جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تکیه روستای فیروزکلا آمل

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ تیر ۱۳۹۸

تکیه روستای فیروزکلا واقع در روستایی به همین نام در آمل، به عنوان یکی از قدیمی ترین تکیه های مازندران می باشد. تکیه روستای فیروزکلا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش دشت‌سر، روستای فیروزکلا علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تکیه فیروزکلا آمل در وسط این روستا قرار داشته و با پلان مستطیل، مانند اکثر تکایای منطقه بوده، سقف بنا چوبی و شیر سر که از داخل دارای نقاشیهای روی چوب است. تکیه روستای فیروزکلا متاسفانه در سالهای اخیر در اثر بی توجهی، قسمتی از آن در حال تخریب است.
فیروزکلا علیا، روستایی است از توابع بخش دشت‌سر شهرستان آمل در استان مازندران ایران. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۴۹ نفر (۱۰۸خانوار) بوده‌است. روستای فیروزکلا علیا زیر مجموعه روستای فیروزکلا است. روستای فیروزکلا از سه بخش پایین محله (فیروزکلا سفلی)، سلیمان محله (فیروزکلا وسطی) و کلمیس (فیروزکلا علیا) تشکیل شده است. اکثر مردم کلمیس به ییلاق امیری و اکثر مردم سلیمان‌محله به ییلاق اندوار می‌روند.
این تکیه قدیمی با گچ بریهای ظریف دارای یک درب ورودی و یک سر بخاری و ۱۲ طاقچه بالای طاقچه های کتیبه ای از اشعار محتشم کاشانی گچ بری شده و بالای هر طاقچه یک رف است. سه ستون چوبین با سه سر ستون بسیار ظریف جلوی بنا و دیوار بنا که از خشت خام و چینه پوششیده شده است.
بام بنا سفال پوش است که در میان کتیبه ها، تاریخ ساخت بنا را نشان می دهد که در اثر گذشت زمان تاریخ آن رنگ رخسار بربسته است.

تکیه روستای فیروزکلا تکیه روستای فیروزکلا آمل

تکیه روستای فیروزکلا آمل تکیه روستای فیروزکلا آمل

منابع:
ویکیپدیا
بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد