جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آثار معماری دوره اشکانی در یک محوطه تاریخی خراسان شمالی کشف شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۳۹۹

به گزارش روز چهارشنبه روابط‌عمومی این اداره‌کل، علی مستوفیان با بیان اینکه مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و از سال گذشته آغاز شده است اظهار داشت: این کاوش‌ها امسال نیز از مهرماه گذشته با سرپرستی مشترک دکتر میثم لباف خانیکی سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج و دکتر روکورانته باستان شناس فرانسوی در حال انجام است.

بقایای تاریخی آثار معماری دوره اشکانی در یک محوطه تاریخی خراسان شمالی کشف شد

وی با بیان اینکه دو ناحیه از محوطه تاریخی ویران‌شهر کاوش شده است، تصریح کرد: شواهدی از استحکامات دفاعی بارو و سازه‌های معماری در محدوده داخلی این سکونتگاه اشکانی آشکار شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: ویران‌شهر فاروج، محوطه‌ای محصور به مساحت ۱۴ هکتار است که پیش‌ از این به‌عنوان استقرارگاه ساسانی معرفی شده بود، اما کاوش‌های اخیر نشان داد این سکونتگاه در دوره اشکانی تاسیس شده و تا اواسط دوره ساسانی مسکونی بوده است.

مستوفیان عنوان کرد: کاوش‌های فصل جاری تا اواسط آبان ماه امسال ادامه خواهد داشت و تمهیدات لازم برای حفاظت از این محوطۀ ارزشمند تاریخی در دست اقدام است.

وی گفت: ادامه فعالیت‌های علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویران‌شهر در فصل‌های آینده و ترسیم چشم‌انداز با رویکرد ایجاد سایت موزه تاریخی تاثیری جدی در شکل‌گیری و تقویت هویت فرهنگی منطقه، حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع محلی به همراه داشته باشد.

فصل اول مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویران شهر فاروج با هدایت گروهی متشکل از باستان شناسان دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس آبان ماه پارسال پایان یافت.

محوطه تاریخی ویران شهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است. این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و از سال گذشته آغاز شده است و بر اساس تفاهم‌نامه پنج‌ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد