رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تکیه بیدآبادی اصفهان

اشتراک گذاری

تکیه بیدآبادی اصفهان مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، جنوب تخت فولاد، خیابان سعادت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.تکیه و بقعه آقا محمد بیدآبادی، در شرق تکیه آقا حسین خوانساری و جنوب تکیه مادرشاهزاده است. این تکیه مدفـن استـاد الحکمـا، عالم جلیل القدر، عارف و فیلسوف مشهور قرن دوازدهم هجری، آقا محمد بیدآبادی است.

استادان وی در معقول و منقول، ملا عبدالله حکیم (متوفی ۱۱۶۲)، ملا اسماعیل خواجویی (متوفی ۱۱۷۳) و میرزا محمدتقی الماسی (متوفی ۱۱۵۹) بوده اند.شاگردان مهم بیدآبادی عبارت اند از: ملا علی نوری،ملا محراب گیلانی، حاج محمدابراهیم کرباسی ـ که طبق وصیت پدرش تحت تربیت و تعلیم خاص بیدآبادی بوده است. ـ میرزا ابوالقاسم خاتون آبادی، ملاعبدالکریم اشراقی قاینی، سید حسین قزوینی، میرزا ابوالقاسم قمی،ملا نظر علی گیلانی، صدرالدین محمد دزفولی، اسماعیل جزایری و میرزا هدایت الله مشهدی.

تکیه بیدآبادی اصفهان  تکیه بیدآبادی اصفهان

مولا مهدی نراقی و میرزا محمدعلی میرزامظفر، مدرس آثار شیخ اشراق را نیز از زمره شاگردان او دانسته اند.اهمیت ویژه بیدآبادی در انتقال فلسفه غنی اصفهان عصر صفوی به روزگار بعد از خودش بود زیرا با انقراض سلسله صفویه فلسفه در حوزه‌ی اصفهان دستخوش نابودی و فراموشی بود ولی آقا محمد بیدآبادی با تربیت شاگردان بزرگی همچون ملا علی نوری توانست فلسفه ملاصدرا و علم حکمت را به نسل بعد منتقل کند.
در عین حال مرحوم بید آبادی بیشتر در عرفان بروز و ظهور کرده است. بیدآبادی در عرفان، مرید سیّد قطب الدین نیریزی (۱۱۰۰ـ۱۱۷۳)، از ارکان سلسلة ذهبیّه بود و پس از مرگ او قطب این سلسله شد. گفته اند سلسلة عرفانی برخی عارفان متشرع ساکن نجف و کربلا، مانند سید احمد کربلایی سیّد مرتضی کشمیری، ملا فتحعلی سلطان آبادی، ملا حسینقلی همدانی و سید مهدی بحرالعلوم به بیدآبادی متصل است. تبحُرّ وی در علم کیمیا نیز ادعا شده است.
مقبره آقا محمد بیدآبادی از جمله بقاع و تکایای جنوب غربی گورستان تخت فولاد که در اصل صحن شرقی تکیه خوانساری می باشد. پس از وفات آقا محمد بیدآبادی حکیم و عارف و فقیه برجسته اصفهان در به سال۱۱۹۸هـ .ق بنا به وصیت خودش در نزدیک قبر میر معصوم خاتون آبادی که قبر پدرش هم در آنجا قرار داشت به خاک سپرده شد. این عارف بلند نظر که بی اعتنای به ذخارف و ظواهر دنیوی بود وصیت نمود که بقعه و آرامگاهی بر سر مزارش بنا نگردد. اما پس از ۱۲۰ سال از رحلت وی در فاصله های ۲۴-۱۳۱۹ به دستور میرزا سلیمان خان رکن الملک شیرازی بقعه ای چهارگوش و آجری بر سر مزارش بنا گردید. این بقعه با گذشت زمان دچار تخریب و فرسودگی شده بود
در سال ۱۳۸۲هـ .ش از طرف مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد تجدید بنا و مرمت شد.کتیبه سنگ مزار آقا محمد بیدآبادی ، به خط زیبای آقا محمد کاظم واله از جاذبه های هنری این تکیه می باشد.

تکیه بیدآبادی تکیه بیدآبادی اصفهان

برخی از مشاهیر مدفون در تکیه عبارتند از:

آقا محمد بیدآبادی:

حکیم متألـه و فقیـه زاهد، سرآمـد عارفان متشـرع و نام آورترین مدرس علوم عقلی و معارف الهی، در نیمه دوم قرن دوازدهم هجری است. همه کسانی که به شرح احوال بید آبادی پرداخته اند، او را انسانی کامل و در اوج محاسن اخلاقی و حد اعلای فضایل روحی و معنوی برشمرده اند. ایثار، انفاق و خدمت به خلق، بی نیازی و عدم توجه نسبت به فرمانروایان، زهد و ساده زیستی، راز و نیاز شبانه و عبادت‌های طاقت فرسا، از جمله این مکارم اخلاقی و احوال معنوی او است. از جمله آثارش «کتابی در تفسیر قرآن» به عربی است. حکیم بیدآبادی پس از عمری تلاش و مجاهدت در حراست از مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام، در محرم ۱۱۹۸ق وفات کرد. پیکرش را در سمت شرقی تکیه آقا حسین خوانساری به خاک سپردند. بعدها به دستور میرزا سلیمان خان رکن الملک، نایب الحکومه اصفهان، بقعه ای بر سر مزار ایشان ساخته شد.
سیدمحمدرضا امامی خاتون آبادی: عالم فقیه و محدث مفسر، در اصفهان و عتبات عالیات تحصیل کرد و در عصر شاه سلیمان‌صفوی در اصفهان به تدریس پرداخت. سفرهای زیادی به شهرهای مختلف کرد و آثار چندی تالیف کرده است.

میر معصوم خاتون آبادی: عالم فاضل و از چهره های علمی مدرسه سلطانی چهارباغ بوده است. آقا محمد بیدآبادی، در خوابی، قدر و عظمت شأن وی را دیده و وصیت کرده بود که پس از مرگ، او را در جنب مقبره میر معصوم دفن کنند.

میرزا علی قاری میرسعیدی: معروف به «شیخ القرا»، در آواز، از شاگردان سید رحیم موسیقیدان بوده است. در جوانی در کســوت روحانیــت رفته، از اساتیــد قـــرائت و روضه خوانی است.

شیخ محمود مفید اصفهانی:
فرزند شیخ مفید؛ حکیم فقیه، مفسر ادیب، متکلم محقق جامع و مدرس نام آور حوزه علمی اصفهان، در قرن چهاردهم هجری است. محضر اساتید زیادی را درک کرده و خود در مدارسی مانند صدر بازار و چهارباغ مدت چهل سال مشغول تدریس بوده و شاگردان زیادی را تربیت کرد. از جمله آثارش «رساله ای در اثبات وجود خدا» است.

سید احمد یزدی: عالم عارف که از زندگی وی اطلاعی در دست نیست. بر مزارش، وی را عالم عامل کامل، صاحب نفس قدسیه و سراج السالکین توصیف می‌کند. وی صاحب علوم ظاهری و باطنی نیز معرفی شده است.

تکیه بیدآبادی تکیه بیدآبادی اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *