جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه باستانی آسیاب کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۴۰۰

تپه باستانی آسیاب کرمانشاه به سرپرستی رابرت بریدوود شناسایی و در خرداد ۱۳۳۹ خورشیدی در چند محل اقدام به حفر گمانه‌های آزمایشی شد. این محوطه تاریخی در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان دورود فرامان، ۷۰۰ متری کیهان‌شهر، از محله‌های حاشیه‌ای کرمانشاه مشرف بر رودخانه‌ی‎ ‎قره‌سو قرار دارد. در نتیجه گمانه‌زنی در این تپه، بخشی از یک کلبه مسکونی بیضی شکل‎ ‎به قطر ده متر شناسایی شد که نیمی از آن در داخل زمین حفر شده بود‎.

‎در داخل‎ ‎این کلبه، بقایای دو اسکلت پوشیده شده با محلول گل اخری شناسایی شد. در کنار این‎ ‎اسکلت‌ها مقداری بقایای استخوان نیز به دست آمد. از جمله اشیای به دست آمده در تپه،‎ ‎تیغه‌ها و ریزتیغه‌هایی است که بر روی بعضی از آن‌ها آثار درخشندگی ناشی از قطع‎ ‎گیاهان دیده می شود. علاوه بر آن در این محوطه، سنگ‌ساب، مهره‌های سنگی، قسمتی از‎ ‎دست‌بند مرمری و قطعاتی از پیکرک‌های گلی نیز به دست آمده است. در میان پیکرک‌ها،‎ ‎پلاک‌هایی با صورت انسانی دیده می‌شود. کاوشگران تاریخ آثار مکشوفه از این تپه را‎ ‎به نه تا یازده هزار سال پیش نسبت می‌دهند‎.

تپه آسیاب 1 تپه باستانی آسیاب کرمانشاه

نحوه دسترسی

تپه آسیاب مربوط به دوره نوسنگیه و در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان دورود فرامان از محله های حاشیه ای کرمانشاه واقع شده است . این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . تپه باستانی آسیاب در پنج کیلومتری شرق شهرستان کرمانشاه، مشرف بر رودخانه قره سو قرار دارد که شواهد موجود و بررسی آثار باقی مانده، نشان از قدمت کهن این اثر تاریخی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد