رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مهر ۱۳۹۸

آرامگاه خواجه عکاشه آباده

اشتراک گذاری

آرامگاه خواجه عکاشه بارگاه باشکوهی است که در بالای کوه خواجه در سمت شمال شهر آباده در فارس قرار دارد. آرامگاه خواجه عکاشه در قسمت شمالی ده درغوک در بالای کوه خواجه درسمت شمال شهر آباده ، که در دامنه آن، قبرستان آباده قرار داردواقع شده است مقبره ای محلی که تمام شهر آباده از آنجا دیده می شود. آرامگاه خواجه عکاشه از جمله بناهای تاریخی مربوطبه دوران صفویه است که به دستور شاه عباس ساخته شده است . آرامگاه خواجه عکاشه دارای قبه و بارگاه با شکوهی بوده که برروی آن ضریحی به طول ۳ متر و ارتفاع ۵/۱ متر از چوب گردو ساخته شده و توسط منبت کاران نامی منبت کاری شده است. دارای کتیبه ایست که نام چهارده معصوم(ع) بر آن منقوش گردیده .در جلو ضریح دربی است که این اشعار بر آن نوشته شده است.

بنا به گفته آقای مرحوم حاج شیخ محمد علی جان نثار (امام جماعت سابق مسجد امام حسن(ع)) در کتاب حبیب السیر در صفحه ۳۴۴ مذکور گردیده است که ( آن بزرگوار عکاشه ابن محصن اسدی است که در جنگهای احزاب و خیبر به دستور حضرت رسول اکرم (ص) مقدمه لشکر را عهده دار بوده است ودر جنگ شهید شده. جناب خواجه عکاشه برای ترویج دیانت حقه اسلام به بلخ و بخارا مسافرت نمود. اهالی بلخ مقدمش را گرامی شمرده و به لقب خواجه که مخصوص بزرگان آن دیار است ملقبش نموده اند .
آن جناب در هنگام اقامت خود در بلخ ابنیه خیریه بنا نموده و اکنون نیز یکی از دروازه های بلخ به نام نامی او مشهور است .جناب خواجه عکاشه پس از مراجعت از بلخ در ولایت فارس از دارفانی به سرای باقی شتافت و اکنون مدفن او مزار خاص و عام است.

آرامگاه خواجه عکاشه آباده

در صفحه ۳۹۸ کتاب حبیب السیر نیز از دروازه عکاشه در بلخ که به وسیله محمد خان شیبانی اورنگ گشوده شده و در فصل راهنمای دانشوران درباره خواجه عکاشه ذکر شده که( عکاشه بر وزن فعاله) نام عکاشه ابن محصن اسدی است و نام فرزند او و هم چنین نام طایفه ای از اولاد او میباشد . ( فریدون ابن عکاشه که به عربی و فارسی شعر می گفته و در قرن هشتم میزیسته ، نیز از این طایفه است).بر طبق یکی از مقاله های موجود قبر موجود متعلق به خواجه عکاشه نیست بلکه این قبر متعلق به خواجه جلال الدین فریدون عکاشه می باشد که از مستوفیان و وزراء شاه شیخ ابو اسحاق اینجو بوده است که مردی ادیب و شاعر بوده است و در کتابی که در همان عصر نوشته شده اشعار زیادی از وی آورده شده است.این شخص در یکی از جنگ هایی که بین امیر مبارز الدین محمد شاه یزد و شاه ابو اسحاق اینجو رخ داده است کشته شده و جسد او را در کوه دفن کرده اند و از آن زمان به کوه خواجه معروف گردیده است.

کوه خواجه از عهد هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان در بین مردم مقدس بوده است و در قله آن آتشکده و عبادتگاه ساخته بودند برای همین خواجه را در این کوه به خاک سپرده اند. این کوه هم اکنون مورد توجه ورزشکاران،کوهنوردان ودیگر گرو ههای مردم است . در دامنه این کوه بوستانی جنگلی است که درختان کاج دروسعت قابل توجهی همراه با آبنماهایی مصنوعی جلوه نمائی می کنند.

عکاشه  آرامگاه خواجه عکاشه آباده
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-میراث آریا

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *