رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه علمدار رامهرمز

تاریخ بروزرسانی :
۶ تیر ۱۳۹۸

بقعه علمدار مربوط به دوره سلجوقیان است و در رامهرمز، میدان آزادی، خیابان امام، خیابان علمدار واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۲۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.وضعیت بقعه علمدار به خاطر تخریب ساختمان‌های جانبی آن اصلا خوب نیست. اگر سریعا به این بنای تاریخی رسیدگی نشود کل بنا تخریب می‌شود.متاسفانه دو حجره این بقعه که بسیار زیبا بودند بر اثر بارندگی و عوامل محیطی ریزش کردند و همچنین آسیب‌های جدی به گنبد آن وارد شده است که اگر به آن رسیدگی نشود و بارندگی تداوم یابد حتما تخریب خواهد شد. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است اما تاکنون هیچ گونه کار مرمتی و بازسازی روی آن صورت نگرفته است.

با توجه به تخریب شدن دو حجره این بقعه، اگر میراث فرهنگی سریعا اقدام نکند حتما گنبد پلکانی این اثر به طور کامل تخریب خواهد شد. این بنا نگهبان نیز دارد اما هنوز عاملان باز شدن درهای این بقعه مشخص نیستند، لذا شکایت صورت گرفته و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است.مردم رامهرمز علاقه زیادی به این بقعه دارد و خیلی روی آن حساس هستند و مرتبا با ما به منظور جویا شدن وضعیت آن در تماس هستند.

بقعه علمدار با قرارگیری در مرکز شهر رامهرمز یکی از مهمترین نماد‌های مذهبی این شهرستان به‌شمار می‌رود. این بقعه که متعلق به دوره سلجوقی است به ‌دلیل برخورداری از تزیینات معماری و گنبد کاشی‌کاری یکی از بناهای ارزشمندی محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.لازم به ذکر است که شش سال پیش نیز چند حجره از این بقعه تخریب شد که هیچ گاه مورد بازسازی قرار نگرفتند.

 آرامگاه علمدار رامهرمز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *