رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

اهر شهر جهانی ورنی می‌شود

اشتراک گذاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از اخذ دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌عنوان شهر جهانی ورنی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد .

احمد حمزه‌زاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با همکاری نماینده اهر و هریس، توانستیم از وزیر میراث فرهنگی دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌عنوان شهر جهانی ورنی را اخذ کنیم.

وی اظهار کرد: البته مراحل ثبت جهانی پیچیده است ولی ما با افتخار این مراحل را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از برگزاری جشنواره ملی ورنی پس از ماه صفر در شهرستان اهر خبر داد و گفت: سفرای کشورهای همسایه به این جشنواره دعوت می‌شوند.

حمزه‌زاده ادامه داد: با توجه به محدودیت ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو، در حال حاضر بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، هرچند وزیر سابق و هم وزیر فعلی میراث فرهنگی دستور ویژه‌ای برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری داده‌اند.

وی بابیان این‌که بارگاه و محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مرمت می‌شود، گفت: همچنین سال گذشته در مرحله اول ۱۷ گمانه باستان‌شناسی در محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری انجام شد و اکنون می‌توانیم بگوییم ۱۳ هکتار عرصه و ۴۰ هکتار حریم این بقعه است.

حمزه زاده گفت: از این‌رو عرصه و حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را ابلاغ خواهیم کرد و انتظار داریم تا شهرداری اهر در حفظ عرصه و حریم همکاری لازم را داشته باشد.

وی از اعلام آمادگی مدیران استانی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد و یادآور شد: از نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر تقاضا داریم تا در آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری همکاری کنند، این درحالی است که با مدیران‌کل مجموعه‌های واقع در حریم این بقعه رایزنی کرده‌ایم تا همکاری کنند .

حمزه‌زاده اظهار کرد: اگر امروز ارزیابان یونسکو به شهرستان اهر بیایند، به طور قطع پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را کنار خواهند گذاشت چراکه هنوز عرصه این بقعه آزادسازی نشده است، از این رو باید پیش از حضور ارزیابان یونسکو؛ عرصه بقعه را آزادسازی کنیم‌ و از طرفی شهرداری اهر هرگونه ساخت‌وساز در اطراف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را از میراث فرهنگی استعلام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که حریم و عرصه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار کاملاً آزاد و فاقد ساخت‌وساز بود، گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان داد که حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار آزاد بود و از شهر فاصله داشت.

وی با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری همکاری لازم را ندارند، پروژه گردشگری سه‌راهی وردین و مجتمع آراز پارک در اهر به بانک معرفی کردیم ولی بانک برای اینکه تسهیلات پرداخت نکند بهانه آورده که پروژه توجیه اقتصادی ندارد.

حمزه‌زاده از ثبت جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب در تقویم رویدادهای میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: در آذربایجان‌شرقی ۶۵ جشنواره برگزار می‌شود ولی تنها جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب در تقویم رویدادها به ثبت رسیده است، از این‌رو قصد داریم .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که شهرستان اهر در حوزه گردشگری کشاورزی و باغی رتبه نخست استانی را دارد، گفت: از توسعه گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر حمایت می‌کنیم و در صورت متقاضی ایجاد واحد گردشگری کشاورزی؛ مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن صادر خواهیم کرد.

وی گفت: ثبت ملی قلعه کلهر (قلعه روستای کلفیر) را در دستور کار قرار می‌دهیم، از این‌رو به تیم باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی مأموریت می‌دهیم تا با همکاری اداره میراث فرهنگی اهر؛ پرونده ثبت ملی این قلعه را تکمیل کنند.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: شهرداری اهر در صورتی که محل موزه باستان‌شناسی را آماده کند، اشیای تاریخی متعلق به شهرستان اهر که در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود به موزه باستان‌شناسی اهر منتقل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که موزه تعلیم و تربیت ارسباران در شهرستان اهر به‌زودی نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از امور موزه تعلیم و تربیت ارسباران بر عهده‌ آموزش و پرورش بود که در حال انجام است و به‌زودی این موزه نهایی می‌شود و همچنین ۹۰ درصد موزه سنگ‌نگاره اهر انجام شده است.

احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس هم بابیان این‌که شهرستان اهر نمی‌تواند از حضور مسافران و گردشگران بهره‌مند شود، اظهار داشت: ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و فاز دوم مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی از مهم‌ترین مطالبات ماست.

وی با اشاره به این‌که شهرستان اهر در حوزه صنایع‌دستی ظرفیت بالقوه‌ای دارد، گفت: در سفر وزیر میراث فرهنگی درخواست اعتبار جهت مسقف‌سازی ورودی بازار تاریخی نصیربیگ کردیم، اما هنوز وزارتخانه اعتبارات را به استان ابلاغ نکرده است.

محرم‌زاده خاطرنشان کرد: خبرنگاران و فعالان حوزه میراث فرهنگی خواستار مطالعات و ثبت ملی قلعه روستای کلهر شده‌اند، از این‌رو انتظار داریم تا با دستور مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی این مطالبه بررسی و نتیجه اعلام شود.

ابوالفضل غنی‌زاده فرماندار اهر هم با اشاره به این‌که کهن‌شهر اهر در قرن‌های گذشته مرکز استراتژیک سیاسی و اقتصادی ارسباران بود، اظهار داشت: قلمروی غربی شهرستان اهر مشمول معادن شده و برای شهرستان فرصت تولید کرده و از طرفی اگر علمی ورود پیدا نکنیم فرصت‌هایی را نیز از ما می‌گیرد و قلمروی جنوب و جنوب شرقی شهرستان دارای ظرفیت طبیعی و گردشگری است.

فرماندار اهر افزود: در گذشته یا همان ارسباران قدیم ورنی در اکثر خانه‌ها بافته می‌شد و از اشتغال‌زایی بالایی برخوردار بود، اگر الان هم کمی توجه شود حوزه ورنی می‌تواند ۵۰ هزار شغل در اهر و روستاها، کلیبر، هوراند، ورزقان و خاروانا ایجاد شود.

وی با اشاره به رونق گردشگری اقوام در شهرستان اهر گفت: در روزهای عادی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر بنزین در اهر مصرف می‌شود و در روزهای چند روز تعطیل؛ مصرف روزانه بنزین در اهر به ۲۵۰ هزار لیتر یعنی مصرف ۳ برابر افزایش می‌یابد، این امر نشان می‌دهد که گردشگران عبوری و گردشگری اقوام در این شهرستان اتفاق می‌افتد.

غنی‌زاده بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در حل موانع پارک جنگلی فندقلو تأکید کرد و گفت: متأسفانه پارک جنگلی فندقلو با تمامی ظرفیت‌هایش مغفول مانده است، انتظار می‌رود تا دستگاه‌های اجرایی استان با هم‌افزایی و همکاری موانع سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی فندقلو شهرستان اهر را حل کنند.

فرماندار اهر خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، ثبت جهانی بقعه شیخ محمود شبستری و همچنین ایجاد موزه سنگ را خواستار شد.

وی خواستار مرمت کاروانسرای شاه عباسی گویجه‌بئل شد و گفت: درخواست ما مرمت و در ادامه واگذاری آن در راستای پویایی به بخش خصوصی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر هم از درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه زیپ‌لاین ، پُل مُعلق، فاز دوم آبدرمانی یل‌سوئی و ۳ مجتمع بین‌راهی در این شهرستان خبر داد.

حسن باقرپور با اشاره به ترک‌خوردگی پنج گُنبد بازار تاریخی اهر اظهار داشت: دو سال است که پیگیر بررسی ترک‌خوردگی پنج گُنبد بازار تاریخی اهر بودیم و پس از بررسی کارشناسان، مشخص شده که در پایه‌ها دخل تصرف صورت گرفته و باعث شده تا گُنبدهای بازار تاریخی نصیربیگ آسیب ببیند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر افزود: مدت‌ها پیش قرار بود موزه باستان‌شناسی توسط شهرداری اهر تأسیس شود و اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در این زمینه همکاری لازم را انجام داد و به دلیل کوتاهی شهرداری اهر این موضوع از اولویت خارج شد.

باقرپور بابیان این‌که پس دو سال مکاتبات اداری، هیچ کدام از ادارات امور آب، آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی متولی قنات‌های شهرستان را قبول نکرده‌اند، گفت: میراث فرهنگی نمی‌تواند متولی قنات‌ها باشد، ولی ما برای ثبت قنات‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر اضافه کرد: رعایت قانون بافت تاریخی اهر ضروری است، اما برخی دوستان در داخل شهرداری اهر به قانون بافت تاریخی اعتقادی ندارند در حالی که بافت تاریخی قانون است و پروسه تأیید شورای نگهبان تا ابلاغ رئیس‌جمهور را داراست و چون شهرداری اهر این قانون را قبول ندارد مردم بین شهرداری و میراث فرهنگی سرگردان می‌شوند.

وی خواستار برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی شیخ شهاب‌الدین اهری شد و اضافه کرد: با توجه به شروع اقدامات تشکیل پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی شیخ شهاب‌الدین اهری می‌تواند منجر به جمع‌آوری اطلاعات و مقالات در این حوزه شود.

باقرپور با تأکید بر این‌که معدن‌کاری بدون استعلام از میراث فرهنگی، می‌تواند موجب تخریب آثار طبیعی و قبرهای تاریخی شود، گفت: در معدن‌کاری هیچ‌گونه استعلامی از میراث فرهنگی نمی‌شود، در حالی که شاید در معدن‌کاری برخی محل‌ها و قبرهای تاریخی تخریب شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر با اشاره به این‌که کمپ گردشگری سد ستارخان در سایه کم‌لطفی شهرداری اهر تخریب می‌شود، خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش شهرداری اهر کمپ گردشگری سد ستارخان را با هدف سرمایه‌گذاری تحویل گرفت، ولی متأسفانه به دلیل کم‌لطفی شهرداری این مجموعه در حال تخریب است و مردم انتقادات و گلایه منطقی دارند، لذا انتظار می‌رود شهرداری اهر اعلام کند آیا قصد سرمایه‌گذاری در کمپ سد ستارخان را دارد یا خیر؟ اگر علاقه‌ای ندارد همانند زمانی که تحویل گرفت بازسازی کرده و تحویل میراث فرهنگی دهد.

باقرپور بابیان این‌که ظرفیت ایجاد واحدهای بوم‌گردی در بیش از ۴۵ روستای شهرستان اهر وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاها توفیقی نداریم، لذا از بخشداران نیز انتظار می‌رود تا در زمینه تشویق و ترغیب روستائیان جهت ایجاد واحدهای بوم‌گردی با ما همکاری کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *