رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ فروردین ۱۳۹۹

بوستان ملاخلیلا قزوین

اشتراک گذاری

یکی از جاهای دیدنی قزوین که در فصل بهار و تابستان بسیار طرفدار دارد بوستان ملاخلیلا می باشد . این بوستان سنتی در مساحتی حدود ۶ هکتار، در اواسط سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. این پارک در دل باغستانی در جنوب شهر قزوین شکل گرفته که چند صد سال قدمت داشته است. بوستان ملاخلیلا طی چند سال گذشته به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین بدل شده است.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

بوستان ملاخلیلا با الهام از معماری دهه‌های سی و چهل شمسی ساخته شده است و شامل امکانات فراوان تفریحی، اقامتی، فرهنگی و تجاری می باشد و گردشگران می‌توانند ضمن تنفس هوای پاک، استفاده از امکانات مدرن، و تماشای درخت‌های کهنسال، پرندگان زیبا و آبگیرهای مصنوعی این بوستان فوق‌العاده، حس قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران را تجربه کنند.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

معماری پارک ملاخلیلا

درباره‌ی بافت تاریخی آن باید گفت که ماکت‌های متعددی با الهام از آثار تاریخی و معماری ایرانی شهر قزوین در آن به نمایش درآمده‌اند. ساختمان چهل‌ستون، چهل پنجره، عمارت عالی‌قاپو و دروازه‌ی قدیم تهران، المان‌های شهر هستند که در قالب مینیاتوری در این پارک به تصویر کشیده شده‌اند. همه‌ی بناهای احداث‌شده در این بوستان روکش کاه‌گلی و شیروانی چوبی دارند که در حفظ بافت تاریخی این مکان بسیار موثرند. از دیگر جاذبه‌های این بوستان می‌توان به برکه، کوچه‌باغ، آلاچیق و تخت‌های سنتی، درهای قدیمی کنده‌کاری شده و مزین به اشعار پندآموز و نغز و مجسمه‌های درختی اشاره کرد. اطراف بوستان نیز با دیوارهای بلند و بادگیر مانندی احاطه شده تا باغستان را از گزند سوز و سرما، تندبادها و تگرگ حفاظت کند. همچنین کانال‌های آب زیرزمینی زیر باغ‌ها جریان دارند که وظیفه‌ی حفظ آب باران و سیل‌بند بر عهده‌ی آن‌ها است.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

نکته‌ی بسیار جالب و هوشمندانه‌ی دیگر درباره‌ی این بوستان، این است که در آبیاری آن تغییرات جوی و بحران کم‌آبی در نظر گرفته‌شده است. به گونه‌ای که هیچ فضای چمنی در بافت طبیعی بوستان وجود ندارد. علاوه‌بر آن برای سبز و آباد نگه‌داشتن باغ‌ها، از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. چاه‌خانه‌ی بوستان علاوه بر این‌که محلی برای نگهداری کبوتران زینتی و کمیاب مانند طوقی، دم چتری، زیر دم‌سیاه و… است، محل تامین کود مورد نیاز باغ با استفاده از فضولات پرندگان نیز به شمار می‌رود.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

از دیگر زیبایی‌های باغ می‌توان به نورپردازی متناسب با رنگ برگ‌های درختان و گیاهان در شب و باغچه‌های دائمی گل اشاره کرد. این باغچه‌ها فقط در روزهای برفی از گل خالی هستند. در روزهای دیگر سال، گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و متناسب با فصل در آن پرورش می‌یابند.
فندق، پسته، بادام، گردو و انگور از محصولات این باغستان هستند. باغستان‌ها تنها به تولید محصولات کشاورزی محدود نیستند، بلکه باغ‌ها نقش مهمی در پالایش هوا، تعدیل دما و خنثی کردن اثرات بادهای مسموم شرقی (مه‌باد و راز باد) ایفا می‌کنند. آنچه بوستان ملا خلیلا را از سایر بوستان‌های شهر متمایز کرده، مساحت قابل‌توجه آن نیست؛ بلکه ترکیب عوامل طبیعی و بافت تاریخی مصنوعی، موقعیت ممتازی را به آن بخشیده است. از جمله این عوامل طبیعی می‌توان به درختان کهن‌سال و شناسنامه‌دار، جوی‌های آب روان و شیوه‌ی باغ‌داری سنتی اشاره کرد.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

اگر از سمت همدان به قزوین می‌آیید، این بوستان درست در ورودی شهر واقع شده، در غیر این صورت برای رسیدن به پارک سنتی یا بوستان ملاخلیلا، باید به بلوار جمهوری اسلامی بروید، این بوستان روبه‌روی میدان میوه و تره‌بار قزوین قرار گرفته و پارکینگ بزرگی هم دارد.

بوستان ملا خلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

بوستان ملاخلیلا قزوین  بوستان ملاخلیلا قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *