جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازارچه سرپوشیده زاهدان

تاریخ بروزرسانی :
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

مجموعه معماری بازارچه سرپوشیده زاهدان در مرکز شهر زاهدان حد فاصل خیابان طالقانی و امام خمینی (ره ) قرار گرفته است . تاریخ ساخت بازارچه سرپوشیده زاهدان به زمان شکل گیری شهر زاهدان باز می گردد . کار ساخت این مجموعه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی شروع و در سال ۱۳۱۱ به پایان رسیده است . در سال ۱۳۱۴ توسط شخصی به نام استاد معماری خلفی یزدی تکمیل گردیده است . از نظر سبک معماری , سبک رایج بازارچه های سنتی کشور را دارا است که در ساخت آن از مصالح خشت و گل استفاده شده است . این بازار به صورت حرف ال بوده و دارای ۲۵ حجره است .
طاق های بازارجه از نوع جناقی هستند که بر دهانه هایی به عرض ۴ متر قرار گرفته اند که در جهت شرقی – غربی دارای ۹ دهنه و در جهت شمالی – جنوبی دارای ۱۲ دهنه است .
لوازم خانگی، طلا، وسایل خرازی و کفش به فروش می‌رسد. بازار سرپوشیده زاهدان در حدفاصل خیابان طالقانی و خیابان امام خمینی قرار گرفته است. در این بازار که مکان خوبی برای برقراری تعامل با مردم بومی است، پارچه‌های محلی و رنگارنگ نیز به وفور یافت می‌شود.
یکی از چشمه طاق‌های این بازار تاریخی در سال ۸۲ مورد مرمت قرار گرفته بود و پس از آن عملیات مرمتی در این بازار تاریخی متوقف شد. این بازرچه نزدیک به ۲۳ چشمه طاق دارد که همزمان با ایجاد شهر زاهدان، توسط معماران استان یزد احداث شده است. مرمت این بازارچه‌ی تاریخی توسط معماران یزدی انجام خواهد شد، در گام نخست مرمت این بازارچه‌ی تاریخی، سبک‌سازی و عایق‌کاری پشت بام انجام خواهد شد تا از نفوذ، رطوبت و آسیب به این بازارچه‌ی تاریخی جلوگیری شود. طی پنج سال اخیر برخی از این چشمه‌طاق‌ها آسیب دیده و ترک خورده است.

بازارچه سرپوشیده زاهدان 1 بازارچه سرپوشیده زاهدان

بازارچه سرپوشیده زاهدان بازارچه سرپوشیده زاهدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد