جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بنای تاریخی خواجه خضر

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ شهریور ۱۳۹۷

بنای تاریخی خواجه خضر یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند است. این بنای تاریخی به لحاظ استقرار مکانی در خیابان منتظری ، کوچه پست قدیم مقابل حسینیه و مدرسه شوکتیه قرار دارد. به دلیل این که در زمان ساخت این بنا اطراف آن آرامگاه بوده ارزش فراوانی جهت ادای نماز میت و مراسم تدفین برای اهالی در بافت شهری داشته است. آنچه درباره پیشینه این بنا می توان به آن استناد کرد آن است که بنای مزبور دارای دو بانی به نام های خواجوی و منصف بوده است و زمان ساخت آن به دوره قاجاریه بر می گردد در مجموع شیوه طراحی بنا به صورت تک ایوانی است و با نمای آجری که به شکل خفته راسته چیده شده است . دیوارهای بنا تماماً از خشت خام با رویه کار خشت پخته می باشد . از عوامل تزئین شده بنا می توان به شرح ذیل نام برد : ۱- هشتی ورودی با فضای گنبدی آن ۲- طاق نماهای قرینه در دو طرف پاکار قوس پیش طاقایوان بصورت مقرنسکاری ۳- گنبد ایوان که در زیر آن از تزئینات رسمی بندی استفاده شده است . ۴- طاقنماهای تزئینی بکار رفته در دو جبهه صحن بنا ۵- شکل و فرم خاص هشتی های طبقه اول ۶-این بنا به دلیل نوعی مسجد آرامگاه محسوب می گردد و نمونه آن در استان خراسان بصورت محدود می باشد و نشانگر آداب و رسوم تدفین در آن زمان می باشد .در مجموع بنای خواجه‌خضر از نظر نوع نقشه تک‌ایوانی و در دو طبقه هم‌کف و اول ساخته شده و به طور کلی نوعی قرینه‌سازی در آن به کار رفته که اجزاء مختلف و عناصر گوناگون در این بنا نشانگر این موضوع است.
فضای ورودی بنا را یک سردر تشکیل می‌دهد که عاری از تزئینات ساخته شده و فقط نوعی آجرکاری به شکل هندسی در دو طرف پایه‌های آن به کار رفته است.
هم‌چنین این فضای ورودی نسبت به فضاهای دیگر بنا کوچک و کم‌اهمیت طراحی شده و برای دسترسی به صحن این بنا از یک هشتی و دالانی که به طور مستقیم بعد از آستانه در واقع شده عبور کرد.
در قسمت هشتی یک طاق‌نمای سکودار تعبیه است اما دیوار دالان هیچ اجزائی در خود ندارد.
این بنا به شماره ۱۸۸۳ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

1574 بنای تاریخی خواجه خضر

1575 بنای تاریخی خواجه خضر

1576 بنای تاریخی خواجه خضر

1577 بنای تاریخی خواجه خضر

1578 بنای تاریخی خواجه خضر

1579 بنای تاریخی خواجه خضر

1580 بنای تاریخی خواجه خضر

1581 بنای تاریخی خواجه خضر

1582 بنای تاریخی خواجه خضر

1583 بنای تاریخی خواجه خضر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *