رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ مهر ۱۳۹۶

آیین خیمه سوزان؛ طاقانک

لینک این مطلب کپی شد!

مردم شهر طاقانک که به گویش ترکی تکلم می کنند، بر اساس یک سنت دیرین، با برپایی خیمه های سبز و سفید رنگ در حاشیه کوه در طول دهه محرم، به عزاداری می پردازند و روز عاشورا آیین سنتی خیمه سوزان را برگزار می کنند.
در این آیین، مردم طاقانک به یاد خیمه های سوخته دشت کربلا، خیمه های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را در ظهر عاشورای حسینی آتش می زنند.
هنگام آتش زدن این خیمه ها فریادˈ وا حسین ˈ و ˈ وا زینب ˈ طنین انداز می شود و مردم به شکل نمایدن با اسرای کربلا همنوا شده و به عزاداری و سوگواری می پردازند.
عزاداران طاقانک پس از آتش کشیدن خیمه های عزاداری به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی ناله و زاری می کنند.
در این آیین، مردم با پخش نذری از میهمانان و عزاداران حسینی پذیرای کرده و تا پاسی از شب در کنار خیمه های آتش گرفته به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.
این آیین سنتی هر ساله در شهر طاقانک در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر کرد مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار می شود که با استقبال انبوه عزاداران از دیگر نقاط کشورمان همراه است.
این آیین که بیش از ۲۰۰سال قدمت دارد ثبت ملی شده است و هر ساله از سراسر کشور برای شرکت در این آیین به چهارمحال و بختیاری سفر می کنند.
از دیگر آیین های سنتی مرتبط با محرم که در این استان جریان دارد می توان به آیین سنتی گل مالی و آقا سلام اشاره کرد که در شهرستان بن اجرا می شود.
همزمان با صبح روز عاشورای حسینی، آیین سنتی گل مالی و آقا سلام در مرکز شهرستان بن با حضور عزاداران برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، مردم شهر بن که به گویش ترکی تکلم می کنند،بر اساس یک سنت دیرین، با آیین گل زنی و گل مالی و برافراشتن علم و کتل، آیین سنتی و تاریخی آقا سلام و عزای حسینی را در خیابان های این شهر برگزار می کنند.
در این آیین که از سحرگاهان روز عاشورا آغاز می شود، مردم عزادار علم های عزا را در آب گرداب بن می زنند و سپس دسته های عزا را به سمت محل یکی از سادات با سابقه این شهر به راه می اندازند.
بنی ها در بین راه، آیین گل زنی و گل مالی را نیز انجام می دهند و مردم به نیابت از تربت پاک خاک کربلا،بر سر خویش گل می مالند که این نماد عزاداری در غم شهادت سید و سالار شهیدان است.
سپس حلیم نذری که پخت آن سابقه ای بیش از ۲۰۰ سال دارد بین مردم عزادار توزیع شده و کاروان عزاداری به سمت خانه سید ‘مرتضوی ‘ از سادات با سابقه این شهر حرکت می کنند.
با طنین انداز شدن صدای ‘آقا سلام’ عزاداران متوجه نزدیک شدن به محل سید مرتضوی شده و به سادات حسینی عرض ادب می کنند و به روضه خوانی و مرثیه سرایی می پردازند.
این عزاداری سنتی و تاریخی با شماره ۶۲۴ و به نام شهر بن چهارمحال و بختیاری، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان بن، از شهرستان های ۹ گانه استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۳۰هزار نفر جمعیت در ۲۵کیلومتری شهر کرد مرکز استان قرار دارد.

خیمه سوزان آیین خیمه سوزان؛ طاقانک

           
 

نظر کاربران :

  • طاقانکی

    اسم رو لطفا تصحیح کنید.طاقانک نه طالقانک

    ۲۹ مهر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *