جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

تاریخ بروزرسانی :
۹ مرداد ۱۳۹۸

آستان امامزادگان صدرالدین و بی بی خاتون (علیهما السلام) در ضلع شرقی روستای مزبور واقع شده است. فاصله این دو بقعه از یکدیگر در حدود ۳ متر است و هر دو دارای بنایی با گنبد رک (مخروطی) هستند. مصالح بنای آرامگا ه ها از سنگ لاشه و ملات ساروج است. به نظر می رسد قدمت بقاع مزبور با توجه به شواهد معماری، مربوط به قرون ۸ و۹ هجری باشد. در کنار بنای این دو امامزاده درخت چنار کهنسالی قرار دارد. وجود این درخت سرسبز و قطور باعث با صفا شدن محل گردیده است. این بنا به شماره ۸۵۷۸ در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده است
امامزاده صدرالدین دارای پلان هشت ضلعی بوده و در هر ضلع طاقنماهایی تعبیه شده است . امامزاده بی بی خاتون که به نظر می رسد در بنای آن دستکاری شده باشد ، دارای شش ضلع بوده و در هر ضلع طاقنماهایی احداث شده است .
بنای امامزادگان صدرالدین و بی بی خاتون روستای مومج به علت واقع شدن در محدوده قبرستان ده دارای محدودهمعین بوده و وجود چندین قبر از اهالی روستا بهانه ای برای تلاش و پیشگیری از ادامه تخریب امامزادگان شده است .
یکی از مشکلات روستاییان مومج شهرستان دماوند مرمت و بازسازی این امامزاده می باشد که به علت فرسوده شدن ساختمان آن در حال ریزش و تخریب است اما به علت وجود قبرستان روستا در محدوده دو امامزاده و دفن چند میت در کنار دیواره این دو امامزاده مشکلاتی برای مرمت آن ایجاد شده است .
به اعتقاد مردم امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون خواهر و برادر هستند . در زمان قدیم به مردان و پسران روستا اجازه نمی دادند وارد زیارتگاه بی بی خاتون شوند اعتقاد داشتند نامحرم نباید وارد شود .
در زمان قدیم برای انجام هر کار مهمی به زیارت امامزادگان می رفتند و از آنها اجازه می گرفتند مانند عروسی و رفتن به سفر زیارتی . به گفته اهالی این امامزادگان فرد نابینایی را شفا داده است .

تهران ـ شهرستان دماوند ـ بخش مرکزی ـ شهر دماوند ـ دهستان ابرشیوه ـ دهستان مومج

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون 2 امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون 3 امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون 4 امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون1 امامزاده صدرالدین و بی بی خاتون مومج

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد