشعرا

تبریز آرامگاه ها و مقبره های گوناگونی دارد و از لحاظ مناطق تاریخی و هنری بسیار غنی معرفی می‌شود. شما در این استان نه تنها می‌توانید از اماکن تاریخی دیدن کنید. بلکه مکان های دیدنی تبریز نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. مقبره الشعرا همانطور که از نام آن بر می آید، محل دفن شاعران بزرگ این سرزمین است. مقبره ای که به دلیل واقع شدن در محله سرخاب، زمانی به آن گورستان سرخاب گفته شده و اکنون از جاهای دیدنی تبریز در پاییز یا بهار است.

همچنین امروزه این آرامگاه را یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی تبریز می‌دانند و اهمیت زیادی به آن می‌دهند. تاریخ بنای این مقبره چندان روشن نیست و آنچه واضح است. ویرانی آن در زلزله تبریز شناخته می‌شود که بیش از دو قرن پیش اتفاق افتاده است. در سال ۱۳۵۰ نیز بنای یادبودی برای مقبره الشعرا طراحی و ساخته شد تا این اثر از خاطره ها محو نشود.

مقبره الشعرا 800x480 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

سد امند

سد امند ، یک سد خاکی در شمال غربی شهر تبریز و در نزدیکی روستای امند از توابع صوفیان است. طرح دهکده سلامت و تفرجگاه گردشگری منطقه سد امند که در کیلومتر ۱۵ جاده تبریز-صوفیان واقع شده، به عنوان منطقه نمونه گردشگری در زمینی به وسعت بیش از ۸۰ هکتار با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساحل دریاچه این سد در حال اجرا است…

سد امند2 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

کلیسای مریم مقدس (س) تبریز

یکی از کلیساهای مسیحیان تبریز کلیسای مریم مقدس (س) است. این کلیسا بزرگترین و قدیمیترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی مسیحیان در این کلیسا برگزار می‌شود. کلیسای مذکور در محله ی دیک باشی ‌ میدان نماز، کوروش کبیر سابق تبریز قرار دارد.

مریم مقدس جاهای دیدنی تبریز در پاییز

سورتمه تبریز

بزرگ ترین و نخستین مجموعه سورتمه سواری شمال غرب کشور با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تبریز طراحی و راه اندازی شده است. طول مسیر سورتمه تبریز ۴۵۰ متر می باشد که به دو صورت کابین های یک و دو نفره طراحی شده و چشم انداز زیبای تبریز در طول مسیر حرکتی کابین ها برای استفاده کنندگان از این مجموعه جذابیت های خاص خود را خواهد داشت.

آدرس :تبریز , پارک ائل گلی

سورتمه جاهای دیدنی تبریز در پاییز


پارک موزیکال ولیعصر تبریز

پارک ولیعصر تبریز یکی از پارکهای زیبا و متفاوت تبریزاست . این پارک در ضلع شرقی تبریز و در کوی ولیعصر، کنار پارک باغلار باغی قرار دارد، یکی از ویژگی های متمایز پارک ولیعصر زیبایی معماری و استفاده از حوضچه های آب و آبروها در سرتاسر پارک می باشد. در واقع معماری پارک ولیعصر، برگرفته از معماری اصیل ایرانی با استفاده از حوض های کوچک در سرتاسر پارک و اتصال آنها به هم با استفاده از آبروهاست، که در نهایت به استخر وسط پارک متصل می شوند. در این آب نمای هوشمند نور پردازی ۷ رنگ بصورت لیزری و کاملا حرفه ای انجام یافته و جلوه زیبایی از شبهای تبریز رو به نمایش گذاشته است .

ولیعصر جاهای دیدنی تبریز در پاییز

پارک جنگلی یادگار امام تبریز

استراحتگاه و پارک جنگلی یادگار امام از جاذبه های تفریحی و گردشگری شهر تبریز می باشد که به تازگی به بهره برداری رسیده است. این پارک جنگلی در جنوب شهر تبریز، جنب باشگاه یادگار امام قرار گرفته است. اوقات فراغت از مقوله هایی است که امروزه بیش از گذشته مورد توجه می باشد. فضاهای عمومی شهری در برنامه های توسعه شهری، جایگاه با اهمیتی دارند. پارک ها و فضاهای سبز نیز یکی از فضاهای عمومی شهری محسوب می شود که بستر مناسبی برای فراهم کردن رفاه و امور تفریحی، پرکردن اوقات فراغت و برقراری روابط اجتماعی و خانوادگی شهروندان است.

پارک جنگلی یادگار امام تبریز 9 جاهای دیدنی تبریز در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    خانه استاد شهريار واقعا جالبه حتما بريد همه اشيا دست نخورده باقي موندن

    ۲۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد