رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۳۹۸

امامزاده سلیمان بن علی (ع) گناوه

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده سلیمان بن علی (ع) از اولاد امام زین العابدین علی بن حسین (ع) درگناوه به خاک سپرده شده و از اماکن مذهبی، زیارتی و گردشگرپذیر این شهرستان است. درقسمت شمال شهرستان گناوه جاده گناوه دیلم ، مرقد امامزاده سلیمان ابن‌علی (ع) واقع شده است که سبک معماری آن به دوره صفوی باز میکردد ودارای گنبدی عظیم وکاشیکاری با قاعده بزرگ و سطح پلکانی و به رنگ آبی تیره که در بعضی نقاط آن کاشی‌های زرد و سفید نیز به کار رفته است. امامزاده سلیمان بن علی (ع) یک عمارت مستطیل شکل است..
گنبد امامزاده و محل مقبره و رواق‌های متصل به آن در ضلع شرقی عمارت بنا شده‌اند.و اتاق کوچکی در زیر گنبد قرار دارد که به دور تا دور گنبد میچرخد و انجا به قول هیئت امناء امامزاده محل به امانت گذاشتن اجساد مومن با شرایط خاصی بوده که مدتی انها را نگه داشته و به کربلا انتقال میدادند .

امامزاده سلیمان بن علی (ع) گناوه

گنبد دارای قاعده مدور به شعاع دو متر است. از اولین پله تا آخرین پله چهار متر و هفتاد و پنج سانتی‌متر است که به تناسب و به ترتیب از ارتفاع پلکان‌ها کاسته می‌شود. این گنبد دوازده ترکی است و سبک معماری آن جلوه‌ای از معماری قدیم سواحل خلیج‌فارس و مشابه گنبد دانیال نبی در شوش وگنبد امامزاده حسن (ع) در شهر امام حسن و گنبد امامزاده میرمحمد در خارک است و تا حدودی از سبک معماری معبدسازی هند تأثیر گرفته است تاریخ بنای این گنبد جدید است و حدود هفتاد سال برآورد می‌شود، ولی چهار تاقی‌های متصل به در ورودی ظاهراً مدخل معبدی است که پس از احداث شبستان به عنوان سایبان در ورودی حیاط غربی از آن استفاده می‌شده است و یک حسینیه دو طبقه در پشت امامزاده به ابعاد ۱۷در ۸ درسال ۹۰ توسط اداره اوقاف برای برگزاری مراسمات به ان اضافه شد.
آدرس : استان بوشهر ـ شهرستان گناوه ـ بخش مرکزی ـ شهر گناوه، بلوار امام حسین.
منابع:بزنیم بیرون-خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *