رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری در جنوب غربی میدان عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۰۰۰ متر مربع است. این کاروان‌سرا اکنون جزو موقوفات آستان شاه عبدالعظیم است و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند.

هم هنگام با اجرای عملیات بهسازی و ساماندهی میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی توسط سازمان زیباسازی ، عملیات مرمت و بهسازی این کاروانسرا توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از خرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز و در شانزدهم آذر ماه ه۱۳۹۶ به فرجام رسید.کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری یکی از جاهای دیدنی شهرری است .
کاروانسراها کالبد توسعه یافته چاپارخانه های هخامنشیان است که نخستین بار در تاریخ برای استراحت و تجدید توان پیک سواران و قاصدان دستگاه دولتی از شهر شوش در شمال خلیج فارس تا ساردیس در غرب مدیترانه ساخته شدند.بعدتر ساخت این فضاها از دوره‌ی سلجوقی و سپس ایلخانیان و افشاریان مجددا رونق گرفتند اما این دوره صفویان بود که تزیینات آنها به اوج آرایه بندی معمارانه رسید و شمار آنان در گستره ایران زمین تنه به دوران باستان می زد. این کاروانسراها با معماری حیاط بزرگ مرکزی به صورت چهار ایوانه یا سه ایوانه طراحی و برای استراحتگاه بازرگانان و بارانداز کالا ها ها ساخته می‌شده‌اند.کاروانسرای شاه عباسی ری نیز چهار ایوانه بوده که در طرح تعریض معبر به خیابان ، ایوان شرقی اش تخریب و اینک پوسته از آن در عملیات مرمت و بهسازی که توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران به انجام رسیده مجددا ساخته شده است . کاروانسرای «عباسی» شهرری نیز علاوه بر مکانی برای استراحت بازرگانان و بارانداز کالاها، محل اسکان و اقامت زائران حرم عبدالعظیم حسنی نیز بوده است.

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری) کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری) کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری) کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *