رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۸

تکیه بافت قدیم فرمهین

اشتراک گذاری

تکیه بافت قدیم فرمهین با ‏قدمتی ۱۵۰ ساله هنوز پا بر جا است و امروزه یکی از آثار باستانی شهر فرمهین به شمار می آید که متعلق به میراث فرهنگی است. با توجه به کتیبه روی درب ورودی تکیه بافت قدیم فرمهین « عمل محمد رحیم سنه ۱۲۸۵ » تاریخ احداث این بنای تاریخی به دوره قاجار باز می گردد. تکیه بافت قدیم فرمهین از دیرباز محلی برای برای زنده نگاه داشتن یاد و آموزه‌های اعتقادی خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ارادت مردم ولایت‌مدار سرزمین ‏کهن فراهان فرمهین بوده است. در سالهای اخیر بنای حسینیه جدیدی کنار تکیه بافت قدیم فرمهین برای حفظ این اثر تاریخی احداث شده است.

موزه تکیه فرمهین کهن دیار فراهان که پهنه وسیعی از از خاک استان مرکزی را دربر می گیرد امروزه به منطقه ای اطلاق میگردد که با مرکزیت فرمهین در حدود ۴۰ کیلومتری شمال اراک بر سر راه اراک به تفرش و آشتیان واقع شده است . این منطقه در گذشته شامل سه بخش فراهان علیا، فراهان سفلی و فراهان سادات میگردیده و امروزه در تقسیمات کشور دو بخش فراهان علیا و سفلی در گسترۀ شهرستان فراهان را در بر میگیرد . دشت فراهان محدودهای است وسیع و محصور به رشته کوههای کم ارتفاع ، در شمال شهر و به لحاظ اقلیمی از زمستانهای نسبتاً سرد و تابستانهای ملایم برخوردار می باشد.از جمله یادمان های تاریخی فراهان تکیه فرمهین است .

این بنای کهن در تاریخ ۹ ‏اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره‎ ‎ثبت ۸۶۰۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مصالح مورد استفاده در ساخت این فضا بیشتر ساروج، سنگ فرش قدیمی و تیر چوبی است، در جلوی در تکیه دو سکو و طاق نمایی برای نشستن به چشم می خورد. این تکیه دارای فضای ‏درونی و بیرونی است، در بخش میانی حیاط سکوی نمایشی قرار دارد که بر روی آن در فصل تابستان مراسم تعزیه خوانی برگزار می شده است و دیوارهای پیرامون حیاط دارای طاق نماهای است که مردم از آن برای نشستن و تماشای مراسم استفاده می کرده اند.

بنای درونی تکیه از دو بخش فضای سرپوشیده و ایوان ها تشکیل شده و در دو طبقه ساخته شده است، بخش فضای سرپوشیده که از آن برای اجرای مراسم عزاداری در فصل زمستان بوده است. ایوان و فضای همکف بنای درونی برای استقرار مردان و ایوان و فضای طبقه فوقانی مختصص زنان بوده است. این بنا پس از مرمت در اردیبهشت سال ۹۰، همزمان با هفته میراث فرهنگی به عنوان موزه هنرهای معاصر و مردم شناسی شهرستان فراهان بازگشایی شد.
در موزه مردم شناسی فرمهین علاوه بر ارائه برخی از ابزار آلات معیشتی مردم منطقه فراهان و نسخه های خطی، آثار هنری ارزشمندی از جمله نقاشی استاد محمد آهنگرانی فراهانی و نیز آثار خوشنویسی استاد فتحعلی واشقانی فراهانی به نمایش گذاشته شده است. موزه تکیه فرمهین در ایام نوروز به صورت رایگان از ساعت ۸ تا ۲۰ به صورت رایگان آماده بازدید گردشگران نوروزی است.

تکیه بافت قدیم فرمهین
تکیه بافت قدیم فرمهین تکیه بافت قدیم فرمهین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *