جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازگشت دوباره ایران به فهرست بلند گردشگران جهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ فروردین ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۱۸ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از میراث فرهنگی، آژانس مسافرتی “مرزوحشی” که یک موسسه تورگردانی گروهی است که برای سال ۲۰۱۴ دارای ۹ گروه توریستی برنامه ریزی شده است اما ۵ گروه آن هم اکنون پرشده و حداکثر ظرفیت آن ۱۲ گروه است. این رقم در مقایسه با تنها ۲ گروه توریستی در سال ۲۰۱۳ که هیچ یک از آن ها هم کاملا تکمیل نشده بود، اختلاف واضحی دارد. این شرکت از نظر سفارش رزو نیز با روند افزایشی مواجه شده است.

همچنین موسسه تورگردانی Tailor-madeadventures.com نیز که عمدتا پیشگام در سفر به ایران بوده، شاهد رشد ۸۰ درصدی رزوها از آغاز سال نو میلادی است و اکثریت قریب به اتفاق مشتریان علاقمند به ثبت نام ورزو هستند. این شرکت تا کنون ۲۴ نفر از مشتریان خود را در سال ۲۰۱۳ به ایران فرستاده و برای سال جاری نیز ۵۰ نفر را در رزو خود دارد.

“جیم اوبراین” مدیر توسعه این شرکت می‌گوید:«سی و پنج سال پیش ایران از نقشه گردشگری جهان سقوط کرد و مبدل به مقصدی مهجور برای تعدادی محدود از مسافران مستقل و برخی گروه‌های سازمان یافته درگروه‌های مشخصی گردشگری شد. اما از زمان برگزاری انتخابات و انتخاب حسن روحانی درماه اوت گذشته و ذوب شدن یخ در روابط سیاسی ایران با غرب به نظر می رسد که ایران دوباره و به نحو کاملا اشکاری به فهرست بلند مسافران و گردشگران جهان بازگشته است.»

تعداد بسیار زیادی از تورگردان‌ها اکنون آینده ایران را با کشور برمه مقایسه می‌کنند که پس از انتخابات “آونگ سان سو چی” در سال ۲۰۱۲ و تغییرات ایجاد شده در صنعت گردشگری آن مبدل به یکی از پرفروش‌ترین مقصدهای گردشگری جهان شد.
کمپانی “مرزهای وحشی” هرچند که طی مدت ۱۰ سال سفر به ایران را مدیریت و هدایت می‌کرده اما “جان بیلبی” مدیر و رییس شرکت مرزهای وحشی معقتد است که سفر به ایران در شش ماه گذشته یا حدود آن شاهد رشد چشمگیری در بازار تقاضای گردشگری جهان بوده است.
هم اکنون بیشتر موسسات تورگردانی پیش‌بینی میکنند که دولت بریتانیا سیاست هشدار سفر به ایران را به کنار گذارد و این خود اقدامی است که به افزایش بیشتر رزوها برای سفر به ایران می‌انجامد.
وزارت خارجه هنوز هم سیاست هشدار سفر را درمورد ایران خصوصا در نواحی مرزی با افغانستان و عراق، حفظ کرده اما درمیان تورگردان‌ها ومتخصصان سفر به ایران این احساس وجود دارد که این محدودیت‌ها بیشتر جنبه دیپلماتیک دارد تا اینکه واقعا نمایانگر احتمال بروز خطری برعلیه خارجیان باشد.
درماه ژانویه دیلی تلگراف پیش بینی کرد که ایران به دلیل برخورداری از گنیجیه‌های تاریخی و مناظر زیبای و فرهنگ و تاریخ فوق‌العاده و همچنین پذیرایی بسیار گرم مردمش از گردشگران یکی از برترین مقصدهای گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ خواهد بود.
“مارتین راندال” یک متخصص سفر و تورگردانی در حوزه تورهای فرهنگی درنظر دراد دو برنامه سفر برای ایران در ژوئن و اکتبر ۲۰۱۵ برنامه ریزی کند. این برنامه براساس دیدار از ساختمان‌های بزرگ باستانی در تهران و شیراز استوار است. این تور به مدت سه روز نیز در اصفهان گردشگران را به دیدار ساختمان ها و آثار بزرگ معماری ایران می برد. این شرکت برای آخرین بار درسپتامبر ۲۰۱۰ یک تور به ایران برده بود و سه برنامه نیز در سال بعد از آن داشت که هرسه لغو شد.

این گزارش یادآور شده است که سفر به ایران درعین حال چندان هم بدون اشکال نیست. مسافران زن باید در تمام مدت سفر روسری برسر داشته باشند. مصرف الکل نیز ممنوع و استانداردهای رانندگی نیز بشدت ضعیف است. در حال حاضر توصیه وزارت خارجه به این معناست که برخورداری از بیمه مسافرتی معتبر در سفر به ایران دشوار است هرچند که شرکت هایی چون مرزوحشی سیاست های خاص خود را دارند.
مشکل دیگر آن است که گردشگران بریتانیایی در حال حاضر برای سفر به ایران باید روادید سفر خود را از سفارت ایران در دابلین بدست آورند. زیرا سفارت ایران در لندن از سال ۲۰۱۱ تا کنون بسته شده است. هرچند که کنسولگری ایران در لندن ممکن است بتواند قادر به ارائه مشاوره و امکانات محدود درگرفتن ویزای سفر به ایران باشد که آن نیز متضمن فرایندی طولانی وتضمین نشده است.
هرچند که روابط سیاسی با غرب سفر به ایران را برای دهه های گذشته دشوار کرده اما این کشور اکنون دارای گنجینه‌های تاریخی و جذاب ترین دیدنی های باستانی جهان و نیز سایت های مذهبی جالبی است که بسیاری از آن‌ها همانند در اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

Iran Map 22 620x350 بازگشت دوباره ایران به فهرست بلند گردشگران جهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    فعلا ک چند اثر از اثارتاریخی جهانی داره خارج میشه.مثل ارگ کریمخان در شیراز

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *