رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ تیر ۱۳۹۸

باغ فتح آباد

لینک این مطلب کپی شد!

باغ فتح آباد که در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است از دیگر باغهای تاریخی و مهم کرمان می باشد. این باغ از آثار عصر قاجار و از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می گویند. عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سالهای ۱۲۵۵ می رسد. مصالح ساختمان ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود. این باع با معماری زیبا و چشم نواز خود در آستانه تخریب است.
فتحعلی خان قراباغی که ملقب به بیگلربیگی شده بود در مجموع در زمان دو دوره حکومت و فرمانروایی خود بر کرمان (مجموعا بیش از ۵ سال) اقدام به احداث باغ و عمارت باشکوهی در خارج از شهر کرمان نمود که دردورانهای بعد نصرت الممالک اول و دوم نیز از آن عمارت استفاده نموده اند.بنابراین تاریخ احداث باغ و عمارت باشکوه بیگلربیگی (فتح آباد) را میتوان بین سالهای ۱۲۵۳ تا ۱۲۶۳هجری قمری دانسته مقارن با دوران حکومت محمدشاه قاجار است.باغ و عمارت تاریخی بیگلربیگی در فتح آباد از جمله باغهای تاریخی است که قنات مشهور فتح آباد که روزگاری از قناتهای قدیمی و مشهور شهر کرمان بوده تامین کننده آب باغ و عمارت آن بوده است ساختمان باغ بیگلربیگی الگوئی بوده است برای احداث باغ شاهزاده ماهان.ساختمان اصلی مجموعه انتهای شمال باغ و در دو طبقه احداث گردیده است و در سمت جنوب بنا حیاط مستطیل شکل شمالی – جنوبی و دو حوض آب در وسط حیاط بوده که آثار آن هنوز باقیست به فاصله حدود سی متری ضلع شرقیبنای اصلی عمارت چهارفصل قراردارد که در یک طبقه پلان منسجم و چهارگوش مربع بنا گردیده است.

-2 باغ فتح آباد

-7 باغ فتح آباد

-فتح-آباد باغ فتح آباد

-فتح-آباد1 باغ فتح آباد

-فتح-آباد2 باغ فتح آباد

-فتح-آباد3 باغ فتح آباد

-فتح-آباد4 باغ فتح آباد

-فتح-آباد5 باغ فتح آباد

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    این باغ از از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می‌بخشیده است.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نوید

    تصاویر جدید بعد از ترمیم اینجا رو من گرفتم و تو سایت mapillary آپلود کردم میتونید اونجا ببینید خیلی زیبا شده و رسیدگی کردن بهش، نور پردازی عالی در شب…

    ۲ فروردین, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • میثم

      آره.ادمین محترم لطفاً تصاویر جدید پس از احیای این باغ تاریخی قرار بدین…فوق العاده شده

      ۱۶ تیر, ۱۳۹۸
      • اسلوب

        با سلام و تشکر از شما تصاویر جدید اضافه شد .

        ۱۸ تیر, ۱۳۹۸
  • مهدي

    تاريخ صحيح افتتاح ۹۴/۰۵/۱۴ مي باشد. با تشکر

    ۱۷ شهریور, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • مهدي

    سلام, اين باغ اکنون مرمت و بازسازي شده و در تاريخ ۹۴/۰۶/۱۴ افتتاح گرديده، لطفاٌ از عکسهاي جديد و بازسازي شده باغ استفاده کنيد. با تشکر از شما و سايت جامع تون

    ۱۷ شهریور, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *