رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

بازارچه مرزی ریمدان

لینک این مطلب کپی شد!

بازارچه مرزی ریمدان، در بخش «دشتیاری» در شهرستان چابهار واقع شده است. این بازارچه در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد. و در سه سال گذشته به عنوان مرز رسمی برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان در محدوده دشتیاری چابهار مشخص شده است.بازارچه ریمدان در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت بیش از ۲۸۳ هزار نفر و ۴۸ هزار خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

در مرز مشترک ایران و پاکستان که همگی در استان سیستان و بلوچستان است، ۴ بازارچه و گذرگاه رسمی مرزی چون میرجاوه در شهرستان میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق در شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار وجود دارد که از میان آنها تنها بازارچه و گذرگاه میرجاوه هم‌اکنون فعال است و بقیه به‌ خاطر نبود امکانات زیرساختی فعلاً از دور خارج هستند.میزان مبادلات تجاری ایران با پاکستان با وجود آنکه ایران یکی‌از گسترده‌ترین مرزها را با پاکستان دارد هم‌اکنون کمتر از ۲ میلیارد دلار در سال است؛ بنا به آمار بخش بازرگانی سفارت پاکستان در ایران میزان مبادلات تجاری ایران با پاکستان سال گذشته به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که سهم ایران از این تجارت ۹۳۰ میلیون دلار و سهم پاکستان نیز ۳۷۰ میلیون دلار بوده است. عمده کالاهای صادراتی و وارداتی هم مواد غذایی، لبنیات، کاشی و سرامیک، فرش و لاستیک از ایران به پاکستان و در مقابل از پاکستان نیز محصولات نساجی، لباس، لوازم دندانپزشکی و جراحی وارد ایران شده است.
ریمدان به‌ دلیل نزدیکی به شهرهای مهم تجاری پاکستان چون کراچی بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان و گوادر بزرگ‌ترین شهر تجاری آینده پاکستان، دسترسی به بازارهای هدف‎ را سریع و اقتصادی می‌کند.
عمده‌ترین دلیلی که تجار ترجیح نمی‌دهند از مرز ریمدان برای مبادلات تجاری خود استفاده کنند نبود زیرساخت در اقتصادی‌ترین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان است؛ بازارچه مرزی ریمدان سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و شهریور ۹۵ با توافق دو کشور به گذرگاه رسمی مرزی ارتقا یافته است اما وجود آنکه دوسال از رسمی‌شدنش می‌گذرد فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زیرساختی نظیر شبکه آب، شبکه برق و شبکه تلفن و صدالبته جاده‌های مناسب برای عبور کامیون‌ها و کامیونت‌هاست، مضاعف برآن هنوز باوجود آنکه مرز ریمدان رسمی شده اما نمایندگی‌های ادارت و نهادهایی که کار صادرات و واردات کالا را تسهیل می‌کنند در این مرز مستقر نشده‌اند.

بازارچه مرزی ریمدان بازارچه مرزی ریمدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *