رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ خرداد ۱۳۹۸

بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهرری

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل در شهر ری و در روستای قلعه شیخ قرار گرفته است . بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل دارای مساحت زیادی است و اهالی شهر ری و کهریزک به زیارت آن می آیند . در گذشته ، سنگ نوشته ای در بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل وجود داشته که قدمت بقعه را به هشت صد یا به قولی هزار و دویست سال می رسانید قبل از بازسازی بقعه این سنگ مفقود شده است . این امامزادگان از گذشته به نام امامزاده قلعه شیخ معروف بوده اند . همچنین چون خاک بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل خاصیت ضد آبله داشته ، در گذشته ، که مردم بیشتر دارای گله بوده اند ، برای درمان گوسفندان خود از خاک امامزاده استفاده می کرده اند ، به همین دلیل این مکان به امامزاده آبله نیز معروف بوده است .

بقعه امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع) بر روی تپه ای در ضلع شمالی روستای قلعه شیخ واقع شده است و نسبت به محیط اطراف خود در سطح بالاتری قرار دارد. وجود زمین های کشاورزی و زمین های بایر نیز از جمله شرایط فیزیکی این امامزاده است.بنای امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع) شامل شبستانی است که گنبد در وسط آن قرار دارد و در دور تا دور شبستان، رواقی هشت ضلعی به چشم می خورد. دو مناره نیز در محدوده رواق ها و در جنوب شبستان بنا شده است. بنای امامزاده در میان صحنی بزرگ قرار دارد که قسمتی از آن را قبرستان تشکیل می دهد. این زیارتگاه در فهرست آثار ملی و شاخص به ثبت رسیده است.

ارتفاع نمای رواق‌ها تا روی سکوی بنا حدود ۵ متر و ۱۰ سانتی متر و ارتفاع شبستان تا روی سکو ۵ متر و ۹۰ سانتی متر است. سنگ مرمر، چوب، فولاد، شیشه، آجر و کاشی از جمله مصالح استفاده شده در این بنا به شمار می روند.دور تا دور امامزاده توسط حصاری بسته شده و تنها ورودی آن در ضلع جنوبی قرار گرفته است، هیچ دری برآن نصب نیست. این ورودی حدود پنج متر ارتفاع دارد.دور تا دور صحن امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع) دیواری آجری به ارتفاع یک متر و ۵۰ سانتی متر کشیده شده است. در ضلع غربی صحن، ۱۴ پله هر یک به ارتفاع ۲۰ سانتی متر قرار دارد که زائران از طریق آن وارد زیارتگاه این دو امامزاده می‌شوند. در اطراف صحن امامزاده درخت‌ کاج و توت دیده می‌شود و در ضلع غربی صحن نیز بوستان امامزاده قرار دارد.

تصویر بنای امامزاده از نمای بیرونی آن به صورت رواق هشت ضلعی نمایان است. رواق‌ها و بنای بقعه بر روی سکویی قرار دارند که ارتفاع آن به اندازة سه پله بالاتر از سطح پیرامون است.
در ماه محرم الحرام علاوه بر عزاداری ویژه دهه اول، برنامه ها و مراسم ویژه ای در آستان مطهر امامزاده « سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع)» با حضور دوستداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) برقرار است و علاوه بر این در دیگر ایام مذهبی سال نیز مراسم ویژه ای برگزار می شود.
بهترین راه دسترسی به امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع) استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. برای این امر باید با عبور از بزرگراه بهشت زهرا (س) و جاده کهریزک و پس از رسیدن به روستای قلعه شیخ به آستان مقدس این امامزادگان وارد شوید.

بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهرری
بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهر ری بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهرری
بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهر ری بقعه امامزادگان ابراهیم و اسماعیل شهرری

منابع:
بزنیم بیرون
باشگاه خبرنگاران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *