جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باشگاه افسران وزارت جنگ تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

باشگاه افسران وزارت جنگ یا باشگاه افسران ارتش بنایی مربوط به دوره پهلوی اول است که در شمال میدان مشق تهران، کنار عمارت قزاقخانه جای گرفته است. پس از انقلاب این ساختمان به وزارت امور خارجه ایران واگذار شد و با نام ساختمان شماره ۷ وزارت خارجه مورد بهره‌برداری اداری قرار گرفت.در سال ۱۳۱۶ فضل‌الله زاهدی مأمور احداث ساختمان باشگاه افسران ارتش شد.طرح اصلی ساختمان به دست گابریل گورکیان انجام شد و وارطان هوانسیان آن را به انجام رساند.

در دوره نوسازی شهر تهران در دوران پهلوی اول و پس از ساخت ساختمان باشگاه افسران، توپ مروارید از میدان ارگ به ورودی حیاط این ساختمان انتقال داده شد. این ساختمان در کنار ساختمان‌ها و بناهای دیگر نظامی و وزارت جنگ در شمال میدان مشق جای داشتند و ساختمان باشگاه افسران نسبت به دیگر بناهای قاجاری، مدرن‌تر و نوسازتر به شمار می‌رفت و به همین سبب توپ مروارید به آنجا انتقال یافت.

پس از انقلاب باشگاه افسران به وزارت امور خارجه واگذار شد که با افزودن دو ساختمان متقارن ناسازگار با ساختمان اصلی در حیاط ورودی باشگاه، پهنه گسترده حیاط باشگاه تا اندازه بسیاری از میان رفت و توپ مروارید در میان آن ساختمان‌ها و در پس دیوار و دژ جلوی آن پنهان شد.

این ساختمان تاریخی هم اکنون به عنوان ساختمان شماره هفت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد.مسیر مترو نزدیک ترین ایستگاه مترو به این مجموعه ایستگاه امام خمینی واقع در تقاطع خط یک و دو مترو تهران است.

آدرس : میدان امام خمینی – خیابان امام خمینی – میدان مشق – ضلع شمالی میدان

باشگاه افسران وزارت جنگ ساختمان 7 وزارت خارجه باشگاه افسران وزارت جنگ تهران

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *