جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

با سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر با این شهر تاریخی و مهم ایران آشنا خواهیم شد. قزوین یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان قزوین است. این شهر در دوران حکومت صفویان، به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور بود. به همین دلیل بناها و موزه‌های تاریخی زیادی دارد. قزوین در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و غربی کشور قرار دارد. شهر سر سبز و بسیار زیبای قزوین، به قدری جذاب و بزرگ است که مقصد افراد زیادی چه ایرانی و چه گردشگران خارجی در ایام مختلف سال است.
برخی این شهر را دروازه بهشت می‌نامند و برخی دیگر شهر پاک. القاب و عناوینش بی‌شمار است و حمد و مدحش بسیار. کهن شهر قزوین با قدمتی چند هزارساله، فصلی قطور از کتاب تاریخ فرهنگ و هنر ایرانیان را در میان خشت و گِل و نقش و نگار معماری دل‌فریب و طراحی منحصربه‌فرد بناهای باستانی شگفت‌انگیزش جای داده است. این شهر دیدنی، به موهبت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، در گذشته شاهراه و گلوگاه اصلی تجارت ایران بشمار می‌رفت. برای سال‌هایی متمادی عنوان دارالسلطنه یا پایتخت کشورمان را در دوران حکمرانی صفویان یدک می‌کشید.

شهر قزوین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

معرفی شهر قزوین

قَزوین یکی از شهرهای ایران است که در قسمت مرکزی این کشور واقع شده است. شهر قزوین، مرکز استان قزوین، در بلندای ۱٬۲۷۸ متری از سطح دریا قرار دارد. تاریخچه و ریشه شهر قزوین به دوران ساسانیان باز می‌گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت. قزوین شاه‌راه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌بردند. این شهر در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است. از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد.این شهر از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و سوم در جهان را دارد.

قزوین 2 سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

قزوین به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور، نزدیکی به تهران و کرج، دارا بودن چندین شهرک صنعتی و نیز امکانات مناسب آموزشی و علمی از جمله چندین دانشگاه دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دانشگاه آزاد اسلامی – باراجین از موقعیت مناسبی در ایران برخوردار است.زبان رایج مردم شهر قزوین، فارسی با لهجه خاص قزوینی می‌باشند. فارسی باستانی اصیل بدون شکست الفاظ که ریشه در شمال شرق ایران دارد.۹ شهریور ماه سالروز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت از سوی شاه تهماسب صفوی است. با تصویب شورای شهر قزوین این روز از تقویم با عنوان روز قزوین انتخاب شده‌است.

قزوین 1 سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

جاذبه های گردشگری قزوین

دولتخانه صفوی

مدت زمانی قزوین نشین بودن دولت صفویه سبب شده تا ردپای کاخ های چهلستون و دروازه های عالی قاپو صفوی در قزوین هم پیدا شود. آن هم در دل یک مجموعه مصفا که بیشتر شبیه یک تونل زمان است. شما را آرام و آهسته از صفویه تا به چند دهه قبل می رساند. محوطه ای تاریخی با شش هکتار وسعت که درست در قلب قزوین و در محاصره میدان آزادی یا همان سبزه میدان، خیابان پیغمبریه و خیابان هلال احمر قرار گرفته است.
آدرس: قزوین، خیابان شهدا(خیابان سپه سابق)

دولتخانه صفویه سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

عالی قاپو

تنها در ورودی باغ صفوی که سالم مانده، یادگار دوران شاه طهماسب صفوی است. با کاشیکاری های خوش آب و رنگ، هشتی، و اتاقک هایی که نقش برج مراقبت را بازی می کرده است. کتیبه ای با خط ثلث هم در همان ورودی چشمتان را می گیرد که اثر یکی از خطاطان به نام قزوینی بوده است.

عالی قاپو سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

مدرسه امید

در همان حوالی عمارت عالی قاپوی صفوی و در کنار نخستین خیابان ایران نخستین مدرسه مدرن ایران هم قرار دارد که یادگاری از دوران پهلوی است. مدرسه امید حالا اما چند سالی است که تبدیل به کتابخانه میراث فرهنگی شده و مرکز اسناد این سازمان نیز می باشد تا رسالت علم آموزی و نگهداری از تاریخ را به طور همزمان بر دوش بکشد.
راستش را بخواهید باغ صفوی کاخ ها و بناهای بسیاری داشته است که متاسفانه در اثر گذر زمان و بی توجهی تخریب شده و گاه کاملا از بین رفته اند. مثلا عمارت نادری، عمارتی که در واقع در همان زمان شاه طهماسب ساخته شده و به عنوان کاخ محل اقامت پادشاه بوده است اما در طول حکومت صفویه دچار آسیب شده بود.
سال ها بعد با به قدرت رسیدن نادرشاه افشار و سقوط صفویه، به هنگام ملاقات نادرشاه از قزوین دستور بازسازی و مرمت این کاخ را صادر میکند. کاخ که در محوطه ای به نام قلعه بیگی جا خوش کرده بود به همین نام شهرت می یابد. سال ها می گذرد تا در دوران پهلوی اول و روزهایی که سربازی اجباری می شود، قلعه بیگی تبدیل به محلی برای جذب سربازان و ژاندارمری می شود. دوره پهلوی اول سال های آخر عمرعمارت نادری بود چرا که چند سال بعد بنا به طور کامل تخریب می شود. حالا تقریبا اثری از عمارت برجای نمانده اما گویا در طی اکتشافات باستان شناسی نشانه هایی از سردر آن بدست آمده است.

مدرسه امید سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

گراند هتل

کمی جلوتر اما یک عبارت لبخند بر لبانتان می نشاند و شاید اصلا فکرش را هم نمی کردید که از بین جاهای دیدنی قزوین، در این باغ زیبا به چشمتان بخورد، گراند هتل! گراند هتل را حتما شما هم با خیابان لاله زار به خاطر می آورید، اما این گراند هتل هم جزو نخستین و کهن ترین هتل های ایرانی است. هتلی که سوغات دلبری فرنگ از ناصرالدین شاه قاجار است که عطای کاروانسراها را به لقای هتل های لوکس و غربی بخشید. هتل اما محل تصمیمات سرنوشت سازی هم بوده که گاه سرنوشت یک کشور را زیر و رو کرده است. متاسفانه گراند هتل حال و هوای خوبی ندارد و بیشتر در آستانه تخریب است و نیازمند توجه.

گراند هتل سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

موزه قزوین

موزه قزوین موزه قزوین از اماکن دیدنی قزوین است گه ایستگاه بعدی بازدید از مجموعه دولتخانه صفوی است. خوشبختانه می توانید وارد این موزه استثنایی و غنی شوید و از دیدن تکه های تاریخ ایران نهایت لذت را ببرید. از هزاره های قبل از میلاد تا قرون معاصر هر چه بخواهید در این موزه پیدا می شود. اشیا فلزی، سفالی، مفرغی، سنگی و نقاشی ها و اسناد و مجموعه ای با ارزش از سکه هایی سر از دوران اشکانیان در می آورند.

موزه قزوین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

کاخ چهلستون

کاخ موزه چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در شهر قزوین است که قدمت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد و در مرکز این شهر، در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد. گفته می‌شود این بنا تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه طهماسب است. زمانی که قزوین پایتخت بود، به این عمارت کلاه‌فرنگی می‌گفتند. در این موزه نقاشی‌هایی مربوط به دوران صفوی نگهداری می‌شود.

شاه طهماسب صفوی در سال ۹۵۱ هجری قمری پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال داد و به معماران برجسته کشور فرمان داد تا باغی به شکل مربع بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند. گفته می‌شود شاه طهماسب این بنا را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که پنجره‌های چوبی بسیاز زیبا و ظریفی دارد. در دوران قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین این عمارت را بازسازی کرد و از آن پس نام چهل‌ستون بر آن نهادند. عمارت چهل‌ستون قزوین، در سال ۱۳۳۴ با شماره ۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چهل ستون سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

پیغمبریه

از بین جاهای دیدنی قزوین یک بقعه متبرکه در این مجموعه گشت و گذارتان را کامل می کند. در سمت و سوی خیابان پیغمبریه یک مکان زیارتی قرار دارد که متعلق به چهار پیغمبر است. علاوه بر چهارنبی یکی از نوادگان امام حسن(ع) هم در این مکان مقدس به خاک سپرده شده اند. پیغمبریه با آن کاشی های فیروز ه ای و لاجوردی و گنبد جذاب و گیرایش حس و حالتان را بالکل روحانی می کند. این مکان متبرک در زمان صفوی هم محل احترام فراوان بوده است. بنا اما در دوران قاجار ساخته و مرمت شده است. گویا علاوه بر این زیارتگاه، یک مسجد و مدرسه هم با نام پیغمبریه در کنار زیارتگاه قرار دارد که یادگار دوران صفوی است.

پیغمبریه سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

مسجدالنبی

حالا که از دولتخانه یا باغ صفوی بیرون زده اید، سری به خیابان امام در همان حوالی که بزنید. چشمتان به یکی از زیباترین و اصیل ترین مساجد ایرانی که یکی از مکان های دیدنی قزوین است روشن می شود. مسجدی متعلق به دوران قاجار که به فرمان فتحعلی شاه ساخته شده که به مسجد شاهی هم معروف است. رنگ لاجوردی سردر دل و جانتان را قبضه می کند. ورودی به زیباترین شیوه ممکن آراسته شده و با گذر از هشتی شما را به صحن باشکوه، ایرانی و بسیار آرام بخش آن می رساند.
در انتهای صحن مسجد چشمتان به جمال گنبد زیبای آن روشن می شود. به هر گوشه که نظر کنید غوغای کاشی کارها چشمانتان را اسیر می کند. هفت رنگ کاشی که به استادانه ترین شیوه ممکن بنا را آراسته اند و کتیبه هایی از آیات قرآن که جلوه مسجد را روحانی تر کرده اند. ایوان ها، طاق ها، شبستان ها سعی کنید هیچ گوشه ای از این مسجد زیبا را از قلم نیاندازید و از زیبایی هایش نهایت لذت را ببرید.
آدرس: قزوین، خیابان امام

مسجد النبی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

بازار قزوین

اینکه بر سر راه جاده ابریشم قرار بگیری و مهم تر از آن برای چند سالی عنوان پایتختی کشوری وسیع را به دوش بکشی یعنی حتما پای یک بازار سنتی، تاریخ و زیبا هم در میان است. که قطعا شکل و شمایل خاصی دارد. بازار قزوین یک شاهکار معماری به تمام معناست. هسته اولیه بازار متعلق به چیزی در حدود هزار سال پیش است که بارها تخریب شده اما آنچه که حالا می بینیم در ابتدا متعلق به دوران صفویه است. توسعه بازار و اضافه شدن راسته ها و سراها و تیمچه های متعدد هم در زمان حکومت قاجاریه صورت گرفته است.
بازار از قسمت های متنوعی تشکیل شده که تنها در میان سراهای آن می توانید به سرای وزیر، سرای سعدالسلطنه، سرای حاج رضا. سرای دالان دراز، سرای شاه و …. سر بزنید. تیمچه ها و بازارچه ها هم هر کدام خود به تنهایی آنقدر جذابند که برای بازدید از بازار کافی اند. لذت یک بازارگردی و بازاری خوش آب ورنگ سفرتان را تکمیل خواهد کرد.
آدرس: قزوین، خیابان امام

بازار قزوین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

کاروانسرای سعدالسلطنه

بازار قزوین در بسیاری از موارد شهری منحصربفرد و پیشروست. مثلا همین کاروانسرای سعدالسلطنه که از زمان ناصرالدین شاه به یادگار مانده بزرگترین کاروانسرای درون شهری در تمام ایران است. که البته سرپوشیده بودنش آن را در تمام جهان یگانه کرده است. اینجا هم ردپای سعدالسلطنه مرد باهوش و فاضل آن روزهای قزوین به چشم می خورد که دستور ساخت بنا را صادر کرده است. چندین سرا، تیمچه، مسجد، حمام، چایخانه در کاروانسرا تعبیه می شود و از همان ابتدا محل داد و ستد فراوانی با کشورهای دوست و همسایه بوده است.
این بنای تو در تو اما شش حیاط داشته که حالا برخی از آن ها بازسازی شده و به شکل کافه اداره می شوند. داخل سراهای متعدد علاوه بر زیبایی و معماری خیره کننده بنا، چشمتان به مغازه های صنایع دستی قزوین و کافه هایی جذاب می افتد که حالا حسابی به سعدالسلطنه می آیند. چهارسوق این بنا با گنبد و کاشی کاری هایش شهرت فراوانی دارد که حتما با دیدنش بیشتر جذب این یادگار قجری خواهید شد.
آدرس: قزوین، خیابان امام

سعدالسلطنه سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

کلیسای کانتور یا برج ناقوس

یکی از کوچک ترین کلیسا های جهان در سال های جنگ جهانی دوم در کوچه پس کوچه های بافت قدیم قزوین بنا شد. این کلیسا که متعلق به فرقه‌ ارتدوکس‌ها است و این روز ها سازه ای تاریخی به حساب می آید.
کلیسای کانتور دارای نقشه چلیپایی یا صلیبی است. برای ورود به این کلیسا بعد از گذر از یک ورودی کوتاه با تعداد زیادی گلدان وارد هال خواهید شد. که این فضا به اتاق کشیش و اتاق غسل تعمید کودک منتهی می شود. برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر روی سازه این کلیسا ساخته شده است
آدرس : بافت تاریخی قزوین – خیابان دارایی

