رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ خرداد ۱۳۹۹

آش آبکش قوچانی

لینک این مطلب کپی شد!

آش آبکش قوچانی که با نام آش سوزمه هم شناخته می‌شود یکی از غذاهای سنتی استان خراسان است که در عین سادگی طعم بسیار خوبی دارد.آش آبکش یا رشته سوزمه در تمام طول سال، حتی فصل گرما طرفداران بسیاری دارد. به‌علاوه اگر به سیر علاقه دارید، این غذا شما را راضی خواهد کرد. برای تهیه‌ی این آش لذیذ به موادی همچون رشته آشی، سیر، ماست، روغن، نمک، زردچوبه و نعنا نیاز است.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، مواد اولیه برای پخت آش آبکش بسیار ساده است، بنابراین می‌توانید به‌عنوان غذایی کم‌خرج و مغذی روی آن حساب کنید.
قوچانی‌ها برای تهیه آش آبکش، رشته آش را در آب می‌پزند و سپس ان را آبکش می‌کنند.در مرحله بعد رشته‌ها را همراه با ادویه و نعنا قدری تفت می‌دهند و در نهایت با اضافه کردن ماست و سیر رنده شده به این ترکیب یکی از آش‌های معروف استان خراسان آماده می‌شود.

-آبکش-قوچانی آش آبکش قوچانی

مواد لازم

رشته ی آشی، ماست یا دوغ غلیظ، سیر، روغن محلی، نعناع خشک و ادویه جات لازم مثل نمک و زردچوبه محتویات اندک و ساده ی این آش هستند.

طرز تهیه

اگر برای درست کردن آش آبکش از رشته های آماده استفاده شود مدت زمان طبخ آن کم تر از یک ساعت است اما اگر قرار باشد به شیوه های سنتی رشته را خودشان درست کنند مدت زمان بیشتری برای این کار لازم است.

این روزها اغلب از رشته های آماده که بعضی از آن ها کیفیت بسیار خوبی دارد استفاده می شود. به این ترتیب که ابتدا مقداری آب را جوش می آورند و بعد رشته ها را در آن می ریزند. معمولاً ۱۰ دقیقه تا یک ربع طول می کشد تا رشته ها پخته شوند.در این فاصله بهترین کاری که می شود کرد، رنده کردن سیر و آماده کردن یک ماهیتابه برای انجام کارهای مرحله ی بعد است.
تفت دادن رشته
روغن محلی را در ماهیتابه ریخته، پس از داغ شدن نعناع را در آن می ریزند و روغن و نعناع را حسابی مخلوط می کنند.
رشته های پخته شده را از آب بیرون آورده، آبکش می کنند و در همان ماهیتابه می ریزند. رشته های آش آبکش را در این حالت تفت می دهند و به آن نمک و زردچوبه اضافه می کنند.
دم کردن رشته
ابتدا ماست یا دوغ غلیظ را با سیر رنده شده مخلوط می کنند. بعد از تفت دادنِ رشته، آن را درون قابلمه می ریزند و ماست و سیر را هم به آن اضافه کرده، می گذارند دم بکشد.
از آن جا که همه ی اجزای آش پخته هستند دم کشیدن آن مدت زمان طولانی نیاز ندارد و بعد از چند دقیقه می توان صرف کرد.
گاهی آش آبکش را بدون دم کردن رشته ها صرف می کنند یعنی بعد از تفت دادن، آن را در ظرف می کشند و روی آن ماست می ریزند و میل می کنند

-آبکش-قوچانی-2 آش آبکش قوچانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *