رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

آرامگاه فردوسی نماد ملی ایرانیان است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع) در استان خراسان رضوی را نماد مذهبی و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی را نماد ملی برای ایرانیان دانست و گفت: ایرانیان همواره در طول تاریخ مدیون تلاشهای فردوسی در پاسداری از زبان پارسی بوده و هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سلطانی فر عصر امروز(سه شنبه) با بیان این موضوع در مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این مراسم قدردانی کرد و با تأکید بر اهمیت و جایگاه این شاعر حماسه سرا و کتاب ارزشمند شاهنامه گفت: حقیقتاً فردوسی نزد همه ی ایرانیان دارای جایگاه و مقام بالایی است و همه ی ایرانیان و فارسی زبانان به این شاعر بزرگ احترام می گذارند.

وی با بیان اینکه فردوسی موهبت الهی است گفت: تلاش دولت و سازمان میراث فرهنگی این است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و بر اساس طرحهای تهیه شده و با حفظ حقوق اهالی و ساکنان اطراف آرامگاه فردوسی، منطقه ی تاریخی توس را احیاء و با عنوان یک نگهبان و پاسدار میراث فرهنگی این منطقه ی تاریخی ، ساماندهی، حفظ و احیاء کند.

سلطانی فر یادآور شد: وجود بارگاه شریف حضرت امام رضا (ع) و نیز آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی دو مشخصه ی مهم در خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد است که می توان از این دو مشخصه به عنوان دو ویژگی بزرگ برای استان نام برد که آن را از دیگر استانهای کشور برجسته کرده است.

وی ادامه داد: وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع) نماد مذهبی، و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی نماد ملی برای ایرانیان است و ایرانیان همواره در طول تاریخ مدیون تلاشهای فردوسی در پاسداری از زبان پارسی بوده و هستند.

معاون رئیس جمهور به اثر ارزشمند فردوسی شاهنامه اشاره کرد و افزود: در شاهنامه مجموعه ی بزرگی از رشادتها و خوی و اخلاق پسندیده زنان و مردان آزاده ایران زمین گرد آوری شده که این رشادتها و اخلاق پسندیده در کنار موضوع مهمی به نام خرد در ابیات شاهنامه فردوسی ستایش شده است؛ به گونه ای که فردوسی حکیم در شاهنامه از خرد بعنوان راهنما نام برده است.

سلطانی فر در ادامه گفت: مردم آزاده ی ایران زمین از دین مبین اسلام استقبال کرده و پس از مشاهده ظلم و ستم بنی امیه با استعانت از خداوند متعال، بانی و مروج مبانی دین مقدس اسلام شده اند و با نگاهی به اشعار فردوسی می توان به علاقه مندی ایرانیان به دین مقدس اسلام پی برد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در میان همه ی شاعران، فردوسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چرا که همه ی ما فارسی زبانان هویت و زبان خود را مدیون این شاعر بلند آوازه هستیم.

سلطانی فر با اشاره به ابیات مختلف شاهنامه یادآور شد: فردوسی در اشعارش حب وطن و دوست داشتن میهن را نیز می ستاید به گونه ای که در یکی از معروفترین اشعار خود می فرماید:

چو ایران نباشد تن من مباد

سلطانی فر با تأکید بر ساماندهی، حفظ و احیاء منطقه ی تاریخی توس گفت: این اقدام باید با رعایت و حفظ حقوق ساکنان توس انجام شود.

گفتنی است در این مراسم نقالی و شاهنامه خوانی توسط استاد امیرصادقی، ورزش زورخانه ای و پهلوانی، اجرای نمایش سوگ سهراب و … اجرا شد.

مراسم افتتاحیه بزرگداشت روز ملی فردوسی عصر امروز با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، سفرای خارجی ، جمعی از مدیران استان، پژوهشگران، فردوسی پژوهان، شاعران و دوستداران حکیم فردوسی در محل آرامگاه این شاعر بلند آوازه برگزار شد.

_MG_0625 آرامگاه فردوسی نماد ملی ایرانیان است

           
 

نظر کاربران :

  • علی طاهرخانچی

    همچین آرامگاهی واقعا خاص و بی نظیری است.

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *