رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ بهمن ۱۳۹۳

آگاهانه سفر کنید

لینک این مطلب کپی شد!

بعضی‌ها معتقدند، سفر «زنگ تفریح» زندگی است و عده‌ای معتقدند که سفر «خودزندگی» است اما به‌نظر می‌رسد که ما سفر را چندان جدی نمی‌گیریم، مثلا برای خرید یک تلویزیون یا ماشین لباسشویی از چند نفر تحقیق می‌کنیم ولی آیا تا به حال برای انجام یک سفر با بنگاهی مشورت کرده‌ایم؟

در بسیاری از نقاط دنیا دفاتری وجود دارد که اولویت اول آن‌ها اطلاع‌رسانی و مشورت در حوزه سفر است. آ‌ن‌ها به شما می‌گویند، مقصدی که انتخاب می‌کنید چه نیازهایی از شما را برطرف می‌کند؛ موضوعی که در ایران چندان رونق پیدا نکرده است. مثلا خیلی‌ها برای چندمین‌بار به شمال می‌روند و از همان مسیر تکراری عبور می‌کنند، در همان رستوران تکراری غذا می‌خورند و شاید هم از اقامت تکراری نیز رنج ببرند. پس بهتر است برای سفر هم تحقیق کرد که به‌نظر می‌رسد این امر بر عهده بنگاه‌های مسافرتی و آژانس‌های گردشگری است. . پیشنهاد جدی ما این است که حتما پیش از سفر مشورت کنید؛ شما به تنهایی سفر می‌کنید یا با خانواده، برای تفریح می‌روید یا خرید، جذابیت‌های تاریخی برای شما اهمیت دارد یا طرفدار دنیای مدرن هستید و ده‌ها سوال دیگر را بدانید و بعد مسافرت کنید.
خودمراقبتی اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که فرد به‌منظور حفظ حیات و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌اش انجام می‌دهد. رعایت نکات بهداشتی در سفر ازجمله نکات خودمراقبتی است. در واقع خودمراقبتی شامل اعمالی است که مردم انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود نگهداری کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند، ناخوشی‌ها و وضعیت‌های مزمن را بهبود بخشند.

در هر منطقه‌ای ویروس‌ها و باکتری‌هایی وجود دارد که برای کسانی که در آن منطقه دائما ساکن هستند چندان مضر نیست و بدن آنها با آن تطابق پیدا کرده است ولی وقتی ما به جای جدیدی می‌رویم این ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند ما را بیمار کند و عوارض آن را تا چند روز در ما نگه دارد. تطبیق با این محیط یک هفته تا ۱۰روز زمان نیاز دارد ولی از آنجایی که این فرصت طی مسافرت کمتر فراهم می‌شود بنابراین احتمال اینکه در مسافرت دچار بیماری شوید زیاد است. رعایت چند نکته می‌تواند سلامت شما و اطرافیانتان را تضمین کند.

غذا
در سفر خوردن غذاهای محلی می‌تواند برای گردشگر بسیار هیجان‌‌انگیز باشد. این غذاهای محلی را با غذاهای بین‌راهی اشتباه نگیرید عموما غذاهای محلی از کیفیت مطلوبی برخوردار‌ند اما غذای رستوران‌های بین‌راهی را باید با دقت بیشتری انتخاب کنید. اگر ناچار شدید در رستوران بین‌راهی غذا بخورید، از تمیز بودن قاشق و چنگال و لیوان آن رستوران مطمئن شوید. از ظروف یک رستوران می‌توان تمیزی غذای آنجا را نیز مورد ارزیابی قرار داد. یک لیوان را در مسیر نور بگیرید و ببینید آیا لکه‌های چربی روی آن قرار دارد یا نه. چرب بودن قاشق و چنگال نشان از آلوده بودن محیط دارد.
از خوردن غذاهایی که ترکیبات آن را نمی‌دانید مانند کتلت، همبرگر و کباب کوبیده خودداری کنید. سعی کنید از سفارش دادن غذاهایی که سس دارد خودداری کنید. در طبیعت از جمع‌آوری و خوردن قارچ‌های وحشی خودداری کنید ولی برای میان‌وعده می‌توانید از انواع میوه‌ استفاده کنید تا علاوه بر تأمین ویتامین‌ها، فیبر مورد نیازتان هم تأمین شود. از مصرف سوسیس، کالباس و ساندویچ‌های آماده پرهیز کنید. مسمومیت‌های ناشی از خوردن فست‌فود‌ها در سفر می‌تواند سفر را برای همه تبدیل به خاطره‌ای ناخوشایند کند. از غذاهای آبدار، سوپ‌ها و آش‌ها و سبزی‌های آبدار مثل خیار و گوجه‌فرنگی و کاهو استفاده کنید ولی نسبت به شست‌وشوی صحیح میوه‌ها اطمینان خاطر پیدا کنید. در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی‌ها، شکلات و خامه اجتناب کنید.

آب
مغز انسان در طبیعت و سفر دیرتر از حالت عادی در مورد تشنگی هشدار می‌دهد. در روزهای گرم تابستان حتی در سفر باید حداقل ۶تا ۸ لیوان در روز آب بنوشید.
کم‌آبی بدن می‌تواند در دستگاه گوارش اختلال ایجاد کند و منجر به یبوست شود. هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی استفاده کنید. از نوشیدن آب یخ‌های روی میز رستوران‌ها خودداری کنید. این یخ‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. سعی کنید آب آشامیدنی جوشانده شده همراهتان باشد که در مواقع ضروری مثل شست‌وشوی دست‌ها از آن استفاده کنید.
نوشیدن مایعات بسیار سرد یا به‌اصطلاح یخ در روزهای گرم تابستان به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و سبب بروز اسپاسم معده می‌شود. نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های مصنوعی نیز موجب بروز خشکی بدن یا دهیدراتاسیون بدن می‌شود.

دارو و کمک‌های اولیه
کسانی که رژیم غذایی بدون روغن و نمک دارند باید طی سفر رژیم خود را رعایت کنند. بدون تردید اگر فردی بیماری فشارخون دارد نباید از غذاهای رستورانی که نمک بیشتری دارد استفاده کند و باید پیش از سفر برای غذای خود تمهیداتی بیندیشد. از نگهداری داروی خود به‌مدت طولانی در پشت شیشه، داشبورد و یا صندوق عقب ماشین خودداری کنید. بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان چرا که امکان گم شدن چمدان یا قرار گرفتن آن در محیط خیلی سرد و یا خیلی گرم وجود دارد. داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص خنک‌کننده حمل کنید.
کیف کمک‌های اولیه حاوی دارو‌های تب‌بر مانند استامینوفن یا پروفن، شربت سرما‌خوردگی، ضد‌حساسیت، پماد آنتی‌بیوتیک موضعی مانند تتراسایکلین را همراه داروهایی که اعضای خانواده به‌طور مرتب استفاده می‌کنند به همراه داشته باشید. بهتر است یک کپی از نسخه پزشک خود را همراه با شماره تلفن او به همراه داشته باشید.

شست‌وشو
شست‌وشوی مکرر دست‌ها در سفر نشانه وسواس نیست. از آنجایی که شما در شهر خود نیستید و دائم دست‌تان به نقاط و خاک‌آلوده برخورد می‌کند در هر زمان که فرصتی دست داد شست‌وشوی دست‌ها را فراموش نکنید. برای این کار از صابون‌های جامد که در دستشویی‌ها و رستوران‌های بین‌راهی قرار دارد استفاده نکنید.
هرکسی که برنامه ریزی می کند تا بتوان روزها و لحظات لذت بخشی در سفر داشته باشد، بدنبال آن است که چگونه تعطیلات زیباتری برای خود بسازد. در این مطلب سعی کرده ایم با بیان نکته هایی که نباید در سفر انجام داد، نگرانی های شما بابت بایدها و نبایدهای سفر را تا حدی برطرف کنیم. بنابراین بدون توجه به مقصد سفرتان، این متن را خوانده و در مورد توصیه های آن کمی فکر کنید.

احترام به حقوق مردم محلی

یکی از واضح ترین نکات سفر، رعایت آداب و رسوم ساکنین منطقه ای است که به آن سفر می کنیم. این تصور که عادات رفتاری شما همه جا قابل قبول است، منشأ بسیاری از سوء تفاهمات است. به عنوان مثال؛ اگر به دبی سفر می کنید، محافظه کارانه لباس بپوشید تا جلب توجه نکنید.

در مناطق مختلف از مسخره کردن زبان محلی یا رفتارهای بومیان و مراسم آنها خودداری کنید. به فرهنگ مردم محلی، آداب و رسوم و قوانین آنها احترام بگذارید.

حیوانات را در آغوش نگیرید

مشاهده و بازی با بچه گربه ها و سایر حیوانات همیشه شیرین و جذاب است. اما یقین داشته باشید که با این کار در پایان سفر حتماً دچار بیماری هایی خواهید شد که برای شما ناشناخته هستند. بسیاری از همین حیوانات بظاهر معصوم، ناقل انواع بیماری ها هستند. در برابر نگاه های دلربای این حیوانات مقاومت کنید تا سفری دلپذیر داشته باشید.

از آب های معدنی استفاده کنید

نوشیدن آب های لوله کشی شهرهای مختلف، نه به دلیلِ آلوده بودن، بلکه به دلیلِ شرایط خاص آماده سازی آب هر منطقه، به گردشگران توصیه نمی شود. البته وجود آلودگی ها را نیز نباید نادیده گرفت. در بسیاری از کشورها سیستم تصفیۀ آب وجود ندارد. قدرتِ ریسک پذیری خود را در زمینه های دیگر بسنجید و خود را با باکتری ها و قارچ های موجود در آب های محلی درگیر نکنید.

از بیمه فاصله نگیرید

درست است که تصمیمات ناگهانی برای جذاب تر بودنِ سفر یکی از توصیه های گردشگران حرفه ای است، اما این دلیل مناسبی برای عدمِ آمادگی در برابر مشکلات غیرمنتظره نیست. بنابراین بیمۀ درمانی خود را قبل از سفر بررسی کنید و نگذارید حتی لحظه ای از شما فاصله بگیرد. این مطالب، بسیار بدیهی و شاید به نظر شما پیش پا افتاده باشند، همین مطالب بظاهر کم اهمیت گاهی نتایج بسیار سخت و پر هزینه ای درپی دارند.

از هرجایی و هرکسی خرید نکنید

علاقه به دیدن جاذبه های توریستی و گردشگری، چیزی نیست که بخواهیم و یا بتوانیم آن را زیرِ سؤال ببریم. اما می توان توصیه کرد که به فروشنده هایی که در نزدیکی سوغاتی فروشی ها کمین کرده اند، بخصوص در سفرهای خارجی، اعتماد نکنید. به محضِ ورود به اهرام ثلاثۀ مصر یا تاج محل، همیشه و در کسری از ثانیه سر و کلۀ این صیادان گردشگران پیدا می شود. در برابر وسوسۀ خرید اجناس ارزان قیمت مقاومت کنید. با این کار سوغاتیِ خاصی را از دست نمی دهید.

سبک و راحت سفر کنید

همه می دانیم که در بهترین حالت هم از نصفِ لباس هایی که برای سفر با خود می بریم، استفاده نمی کنیم. توصیۀ ما این است که بارتان را سنگین نکنید. هرچیزی را که در بُردنش به سفر شک دارید، از چمدان خود خارج کنید و فضای خالی و وزنِ کمِ آنرا به خودتان هدیه دهید.

تجربۀ غذاهای محلی را از دست ندهید

قسمت مهم در هر سفر، آشنایی با فرهنگ غذایی آن منطقه است. خوردنِ غذای محلی نه تنها احترام به مردمان بومی، بلکه تجربه ای است که شاید به آسانی نتوان آنرا کسب کرد. شاید بگویید که در همه جا می توان غذای شمالی یا جنوبی یا آذری خورد، ولی مطمئناً طعم میرزا قاسمی در شهرهای شمالی، یا آش دوغ در اردبیل یا سمبوسه در جنوب یا . . . . با سایر مناطق یکسان نخواهد بود.

478a8afc67ba38cf66e47ebf38ac7ee0 آگاهانه سفر کنید

آگاهانه سفر کنید

اگر به ارتباط برقرار کردن با مردمِ بومی علاقه مندید و یا دوست ندارید که در بسیاری از نقاط فقط یک ناظر باشید، قبل از سفر سعی کنید در مورد منطقه ای که قصد سفر به آنجا را دارید اطلاعات کسب نمایید. مطالعه، صحبت با کسانی که قبلاً به آنجا سفر کرده اند، مجلات و . . . موجب می شود تا هنگام ورود به محل موردنظر حداقل در حد سلام و احوالپرسی با زبان بومیان آشنا شده و در برخورد با انها رابطه ای دوستانه برقرار نمود.

داشتن یک برنامه ی مناسب سفر باعث می شود شما ضمن حفظ انعطاف پذیری در طول سفر،با اجرای یکایک برنامه ها ، دیدن برخی از مناطق یا انجام کارهای مورد نظرتان را از دست ندهید.

برنامه سفر خود را بسته به عوامل مختلف، از جمله آب و هوا، جمعیت، جغرافیا، جدول زمانی، و سبک سفرتان تنظیم کنید.

– عوامل را در نظر بگیرید: در برنامه ریزی سفر با در نظر گرفتن عواملی چون: آب و هوا، شوک فرهنگی، حفظ سلامت، خستگی، و جشنواره ها ،سفر خود را به سفری شاد مبدل کنید.

یک طرح پرواز منطقی داشته باشید : از پروازهای غیر ضروری خودداری کنید.حدالامکان یک بلیط تا مقصد تهیه کنید.
در این صورت هم در هزینه و هم در زمانتان صرفه جویی کرده اید

منافع و مقاصد را همراستا کنید: مقصد سفرتان را با منافعتان مطابقت دهید.مثلا اگر شما دوست دارید درمورد هنر رنسانی بدانید به فلورانس سفر کنید. برای علاقمندان به وقایع جنگ جهانی دوم، هیچ تجربه ای تکان دهنده تر از یک سفر به نرماندی نیست. اگر دوست دارید از شهرستان های بزرگ دیدن کنید به لندن، پاریس، رم، ونیز سفر کرده و لذت ببرید.

هوشمندانه سفر کنید: اگر قصد سفر به چندین کشور را دارید، طبق برنامه ی قبلی و از نزدیکترین کشور شروع کنید.اگر تا به حال مسافرت های طولانی نداشته اید به یکباره به دورترین کشور سفر نکنید.مثلا شخصی تا به امروز از ایالات متحده خارج نشده،سفر او به کشور ترکیه بسیار سخت و خسته کننده خواهد بود.

آگاهانه سفر کنید: قبل از سفر رفتن از شرایط آب و هوایی کشور و شهری که قصد رفتن به آن را دارید مطلع شوید تا در شرایط بد آب وهوایی مثلا گرما یا سرمای شدید که سفر را برای شما آزار دهنده می کند قرار نگیرید.

با یک تیر چند هدف بزنید: تاریخ جشنواره ها و تعطیلات ملی کشوری که می خواهید به آن سفر کنید را بدانید،زیرا از این طریق می توانید از این جشن ها لذت ببرید و سفر هیجان انگیزتری داشته باشید.

از تعطیلات بیشترین استفاده را ببرید : اگر مدت زمان سفر شما طولانی است ،آنرا طوری برنامه ریزی کنید که میان تعطیلات بیوفتد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *