رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اسفند ۱۴۰۰

آش سه نگه سیر

اشتراک گذاری

آش سه نگه سیر یکی از آشهای مخصوص و یکی از غذاهای محلی کردستان می باشد.آش از نظر سبکی غذا در دسته غذاهای سبک قرار می گیرد و می توان آن را در وعده های گوناگون استفاده کرد. نسل گذشته و قدیمی ها آش را به عنوان غذای اصلی در نظر می گرفتند و می توان گفت به نسبت دسترسی به مواد اولیه برای غذا ها جزو غذاهای لوکس محسوب می شده است.
همانطور که می دانید آش به عنوان یک غذای خاص تعریف خاصی نیز دارد. آش به معنی غذای آبکی است که نباید بسیار آبکی باشد. باید مواد معدنی آن بالا بوده و خاصیت و فواید بسیار زیادی داشته باشد. آش های ایرانی بیش از ۴۰۰ نوع می باشد که آش سه نگه سیر یکی از این آش هاست.

آش سه نگه سیر

مواد لازم برای ۴ الی ۵ نفر:

گوشت مرغ یا بوقلمون با استخوان: ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم

برنج: نصف پیمانه

عدس: يك پیمانه

کشک پاستوریزه: ۵ قاشق غذا خوری (کشک رقیق‌تر ۳ لیوان)

زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز: به میزان لازم

سینه مرغ برای کوفته ریزه

پیاز داغ طلایی و سیر داغ طلایی بدون روغن به مقدار لازم

نعناع داغ برای تزئین

طرز تهیه:

گوشت مرغ و عدس را به همراه پیاز و زردچوبه و فلفل پخته و از طرفی برنج را هم جداگانه می‌پزند و وقتی مرغ و عدس پخته شد برنج را اضافه می‌کنند و کشک سائیده شده درون آن می‌ریزند.

بعد از بیست دقیقه جوشیدن و قوام آمدن بخشی از نعناع داغ و پیاز داغ و سیر داغ را درون آش ریخته و بقیه را روی آش تزئین می‌کنند.

کسانی که از کشک پاستوریزه استفاده میکنند به علت غلظت زیاد با اضافه کردن چند قاشق کشک و چشیدن آن، رنگ و میزان نمک را تعیین کنند ، در چنین آش‌هایی که کشک مصرف می‌شود بهتر است که نمک ریخته نشود چون به قدر کافی کشک‌های پاستوریزه شور هستند و با اضافه کردن نمک ممکن است آش شور شود .

در این آش مي‌توانيد بعد از پختن گوشت ،استخوان‌ها را جدا کرده و گوشت را تکه تکه کرده و در آش بريزيد.

آش سه نگه سیر

نکات حرفه ای برای طرز تهیه آش سه نگه سیر

نکات ضروری که می بایست برای طرز تهیه آش سه نگه سیر رعایت کنید بدین صورت می باشند :
حتما حبوبات را از یک روز قبل حتما خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. حبوبات دارای مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و برای بدن انسان بسیار مفید است. سعی کنید حتما در بررسی طرز تهیه آش سه نگه سیر این نکته را رعایت کنید.
در طرز تهیه آش سه نگه سیر حتما از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید. این مورد را تاکید کرده ایم. یکی از دلایل اصلی خوشمزه بودن آش ها مخصوصا آش سه نگه سیر در استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک است. عطر بینظیری به آش سه نگه سیر خواهد داد.
اگر برای طرز تهیه آش سه نگه سیر نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات مانده نبوده و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.
حتما حواستان باشد که در طرز تهیه آش سه نگه سیر از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش سه نگه سیر با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش سه نگه سیر ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
برای سرو آش سه نگه سیر هم هنرمندانه این کار را انجام دهید و حتما از ظرف مناسب برای ریختن آش سه نگه سیر استفاده کنید.
برای نگهداری از آش باقیمانده حتما آن را به قابلمه منتقل کرده و حتما درب آن را ببندید و بعدا داخل یخچال نگه داری نمایید.
به هیچ عنوان آش گرم را مخصوصا آش سه نگه سیر را بصورت گرم داخل یخچال نگذارید. حتما اجازه دهید آش سه نگه سیر خنک شده و بعدا به یخچال منتقل کنید.
برای سبزیجات هم سبزی درشت خرد شده و بدون ساقه باشد. این یکی از فوت های کوزه گری برای طبخ هر نوع آش است.
پیاز داغ و سیر داغ و همچنین نعناع سرخ شده در بسیاری از آش ها برای تزیین استفاده می گردد. البته نه همه آش ها ولی در بسیاری از آش ها شما می توانید با اینها به آش خود جذابیت بصری خاصی را به میهمانان خود القا نمایید.
همیشه حواستان باشد در طرز تهیه آش سه نگه سیر یکی از بهترین نکات و اصلی ترین آنها خوشمزه بودن آش می باشد. شما می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده نمایید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.

کردستان آش سه نگه سیر

           
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلی

    این آش هم کشک نمیخواد ولی سیر داغ حتما باید باهاش مصرف بشه حبوباتم خیلی سنگینش میکنه

    ۱۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *