جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هوره؛ نوایی باستانی در سرزمین مردمان کرد

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۳۹۵

هوره از نواهای قدیمی مردم کرد است . مشهور است نکیسای باربد برای خسرو و شیرین هوره می خوانده است. برخلاف چند دهه اخیر هوره را با همراه تنبور اجرا می کردند. این نوا دارای چهارده مقام است که عبارتند از :
۱-گله خاک
۲-گله وه دره
۳-بالا دستانی
۴-شاه حسینی
۵- سارو خانی
۶-جلو شایی
۷-طرز
۸-مجنونی
۹-کری
۱۰-پاریه
۱۱-دو بالا
۱۲-غریوی
۱۳-بانه بنه یی
۱۴-پاوه موری
که هرکدام دارای فرعیاتی می باشند. هوره را در جنگ نیز جنگجویان کرد می خوانده اند. گونه دیگر هوره مویه یا مور است که در شیون و مرگ افراد ، بوسیله زنان و در بعضی از نقاط توسط مردان خوانده می شود. با ظهور تصوف در نقاط کردنشین  هوره را با جذبه و حالت گریه و استغاثه به گونه ای خاص خواندند و رنگی عرفانی به آن دادند که به سوز معروف شد .
از دیگر ردیف ها و نغمه های کردی باید از بیات کرد ، حاجی حسنی ، بسته نگار ، قطار و قرایی که در دستگاه شور اجرا می شود نام برد . دو گونه دیگر از نواهای کردی ، گورانی و سیاه چمانه می باشد که در منطقه جوانرود و اورامان رواج بیشتری دارد . گورانی از الحان بهاری است که ابیات آن از دو بیتی های محلی است و به هنگام دمیدن سبزه و گل در دشت و کوهستان و در مراسم عروسی و شادمانی با همراهی شمشال و یا بدون ساز خوانده می شود .سیاه چمانه از الحان پائیزی است و زمان خواندن آن برگ ریزان می باشد که با هلهله و شادمانی همراه نبوده و بسیار غم انگیز است .

162545 964 هوره؛ نوایی باستانی در سرزمین مردمان کرد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *