جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حسینیه خان گناوه

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ مرداد ۱۳۹۸

حسینیه خان مربوط به دوره قاجار است و در بندر ریگ در شهرستان گناوه در استان بوشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. حسینیه خان در حدود ۲۰۰سال قبل و در زمان خانعلی خان گپ، توسط زنی به نام حاجیه خورشید با اهداء منزل شخصی خود به حسینیه بنیان نهاده شد. پس از حاجیه خورشید، خانعلی خان و بعدها حیدر خان و فرزندانش اله کرم خان بانی و متولی حسینیه بوده‌اند». حسینیه خان بندرریگ از قدیمی و زیباترین حسینیه های این استان است که نیاز به محافظت و نگهداری بیشتری دارد. قدیمی ترین کتاب ریاض خوانی مربوط به ۲۵۰ سال پیش و چاپ بمبئی است که در حسینیه خان این شهر نگهداری می شود.
آیین های زیبای بندرریگ از جمله نمایش تعزیه روز عاشورا قابلیت معرفی به سراسر کشور و ثبت ملی را دارد. مردم بندرریگ از سالیان دور به هنرهای آیینی و آواهای محرم و صفر از جمله تعزیه و ریاض خوانی علاقه خاصی داشته که تاکنون نیز تداوم دارد. تعزیه در این بخش منحصر به فرد و بر پایه تک گویی است که برخلاف تعزیه هایی که در سراسر کشور اجرا می شود موافق خوانی و مخالف خوانی ندارد. اتوجه به تک گویی تعزیه خوانان و شخصیت های جداگانه اجرا کننده، هماهنگی و پیوستگی خاصی در تعزیه این بندر برقرار است. آواهای ریاض خوانی نیز در این بندر میراثی ناملموس و اصیل از گذشته های دور است که به شیوه ای متفاوت از استان بوشهر برگزار می شود. حدود ۲۵۰ نوای خاص ریاض خوانی وجود دارد که بخشی از آن در این بندر از دیرباز در ایام محرم و صفر قرائت می شود. نمایش تعزیه در بندرریگ قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد.

حسینیه خان حسینیه خان گناوه

حیدر خان بندر ریگی(۱۲۴۴ش ـ ۱۳۱۳ش) فرزند خانعلی خان بندر ریگی ضابط و حاکم بندر ریگ در سال‌های هم‌زمان با جنگ جهانی اول بود. «در زمان حیدر خان، آبادی، عمران و توجه به امور زراعت و کشاورزی در بندر ریگ گسترش یافت. حسینیهٔ بزرگ حیدر خان که در ایام سوگواری خامس آل عبا و شهدای کربلا در آن به عزاداری می‌پرداخت، هنوز هم در بندر ریگ قابل استفاده‌است. مراسم تعزیه خوانی ایام عاشورا از زمان حیدر خان در بندر ریگ مرسوم شد و تا امروز هم هر ساله این مراسم باشکوه در میدان طاق روبروی خانه غلامحسین خان حیات داودی برگزار می‌شود. مراسم تعزیه خوانی بیشتر در میدان طاق است. حیدر خان در شیراز در گذشت و آرامگاه وی در شهر مقدس قم قرار دارد. مرحوم سید محمد ابطحی (۱۳۰۳ش ـ ۱۳۵۶ش) دارای تحصیلات حوزوی ـ مدتی به عنوان خادم اهل البیت در حسینیهٔ خان به خدمت مشغول بود و بعدها مدیریت و بانی حسینیهٔ احمدی بندر ریگ را عهده‌دار شد و امروزه فرزند ایشان سید مرتضی بانی حسینیه است.».
منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری جمهوری اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد