رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ فروردین ۱۳۹۴

امامزاده میر موسی (ع) تبریز

اشتراک گذاری

آستان امامزاده میر موسی (علیه السلام) در شهرستان تبریز و در بافت مسکونی روستای اسپران (اسپیران) قرار دارد.
مساحت تقریبی بقعه ۸۰۰ متر مربع است و دارای صحن، کفشکن، پیش فضا، گنبدخانه و حسینیه می باشد. صحن بقعه با دیوارهای آجری محصور شده و کف آن با آسفالت پوشانده شده است. بقعه در ضلع غربی صحن قرار دارد و کف آن به ارتفاع ۱۱ پله از سطح صحن بلندتر است. در نمای غربی بقعه فضای جلوی امامزاده و پله ها با نرده های آهنی محصور شده است. مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، سیمان، گچ و آهن است و پی ها و دیوارهای بقعه حدود دو متر با سنگ و تا سقف با آجرهای قرمز رنگ ساخته شده و بندکشی بین آجرها هم با دقت صورت گرفته است.
تجدید بنای بقعه در سال ۱۳۵۷ ش با هزینه حاج عباس اکرامی صورت گرفته است. وی به شکرانه شفا یافتن فرزندش در امامزاده، ساختمان امامزاده را به صورت زیبایی نوسازی کرده است. مدتی پس از آن تعمیرات کلی و جزئی لازم، روی آن انجام شده است. بر روی تابلوی سفیدی که روی دیوار غربی بقعه نصب شده، عبارت «آستان مقدس امامزاده میر موسی اسپیران» نوشته شده است.
درِ ورودی بقعه در ضلع غربی بنا تعبیه شده و مستقیماً به فضای کفشکن باز می شود. ابعاد تقریبی کفشکن ۵×۴ متر است و از ضلع شرقی به وسیله ی یک پنجره و یک در چوبی به حسینیه و به وسیله در چوبی دیگری که در ضلع شمالی قرار دارد به پیش فضا وصل می شود. پیش فضا به ابعاد ۵/۵×۹۰/۳ متر است و از طریق یک درِ آهنی در ضلع شرقی با حسینیه و از طریق یک ورودی به فضای گنبدخانه متصل می شود. در ضلع غربی پیش فضا پنجره آهنی حفاظ داری قرار دارد که فضای داخلی پیش فضا را روشن می کند.
ابعاد تقریبی گنبدخانه ۵×۵ متر است و در ضلع شمالی پیش فضا قرار دارد. نمای داخلی گنبدخانه با آجر زرد اجرا شده و سطح آن با فرش و پتو مفروش شده است. فضای داخلی گنبدخانه با یک پنجره در ضلع غربی نورگیری می کند. سطح داخلی گنبد با ملاط گچ و سطح بیرونی آن با ورقه ی فلزی پوشیده شده، سپس با رنگ سبز، رنگ آمیزی شده است.
ضریح آلومینیومی امامزاده به ابعاد ۲/۲۰×۱/۵ متر است و روی آن با پارچه سبز و دو گلدان با گل های مصنوعی پوشانده شده است. قبر امامزاده در وسط ضریح قرار گرفته و روی آن با پارچه مخملی سبزی پوشش داده شده و با گلهای مصنوعی تزیین شده است.
حسینیه در ضلع شرقی بنا قرار دارد و دارای چهار پنجره رو به ضلع شمالی می باشد. در ضلع غربی حسینیه اتاقی قرار دارد که در اختیار پایگاه مقاومت است. کف حسینیه با فرش، موکت و پتو پوشانده شده است. دیوارهای داخلی بقعه ـ به غیر از دیوارهای گنبدخانه ـ گچ اندود و سقف بقعه به صورت طاق ضربی اجرا شده و بام شیروانی آن با ورق های گالوانیزه پوشانده شده است.
آستان امامزاده میرموسی (علیه السلام) از اهمیت و ارزش فراوانی در منطقه برخوردار است و مردم محل اعتقاد راسخی به آنجا دارند. آنها در روزهای پنج شنبه، ماه محرم و صفر، ایام فاطمیه و دیگر مناسبت های مذهبی به زیارت امامزاده می شتابند و به برگزاری مجالس مذهبی و قرائت فاتحه و تلاوت قرآن و ادعیه می پردازند.
آستان امامزاده میر موسی (علیه السلام) دارای امکانات خوب رفاهی و بهداشتی است. طرح توسعه حرم منور ایشان به وسیله ی هیأت امنا در دست بررسی است. اداره آستان برعهده ی هیأت امنای امامزاده است که زیر نظر اداره اوقاف شهرستان تبریز فعالیت می کنند.

آدرس : استان آذربایجان شرقی ـ شهرستان تبریز ـ روستای اسپران (اسپیران).

960 امامزاده میر موسی (ع) تبریز

961 امامزاده میر موسی (ع) تبریز

962 امامزاده میر موسی (ع) تبریز

منبع : سایت امامزادگان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *