رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مهر ۱۳۹۸

آش حبوبات جوانه دار

لینک این مطلب کپی شد!

آش حبوبات جوانه دار یک آش خوشمزه و پرخاصیت است.مصرف جوانه بین مشتاقان سلامتی در سال‌های اخیر محبوب شده است. ادعا می‌شود غلات و حبوبات جوانه زده در مقایسه با نمونه‌های جوانه نزده مواد مغذی بیشتری دارند و بهتر هضم می‌شوند. حتی برخی پژوهش‌ها نتیجه گرفته‌اند که این نوع غلات ممکن است در برابر برخی بیماری‌های خاص و همچنین کمک به کاهش وزن مؤثر باشند.
غلات و حبوبات کامل معمولاً دارای مقادیر بالای فیبر، ویتامین‌های گروه B. و مواد معدنی مهم مانند آهن، روی و منیزیم هستند. آن‌ها همچنین حاوی مقادیر قابل‌توجهی پروتئین هستند که برای رشد بدن و سیستم ایمنی و سلامت عمومی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهند که جوانه‌زنی می‌تواند این مواد مغذی غلات و حبوبات کامل را باز هم افزایش دهد. در واقع ثابت‌شده که جوانه‌زنی، اسیدآمینه‌ی ماده‌ی غذایی را ارتقاء می‌دهد، میزان تجمع پروتئین در آن را افزایش داده و کیفیت و دسترسی به ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها را بهبود می‌دهد. به‌عنوان مثال در تحقیقی مشخص شد لوبیا چشم‌بلبلی جوانه‌زده بین ۴ تا ۳۸ برابر ویتامین C. و ۹ تا ۱۲ درصد پروتئین بیشتری دارد. قابلیت هضم پروتئین موجود در لوبیا چشم‌بلبلی جوانه‌زده هم تا ۲۰ درصد بهبود می‌یابد. مطالعه‌ی دیگری که بر روی گندم‌سیاه انجام‌گرفته نشان می‌دهد هم میزان مواد مغذی و هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن به‌وسیله‌ی فرآیند جوانه‌زنی در محصول نهایی افزایش می‌یابد.

-حبوبات-جوانه-دار آش حبوبات جوانه دار

مواد لازم :
جوی پوست‌کنده  یک پیمانه
عدس  ۳/۴ پیمانه
بلغور جو  ۱/۲ پیمانه
ماش  ۳/۴ پیمانه
برنج  ۱/۲ پیمانه
سبزی آش همراه با سیر  ۱/۵پیمانه
نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی  از هرکدام ۱/۲پیمانه
گوشت گوسفندی با قلم  ۲۵۰ گرم
پیاز داغ  ۱/۲پیمانه
زردچوبه، نمک و فلفل  به میزان لازم
روغن، سیرداغ و نعنا داغ   به میزان لازم
طرز تهیه :
جوی پوست‌کنده، بلغور و برنج را از شب قبل خیسانده و جو را همراه حبوبات جوانه‌دار به غیر از ماش و عدس (نخود، لوبیا قرمز و لوبیاچیتی) با حرارت ملایم می‌پزیم تا جوانه‌ها آسیب نبینند، همزمان ماش، عدس، بلغورجو و برنج را نیز با هم می‌پزیم. در این مرحله حبوبات پخته شده و سبزی‌ها را مخلوط کرده و یک قاشق چایخوری زردچوبه، نمک و فلفل به آش افزوده و مقداری پیازداغ به آش می‌افزاییم آن‌گاه گوشت پخته شده را کوبیده و به آن‌ها اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا بپزد. سپس مقداری سیر و نعناداغ نیز در این مرحله اضافه می‌کنیم.
نکته: هنگامی که گوشت و آب آن را به آش اضافه می‌کنیم باید مواظب باشیم که آش ته نگیرد. ضمنا در غذاهای حاوی جو بهتر است نمک در پایان غذا اضافه شود تا غذا ته نگیرد.
طرز تهیه حبوبات جوانه‌دار :
حبوبات را ۲۴ ساعت خیسانده و در این مدت آب حبوبات را پنج ساعت یک‌بار عوض می‌کنیم تا حبوبات بو نگیرد.بعد از ۲۴ ساعت حبوبات را میان پارچه‌ای نخی تمیز قرار داده و درون آب‌کش می‌گذاریم و روزی سه تا چهار سبد را زیر آب گرفته تا حبوبات خیس بمانند.
بعد از سه تا چهار روز حبوبات جوانه‌دار آماده ‌می‌باشند.
نکته: ماش و عدس بعد از ده ساعت درون پارچه قرار می‌گیرند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *