رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

بازار توپخانه کرمانشاه

لینک این مطلب کپی شد!

بازار توپخانه کرمانشاه یکی از جاذبه‌های مهم شهر کرمانشاه به حساب می‌آید که در زمان خود بزرگترین بازار سرپوشیده خاورمیانه بوده است. این بازار ۱۸ راسته دارد و راسته توپخانه هم در این میان آن‌ها قرار دارد. جالب آنکه در گذشته، توپ‌های رسته توپخانه قشون، در کاروانسراهای این محل نگهداری می‌شد. به همین خاطر آن را با نام بازار توپخانه می‌شناسند. راسته توپخانه بازار کرمانشاه از دروازه چیاسرخ آغاز می‌شود و تا دروازه پل سیدجمعه، در انتهای راسته‌بازار چال‌حسن‌خان ادامه دارد. سردر جبهه شمالی آن نیز مشرف به خیابان ۴۰ متری مطهری (سیروس) است.

بازار توپخانه کرمانشاه

بازار توپخانه کرمانشاه

در ادامه مسیر از بازار توپخانه به راسته های علافخانه ، تفنگ سازی ، ترکها ، سراج ها ، مسگرها ، صحافها . حوری آباد ، زرگرها ، حلبی سازی ، کلوچه پزها ، بزاز خانه نو و کهنه ، فراش باشی ، صندوق سازی بنکدارها . آهنگرها و راسته بازار چال حسن خان می رسیم.

در گذشته که توپ های رسته توپخانه قشون در کاروانسراهای این محل نگهداری شده نام آن را راسته بازار توپخانه نهادند.
تا قبل از ورود وسایل نقلیه موتوری ، این راسته از رونق بالایی برخوردار بوده به طوری که کلیه کاروانسراهایی که از بین النهرین به سمت مرکز و شرق ایران در تردد بودند این راسته و دیگر راسته های بازار بزرگ از رونق چشم گیری برخوردار بودند ، در واقع راسته بازار توپخانه در غرب بازار بزرگ کرمانشاه و راسته بازار چال حسن خان در غرب بازار بزرگ در درجه اول خدمات مستقیم به کاروانیان ارائه می گردد و یکی دیگر از نقش های مهم این راسته ها نقطه بارگیری کاروانها را به عهده داشته است.

بازار توپخانه کرمانشاه

مرمت و بازسازی

طی دهه های اخیر این راسته ها کاربری اصلی خود را از دست داده اند و رونق آن بسیار کم شده به گونه ایی که هیچ یک از مالکین مغازه ها انگیزه ای برای مرمت جزئی در مغازه خود نداشتند . با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه پس از انجام مستند سازی و تهیه طرح بازسازی راسته بازار در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ فاز اول آن به اجرا درآمده که پس از اجرای سر در ورودی ، هفده چشمه طاق در دهانه با عرض میانگین ۷۵/۸ متر اجرا شد.
این امر چنان تاثیر به سزایی در روحیه بازار یان این راسته بر جای گذاشت که ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین سازمان پیگیریهای مستمر در زمینه ادامه عملیات بازسازی را انجام دادند، و با تلاش مسئولین وکارشناسان این سازمان وعنایت ویژه استاندار محترم کرمانشاه ادامه عملیات بازسازی در ابتدای سال ۱۳۸۸ از سر گرفته شد و سی و سه چشمه طاق دیگر نیز مرمت گردید است.

نحوه دسترسی

آدرس :کرمانشاه، خیابان سرچشمه، خیابان مؤید

بازار توپخانه کرمانشاه

بازار توپخانه کرمانشاه

بازار توپخانه کرمانشاه

بازار توپخانه کرمانشاه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *