رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ شهریور ۱۴۰۲

آب انبار مسجد جامع قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

آب انبار مسجد جامع قزوین قدیمی ترین آب انبار قزوین است که مربوط به دوره صفویه است و در اواخر سدهٔ یازدهم هجری ساخته شده است. این آب انبار در خیابان سپه، قدیمی‌ ترین خیابان قزوین، در جلوخان مسجد جامع کبیر سر کوچه واقع شده‌ است و دارای کتیبه‌ ای از سنگ مرمر و به خط نستعلیق است که تاریخ ۱۰۹۳ ه‍.ق روی آن ذکر شده ‌است.این اثر در تاریخ ۱۳۷۷/۰۵/۱۱ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب انبار مسجد جامع قزوین

برای آشنایی بیشتر با شهر قزوین پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در قزوین را مطالعه بفرمایید.

معماری آب انبار مسجد جامع

کهن ترین آب انبار موجود قزوین در شمال جلو خان مسجد جامع قرار دارد. به سال ۱۰۹۳ قمری توسط علی خان نامی یکی از امرای شاه سلیمان صفوی ساخته شده است . یکی از دو گوشوار طرفین سردر آب انبار از بین رفته و از تزیینات متعارف نیز نشانی نیست. مسقف راه شیر به شکل طاق آهنگ با قوس تیزه دار ساخته شده است. دو فضا با طاق چهار بخشی در ابتدا و انتها ی آن قرار دارد، سقف مشبکی وسطی کار تهویه را انجام می دهد.

مخزن آبگیر که گنجایش ۱۸۰۰ متر مکعب آب دارد. با شیوه دو تویزه آجری و سه گنبد پوشش یافته و پلکانی جداگانه برای لایروبی دارد . قطر دیوارهای چهار سوی مخزن به ۲/۴۰ متر می رسد . اتصال به شبکه اگوی شهری، کتیبه مرمرین به خط نستعلیق ممتاز، راه شیر چهل پله ای و کف سازی آجری که نحوه عایق بندی آن بسیار مهم است از ویژگی های این آب انبار محسوب میشود.

نحوه دسترسی

آدرس: قزوین، ضلع غربی خیابان شهدا

آب انبار مسجد جامع قزوین آب انبار مسجد جامع قزوین

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    اب انباري تاريخي و ديدني و جذاب براي توريست و گردشگران داخلي و خارجي

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *