جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اقامت، پذیرایی و ایمنی سه رکن اساسی در سفرهای نوروز

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – روزهای پایانی سال ۹۲ را سپری می کنیم و هرچه به نوروز ۹۳ نزدیکتر می شویم تب سونامی سفرهایی که در راه است داغ تر می شود.

در این میان نظرات و پیشنهادات مختلف برای هر چه بهتر برگزار شدن سفرهای نوروز نقل می شود. از در نظر گرفتن مکان هایی ویژه برپا کردن چادرهای مسافرتی گرفته تا تاکید بر توجه به سرویس های بهداشتی بین راه و داخل شهرستان ها.

در این میان “محمدتقی رهنمایی” استاد دانشگاه تهران و از پیشگامان و نخستین مدرسان گردشگری در ایران با اعتقاد برآنکه باید جلوی بروز حوادث ناگوار در نوروز گرفته شود عنوان کرد: «می توان با توجه کردن به بخش هایی مانند اقامت، پذیرایی و ایمنی سفر جلوی بروز حوادث ناخوش آیند را گرفت.»

او با اشاره به بخش های تاثیرگذار در حوزه اقامتی گفت: «در نوروز شاهد آن هستیم که به اندازه ای شهرهای گردشگر پذیر شلوغ می شوند که جایی برای اقامت باقی نمی ماند در این میان باید با فعال کردن چادرها و پانسیون های خانگی این آموزش را به مردم بومی منطقه بدهیم که می توانند با اسکان گردشگران در عین توسعه گردشگری توسعه اقتصادی را نیز به همراه داشته باشند. تمام این امور نیازمند فرهنگسازی است همانگونه که امروز می شنویم که بسیاری از افراد به دلیل شلوغی و پرتردد بودن هفته اول عید ترجیح می دهند در هفته دوم به سفر بروند، ایجاد مراکز اقامتی بومی نیز نیازمند فرهنگسازی است.»

خدمات ارائه صبحانه برای مسافران نوروزی
رهنمایی با نقد بخش پذیرایی یادآور شد: «از حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش تاکنون در بخش پذیرایی و رستوران داری ما وعده صبحانه حذف شده است. در واقع به غیر از مسافرانی که در هتلها اقامت دارند و می توانند از صبحانه آن استفاده کنند سایر بخش ها چنین امکاناتی را در اختیار مسافران نوروزی قرار نمی دهند. به غیر از کله پزی ها واحدی که به ارائه نان و پنیر یا کره و مربا یا صبحانه ای از این دست بپردازد در شهرستان ها فعال نیست.»

او با اعتقاد برآنکه نیاز است در نوروز امسال چادرهای پذیرایی برای ارائه چنین امکانات و خدماتی به مسافران نوروزی در نظر گرفته شود گفت: «اگر از وعده صبحانه بگذریم سایر وعده های غذایی نیز از یکنواختی منوها رنج می برند. مسافر تا چه اندازه باید کباب و چنجه و مرغ بخورد؟ باید منوی رستوران ها تقویت و ارائه غذاهای محلی در آن ها گنجانده شود.»

کنترل نامرئی

این استاد دانشگاه همچنین بر لزوم توجه به ایمنی سفر تاکید کرد و افزود: «باید کنترل نامرئی در جاده ها ترتیب داده شود. کنترلی که به معنای واقعی نامرئی باشد نه مانند کنترل نامحسوس هایی که کاملا مشخص هستند. باید کنترل باربندها و میزان باری که روی آن بسته می شود نیز در نظر گرفته شود. در عین حال حضور روانی موثرتر از حضور فیزیکی است که باید مد نظر قرار گیرد. اطلاع رسانی و مکان یابی برای این مهم نیز نباید به فراموشی سپرده شود.»

IMAGE635294519061537826 اقامت، پذیرایی و ایمنی سه رکن اساسی در سفرهای نوروز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *