جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازارچه مرزی ریمدان

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

بازارچه مرزی ریمدان، در بخش «دشتیاری» در شهرستان چابهار واقع شده است. این بازارچه در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد. و در سه سال گذشته به عنوان مرز رسمی برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان در محدوده دشتیاری چابهار مشخص شده است.بازارچه ریمدان در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت بیش از ۲۸۳ هزار نفر و ۴۸ هزار خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

در مرز مشترک ایران و پاکستان که همگی در استان سیستان و بلوچستان است، ۴ بازارچه و گذرگاه رسمی مرزی چون میرجاوه در شهرستان میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق در شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار وجود دارد که از میان آنها تنها بازارچه و گذرگاه میرجاوه هم‌اکنون فعال است و بقیه به‌ خاطر نبود امکانات زیرساختی فعلاً از دور خارج هستند.میزان مبادلات تجاری ایران با پاکستان با وجود آنکه ایران یکی‌از گسترده‌ترین مرزها را با پاکستان دارد هم‌اکنون کمتر از ۲ میلیارد دلار در سال است؛ بنا به آمار بخش بازرگانی سفارت پاکستان در ایران میزان مبادلات تجاری ایران با پاکستان سال گذشته به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که سهم ایران از این تجارت ۹۳۰ میلیون دلار و سهم پاکستان نیز ۳۷۰ میلیون دلار بوده است. عمده کالاهای صادراتی و وارداتی هم مواد غذایی، لبنیات، کاشی و سرامیک، فرش و لاستیک از ایران به پاکستان و در مقابل از پاکستان نیز محصولات نساجی، لباس، لوازم دندانپزشکی و جراحی وارد ایران شده است.
ریمدان به‌ دلیل نزدیکی به شهرهای مهم تجاری پاکستان چون کراچی بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان و گوادر بزرگ‌ترین شهر تجاری آینده پاکستان، دسترسی به بازارهای هدف‎ را سریع و اقتصادی می‌کند.
عمده‌ترین دلیلی که تجار ترجیح نمی‌دهند از مرز ریمدان برای مبادلات تجاری خود استفاده کنند نبود زیرساخت در اقتصادی‌ترین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان است؛ بازارچه مرزی ریمدان سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و شهریور ۹۵ با توافق دو کشور به گذرگاه رسمی مرزی ارتقا یافته است اما وجود آنکه دوسال از رسمی‌شدنش می‌گذرد فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زیرساختی نظیر شبکه آب، شبکه برق و شبکه تلفن و صدالبته جاده‌های مناسب برای عبور کامیون‌ها و کامیونت‌هاست، مضاعف برآن هنوز باوجود آنکه مرز ریمدان رسمی شده اما نمایندگی‌های ادارت و نهادهایی که کار صادرات و واردات کالا را تسهیل می‌کنند در این مرز مستقر نشده‌اند.

ریمدان بازارچه مرزی ریمدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد