جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

تاریخ بروزرسانی :
۲ آذر ۱۳۹۷

امامزاده سیدشجاع الدین (ع)
بقعه و بارگاه امامزاده در نطقه فراشبند در ۱۷۲ کیلومتری غرب شیراز و ۴۰ کیلومتری شهر فراشبند با نام مستعار «آقام شهید» واقع شده، فراشبندی ها او را از فرزندان بلاواسطه امام موسی بن جعفر علیه السّلام و جزو همراهان احمدبن موسی(شاه چراغ) علیه السّلام در سفر به ایران می دانند، ولی تاکنون هیچگونه مدرک موثقی در تأئید آن بدست نیامده است.

تنها سندی که می تواند در این زمینه کمک کند سنگ قبرهای موجود در آن است. کارشناسان اداره اوقاف و امور خیریه فارس می گویند: نام او سید شجاع و معروف به آقام شهید و از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه السّلام است و بر روی سنگ قبر آن نوشته است: “سید شجاع الدین بن سید علاء الدین بن موسی بن جعفر علیه السّلام “. در این بقعه دو امامزاده در کنار یکدیگر مدفونند
تا حدود ۴ دهه پیش بقعه امامزاده شهید، اتاقی محقر و ساخته شده از خِشت و گِل و فاقد هرگونه گنبد و گلدسته و مزایای معماری بود، که در اثر ظهور و بروز معجزات و کرامات امامزاده، به تدریج بر تعداد زائران افزوده می شد بطوریکه بقعه گنجایش آنها را نداشته، از اینرو ضریح آهنین روی قبر نصب شد و سرانجام اتاق مذکور تخریب و ساختمان بزرگ همراه یک مسجد ساخته شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای آخرین بار این بقعه در سال ۱۳۶۲هجری شمسی با سرپرستی هئیت امنای امامزاده باسازی گردید که صحنی به مساحت ۱۶۵۰ متر مربع و زیر بنای ۶۰۰ متر مربع دارد و دارای دو گلدسته کاشیکاری شده و یک گنبد ازنوع اسکلت فلزی است که با دیواره های آجری ساخته و رویه بیرونی آنرا با کاشی های الوان و با رنگ های قرمز و آبی لاجوردی تزیین و داخل آن را آینه کاری کرده اند و دارای ضریح طلایی است که بوسیله هنرمندان اصفهانی و فسایی قلمزنی و آبکاری و ساخته شد و در سال ۱۳۷۳ هـ.ش در مکان کنونی نصب شده است، در سال ۱۳۶۴سرپرستی این بقعه بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس گذاشته شد.

از نظر امکانات رفاهی دارای ۳۴ زائرسرا ، ۱۰۵ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۲ حمام انفرادی و فضایی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع سکوبندی، مناسب نشستن و چادر زدن که حدود ۴۰۰ مترمربع از سکوهای نشیمن، دارای سایبان های فلزی است. تأسیسات و امکانات رفاهی دیگری در ۳۷ هکتار در حال ساخت است. فضای اطراف حرم تپه های شنی و پرسنگلاخ می باشد که در میان آنها نخل های سربه فلک کشیده و چشمه های جوشیده خودنمایی می کنند، این مکان با جاده آسفالته ای به طول ۲۵ کیلومتر به شهر دهرم و به طول ۳۵ کیلومتر به شهرستان فراشبند متصل می گردد.

آدرس :استان فارس ـ شهرستان فراشبند ـ روستای امامزاده شهید

امامزاده سیدشجاع الدین امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین1 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین2 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین3 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین4 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین5 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین6 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین7 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین8 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین9 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین10 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

امامزاده سیدشجاع الدین11 امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    جایگاهی برای زیارت و سیاحت جهت مسافران مسیر مرکز استان فارس به طرف عسلویه

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *