رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۳۹۴

امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

اشتراک گذاری

آستان متبرکه امامزادگان دال و ذال (علیهما السلام) در محله مهادمهین کوچه میارمیار (بین خیابان فردوسی و خیابان شریعتی شمالی کنونی) و در ضلع غربی مسجد دال ذال قرار دارد.
تاریخ ساخت بنای اولیه بقعه معلوم نیست ولی در دوره های متعدد تعمیر و بازسازی شده است. در پاورقی کتاب تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز، تعمیر بقعه و مسجد را در سال ۱۱۹۳ق به دست حاج اسدالله نامی خبر داده؛ اسرار علیشاه از تعمیر شخص عالی همتی سخن گفته است. طبق کتیبه ای که به دیوار ضلع غربی نصب شده، بقعه در سال ۱۳۸۰ش با تلاش حاج جعفر دهقان افروز تجدید بنا شده است.
در نمای اصلی بقعه و مسجد دال ذال، سه در ورودی و چهار پنجره ای آهنی سبز رنگ وجود دارد. درِ وسط و درِ و پنجره ای که در ضلع شرقی قرار دارد، متعلق به مسجد است. بر بالای هر کدام از درها کتیبه ای نصب شده است. کتیبه ی درِ وسط از جنس مرمر و متن آن آیه ی ۱۸ از سوره ی مبارکه ی توبه و کتیبه درِ ضلع شرقی از جنس کاشی آبی و فیروزه ای است و عبارت «مسجد دال ذال» بر روی آن نوشته شده است. درِ ضلع غربی و سه پنجره ی آن متعلق به بقعه ی امامزاده دال ذال است. نعل درگاهی آنها قوسی مازه دار و با نرده های آهنی حفاظ بندی شده اند.
دو مناره ی فلزی در این نما وجود دارد و بالای در ورودی بقعه کتیبه ای از کاشی آبی و فیرزه ای نصب شده و عبارت زیر روی آن حک شده است:
آستان مقدس نوادگان حضرت علی (علیه السلام)، فرزندان جناب محمد حنفیه حضرت حذیفه و ابراهیم.
ابعاد بقعه ۱۲×۶ متر و پلان آن مستطیل شکل است. نمای بیرونی دارای ازاره ای به ارتفاع یک متر از جنس سنگ مرمر است و قسمت های بالای ازاره با آجرهای سه سانتی نماکاری شده است. پای دیوارها در نمای داخلی تا ارتفاع یک متر ازاره بندی شده و دیوارهای داخلی و سقف فضای داخلی به شکل زیبایی آینه کاری شده است. در نمای جنوبی پنجره ای قوسی شکل وجود دارد و فضای بقعه از طریق چند پله از نمای شرقی با مسجد دال ذال مربوط می شود. کف بقعه با فرش و پتو مفروش شده است. ضریح نقره ای زیر گنبد قرار دارد و دارای ابعاد ۳×۲ متر است و در سال ۱۳۹۱ش از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نصب شده است. روی درِ ضریح عبارت زیر نقش بسته است:
باسمه تعالی
ضریح مرقد مطهر امامزادگان حضرت حذیقه و حضرت ابراهیم از نوادگان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درعهد زعامت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی به تاریخ ۱۳ رجب ۱۳۹۱ش ساخته و نصب گردید.
بر روی مزار این دو امامزاده یک قطعه سنگ مرمر نصب شده و عبارت زیر روی آن درج شده است:
هذان المرقدان الشریفان سیدان المظلومان الشهیدان صاحبان النسب الطاهر العلوی عبدالله بن جعفر بن محمد حنفیه بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) الشهیر بدال و عبدالله رأس المذری بن جعفر ثانی سبط محمد حنفیه بن علی بن ابیطالب الشهیر بذال من الکتاب التاریخ الاولاد الاطهار و اما بعد العالم الفیه آیت الله العظمی سید مرتضی مستنبط مؤید لسیادة المدفونین فی هذا المکان الشریف.

آدرس :استان آذربایجان شرقی ـ شهرستان تبریز ـ بخش مرکزی ـ شهر تبریز ـ محله مهادمین ـ کوچه میار میار بین خیابان فردوسی و خیابان شریعتی شمالی کنونی).

933 امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

934 امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

935 امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

936 امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

937 امامزادگان دال و ذال (ع) تبریز

منبع :سایت امامزادگان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *