جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برگشت مالکیت کاخ های ایران به سازمان میراث فرهنگی

تاریخ بروزرسانی :
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ – امید غنمی به خبرنگار مهر گفت: به موجب قانون سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۶۴ که در آن زمان سازمان از آموزش عالی جدا و مستقل شد و تبصره ۲ ماده واحده آن، وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف شده از میان کاخ های باقی مانده از درباریان سابق، آنچه که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد در اختیار گرفته و احیا کند. بنابراین کاخ های دارای ارزش تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شد. باید سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت از میراث فرهنگی این بناها را در مالکیت خود داشته باشد. چه کاخ هایی که در دست دارد و چه کاخ هایی که در دست دستگاههای دیگر است. برای عمل به وظیفه قانونی خود، باید این بناهای تاریخی را حفاظت و مرمت کنیم.

وی با اشاره به برگشت مالکیت کاخ مروارید که چند روز پیش انجام شد گفت: کاخ مروارید کرج نیز از جمله کاخ های ساخته شده در دوره شاهان سابق بوده است که هم دارای ارزش تاریخی است و هم در فهرست میراث ملی ثبت شده. بنابراین سازمان میراث فرهنگی به موجب همین قانون این کاخ را در اختیار گرفت و به تکلیف قانونی خود عمل کرد.

غنمی یکی از عوامل موفقیت در به دست آوردن کاخ مروارید را تعلق خاطر دادستان عمومی کرج به میراث فرهنگی کشور دانست و گفت: دادستان عمومی کرج اهمیت میراث فرهنگی ایران را درک کرده بود و به همین علت پرونده مورد نظر را با سرعت پیگیری کرد.

وی درباره مالکیت سازمان میراث فرهنگی بر کاخهای نیاوران و سعدآباد و ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر آنها نیز گفت: این دو کاخ متعلق به وزارت دربار پیش از انقلاب بوده است بنابراین ملک شخصی درباریان نبوده که بنیاد مستضعفان و یا هر ارگان دیگری بخواهد آن را تصرف کند. این دو کاخ متعلق به دولت بوده و هست. این پرونده با پرونده کاخ مروارید متفاوت است.

مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی درباره کاخ رامسر نیز که هم اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است، گفت: این کاخ شخصی بوده با این حال مالکیت آن نیز باید طبق قانون به سازمان میراث فرهنگی برگردد.

IMG10125364 برگشت مالکیت کاخ های ایران به سازمان میراث فرهنگی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *