جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تالاب چم شور اسدآباد

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ فروردین ۱۳۹۸

تالاب چم شور در ۲۵ کیلومتری شرق اسدآباد استان همدان واقع است.وسعت تالاب چم شور متغیر و از صفر تا ۵۰۰ هکتار نوسان دارد. ارتفاع تالاب ۱۹۰۰ متر از سطح دریا است و اراضی آن متعلق به دولت است.
بیشتر مواقع از فصول پاییز و زمستان منطقه یخبندان و تالاب یخ زده است. تالاب چم شور فصلی است و از تجمع آب های بارندگی و ذوب برف حوزه آبخیز تشکیل می شود. بستر آن گلی است و در فصل تابستان خشک می شود.

مزه آب چم شور شیرین است، ولی شوری آن کمی بیشتر از آب های معمولی است و به همین دلیل به آن چم شور اطلاق می شود ولی در تقسیم بندی آب های شیرین قرار میگیرد. این تالاب فاقد رودخانه دائمی است.
وجود تالاب چم شور در این منطقه که موجب تجمع هرزآبهای بارندگی و آب های سطحی و جاری می شود، اولا از بروز سیلابها جلوگیری می کند و ثانیا زیستگاه مناسبی برای پرندگان است. از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین های کشاورزی اطراف را تامین می کند.
جانوران تالاب شامل مهره داران و بی مهرگان است. از مهره داران رده غالب در منطقه پرندگان هستند که پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکزی در اطراف تالاب فراوان هستند. از جانوران تالاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی ناتریکس، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک، انواع کرم و…

آب گیری تالاب از اوایل پاییز شروع می شود و در فصل پر آبی که زمستان است، عمق آن گاهی تا ۱ متر هم می رسد. در تابستان برکه های بسیار کم وسعت (حدود چند متر مربع) از آن باقی می ماند که فقط کف آن ها خیس است ولی آبی ندارند.

عمده ترین تهدید تالاب خشک شدن آن در تابستان است که موجب از بین رفتن آبزیان و کوچ سایر جانوران از منطقه می شود. احداث کارگاه های صنعتی در آینده بر تهدیدات تالاب خواهد افزود.
مسیر خودروی شخصی تالاب چم شور اسدآباد از طریق جاده آسفالته اسدآباد به وردآورد قابل دسترسی است.

تالاب چم شور اسدآباد 1 تالاب چم شور اسدآباد
تالاب چم شور اسدآباد 2 تالاب چم شور اسدآباد
تالاب چم شور اسدآباد 3 تالاب چم شور اسدآباد

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *