بیش از یک دهه است که برای کاهش ترافیک، راهحلهای بسیاری ارائه میشود. از جمله این راهحلها میتوان به افزایش کیفیت حملونقل عمومی، استفاده از خودروهای اشتراکی و ایجاد راههای بسیاری برای دور زدن شهرها و عدم ورود به ترافیک شهری اشاره کرد. اما مشکلات از جایی آغاز شد که با افزایش تعداد خودورهای شخصی به کارگیری روشهای هوشمندانه برای کاهش ترافیک به فراموشی سپرده شد. اکنون معضل آلودگی هوا رسیدگی به راهحلهای کاهش ترافیک و همفکری جهت مدیریت بهینه شهری را ملزم کرده و مدیران و تصمیمگیران جهانی را به همکاری طلبیده است.
ترافیک پدیده ای است که با جابجایی انسان، حیوان، اشیا از مکانی به مکان دیگر رخ می دهد. مهندسی ترافیک یکی از گرایش های راه و ترابری در مهندسی عمران می باشد که در مورد برنامه ریزی های طراحی هندسی، عملیات ترافیک راه ها، بزرگراه ها، خیابان ها، پایانه ها و کاربری اراضی مجاور و ارتباط آنها با سیستم ترافیک بحث می کند. این علم همان طور که نامش پیداست با مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط می باشد و به بررسی روابط در میان وسایل نقلیه و شبکه های ارتباطی در جهت رسیدن به مقصد در بازه زمانی کوتاه تر و تردد راحت تر و توام با ایمنی می پردازد.
مركز مديريت راههاي كشور از آذرماه سال ۸۷ با هدف بهينه سازي بهره برداري از راههاي كشور و حداقل نمودن تاخير در جريان ترافيك جاده اي شكل گرفت. اين مركز كه سالها عنوان “اطلاعات راهها” را يدك مي كشيد مسئوليت اوليه اطلاع رساني از وضعيت راههاي كشور را بعهده داشت كه اين وظيفه را بكمك نيروهاي متعهد و مجرب خود در قالبي سنتي اما موثر در سطح ادارات كل راه و ترابري سراسر كشور و همچنين در سطح ستاد در حوزه ايمني ترافيك دنبال مي نمود. از سال ۸۵ حركت جديدي در سازمان در زمينه شكل گيري مركز مديريت اطلاعات راهها و نوين سازي سامانه ها شكل گرفت كه در همين چارچوب، اختصاص فضاي مناسبي در ساختمان شماره ۳ سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز در دستور كار قرار گرفت تا جايي كه مركز فعلي مديريت راههاي كشور در همين فضا در حال فعاليت مي باشند. با اينحال، هدف اوليه از شكل گيري و بهره برداري از مركز، متمركز بر توسعه فنآوريها و تا حدودي مديريت اطلاعات ترافيك بود و مديريت عمليات جاده اي محور فعاليتهاي مركز بحساب نمي آمد.
با ارتقاء سطح فعاليتهاي مركز به حوزه “مديريت ترافيك جاده اي” و تغيير نام مركز از مركز اطلاعات راهها به “مركز مديريت راهها” ضرورت تدوين روالهاي عملياتي و وارد شدن به عرصه مديريت ترافيك جاده اي با استفاده از بانكهاي داده موجود سازمان، فنآوريها و زيرساختهاي ارتباطي و در سايه ارتباط تنگاتنگ با پليس راه كشور در دستور كار مركز قرار گرفت.
اجزاء سامانه جامع اطلاع رساني ” ۱۴۱″
۱. بخش گوياي سامانه جامع اطلاع رساني ۱۴۱
۲. بخش پيامك سامانه جامع اطلاع رساني ۱۴۱
۳. بخش پایگاه اطلاع رساني ۱۴۱
۴. بخش نرم افزار كاربردي تلفن همراه ۱۴۱
۵. بخش ارسال نظرات كاربران
روشهاي اطلاعرساني به شرح زير ميباشد:
۱- تلفن گوياي ۱۴۱ و يا ۸۸۹۲۵۲۵۲
از اين طريق آخرين وضعيت راههاي كشور به طريق گويا و نمابر قابل دريافت است.
۲- سامانه ۱۰۰۰۱۴۱
از اين سامانه جهت ارسال پيامكها به مردم جهت انتخاب كوتاهترين مسير براي سفر و اطلاع از وضعيت راههاي كشور استفاده ميشود.
۲-۱- با ارسال نام شهر مبدا و نام شهر مقصد (بصورت مبدا –نقظه– مقصد ، مثال(تهران.مشهد) ) از طريق پيامك به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ اطلاعات مربوط به فاصله مبدا تا مقصد شامل كيلومتر و شهرهاي بين مسير اعلام ميشود.
۲-۲- با ارسال عدد ۱۴۱ از طريق پيامك به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ هموطنان گرامي ميتوانند از آخرين وضعيت راههاي كشور مطلع شوند.
۳- سايت www.141.ir
اين سايت شامل امكانات زير ميباشد:
– اطلاعرساني از آخرين وضعيت ترافيكي راهها، محدوديتهاي تردد، كارگاههاي جادهاي، وضعيت انسدادها، رخدادهاي جادهاي و آب و هوا
– انتخاب كوتاهترين مسير با تعيين مبدا و مقصد و نمايش شهرهاي بين مسير بر روي نقشه با امكانات موجود در مسير شامل پمپبنزين، تعميرگاه، رستوران و…
– نقشه راههاي كشور با نمايش سرعت و رواني ترافيك
۴- سامانه ۲۰۰۰۱۴۱
اين سامانه با دريافت انتقادات و پيشنهادات مردم از طريق پيامك در حوزه فعاليتهاي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، پاسخگوي نيازهاي كاربران راههاي كشور ميباشد.
براي ارسال نظرات و پيشنهادات در خصوص وضعيت راههاي کشور ميتوانيد با شماره پيامك ۲۰۰۰۱۴۱، پيام خود را ارسال كنيد.

شرکت کنترل ترافیک تهران
شرکت کنترل ترافیک تهران به عنوان متولی طراحی و پیاده سازی سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) و مدیریت ترافیک کلانشهر تهران در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد.
ورود تکنولوژی و تجهیزات هوشمند و رشد روزافزون سامانه های هوشمند حمل ونقل برای کمک به مدیریت شهری و ترافیک، موجب افزایش دقت، کاهش هزینه ها و واقعی تر شدن آمار و اطلاعات شده است. سیستم های ثبت تخلف سرعت، چراغ قرمز، مسیر ویژه و سامانه های پلاک خوان از جمله تجارب موفق در حوزه حمل و نقل هوشمند شهر تهران است که تمامی این سامانه ها در شهر تهران توسط شرکت کنترل ترافیک در جهت دستیابی به اهداف ناشی از اجرای آنها از جمله روانسازی جریان ترافیک، افزایش ایمنی، کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی، نصب، اجرا و بهره برداری شده اند.
در حال حاضر در کلانشهر تهران ۴۸۹ تقاطع در ۴ منطقه عملیاتی (مرکز – شمال – غرب و جنوب) به سیستم هوشمند کنترل مرکزی مجهز میباشند. شهروندان در صورت مشاهده اختلال و یا خرابي چراغهای راهنمایی هوشمند، میتوانند با شماره پنج رقمی ۸۷۵۰۰ تماس بگيرند و با اعلام کد چراغ راهنمایی مورد نظر، نوع مشکل را به صورت شفاهی برای اپراتورهای سامانه بیان کنند.
لازم به ذکر است که چراغهای راهنمایی هوشمند هر یک دارای کد اختصاصی میباشند که بر روی آنها نصب شده است.
اکیپهای رفع خرابي چراغهای راهنمایی، در اسرع وقت مراجعه نموده و نسبت به رفع خرابی اقدام خواهد شد.
نظر کاربران :
هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.