کلیسای کانتور سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

حمام قجر

یک بنای کهن که یادگار شاه عباس صفوی است و حمام شاه نامیده می شده است، اما اگر پسوند قجری شما را به شک می اندازد باید بگویم که مسئولیت ساخت بنا با شخصی به نام امیرگونه خان قاجار قزوینی بوده است و بعدها که در زمان قاجار بنا مورد مرمت قرار می گیرد به همان نام قجری سازنده شهرت پیدا می کند. این حمام یا همان گرمابه از بزرگترین نمونه حمام های ایرانی و یکی از دینیهای قزوین است که حالا به صورت موزه مورد استفاده قرار می گیرد. معماری جذاب و نکته سنجی ایرانی در کنار تزیینات فاخر و موزه ای با ارائه فرهنگ اصیل و کهن این دیار در کنار هم مجموعه جذابی را ساخته اند که حتما ارزش دیدن دارد.
آدرس: قزوین، چهارراه نادری، خیابان زاکانی

حمام قجر سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

آب انبار حاج کاظم

قزوین در طول تاریخ شهر کم آبی بوده و آب انبارهای فراوانی هم داشته است. بسیاری از این آب انبارها هنوز هم پابرجا هستند. اما قطعا زیباترین و جذاب ترینشان آب انباری است که در سال ۱۲۵۶ هجری قمری ساخته شده است. ساخت این بنا را به حاج کاظم کوزه گر و شاگردش نسبت می دهند. شاید در نگاه اول کاشی کاری های ظریف سردر ورودی شما را هم به شک بیاندازد که این بنا واقعا یک آب انبار است! اما کمی که جلوتر بروید چشمتان به پله هایی می افتد که به سمت پایین سرازیر شده اند. آب انبار دو بادگیر هم دارد که هنوز سالم باقی مانده اند و چیزی در حدود هشت متر ارتفاع دارند.
آدرس: قزوین، خیابان منتظری، خیابان تبریز

آب انبار حاج کاظم سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

باغستان‌ های سنتی قزوین

باغستان‌های سنتی به مجموعه باغ‌هایی اطلاق می‌شود، که در نیمه جنوبی شهر قزوین گسترده شده‌اند. این باغستان‌های سنتی بیش از هزار سال قدمت دارند و یادگاری‌های سبز نیاکان‌مان در این خطه است. حتی ناصرخسرو نیز در سفر خود به قزوین، این‌چنین از باغستان‌ها یاد می‌کند:باغستان بسیار داشت؛ بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود.مساحت این باغ‌ها بیش از ۲۵۰۰ هکتار است و در گذشته دور شهر را فراگرفته بود. به دلیل این که این باغات به روش سنتی، یعنی غرق آبی آبیاری می‌شوند، به آن‌ها باغستان‌های سنتی می‌گویند.

باغستان سنتی قزوین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

دریاچه اُوان

زلال، شفاف و متلألی؛ دریاچه اُوان قزوین با آب‌هایی کریستالی خود چنان مناظر شگفت‌انگیز اطراف خود را منعکس کرده که گویی جهان دیگری را به روی ما گشوده است. این پدیده خارق‌العاده محصول رانش زمین و رویدادهای مختلفی است که طی ۵۰۰ سال گذشته در این منطقه اتفاق افتاده است؛ درواقع برخی زمین‌شناسان بر این باورند که این دریاچه، تنها بخش کوچکی از دریاچه پهناوری است که سال‌ها قبل در این منطقه وجود داشته است. البته باید گفت که دریاچه اُوان قزوین نیز وسعتی بسیار دارد و بیش از هفتاد هزار مترمربع از دامنه باصفا و سرسبز کوه خشچال را در برگرفته است.
اطراف دریاچه سرشار از گونه‌های درختی مختلفی نظیر گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، فندق، بید، چنار و سنجد و گونه‌های گیاهی کمیابی از قبیل: شیرین‌بیان، کنگر و گون است. آب پاکیزه دریاچه و طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی مناسب اطراف اُوان موجب شده است که این منطقه به زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های جانوری نظیر بز کوهی، گراز، شغال، روباه، گربه وحشی و پرندگان مختلفی چون دارکوب، شاهین، کبک، عقاب، فاخته و سبزقبا مبدل گردد. مناظر طبیعی اعجاب‌آور و مسحورکننده اطراف دریاچه اُوان قزوین موجب شده است که این منطقه به پاتوق برخی گردشگرانی که به عکاسی عشق می‌ورزند، مبدل گردد.
آدرس: قزوین، ۸۸ کیلومتری شمال شرق قزوین واقع در منطقه الموت

دریاچه اوان سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی قزوین می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک قزوین

روستای آتان

روستای آتان یکی از زیباترین روستاهای ایران واقع در الموت در استان قزوین می‌باشد که اسلوب ساخت خانه‌های آن جزء میراث حفاظت شده فرهنگی می‌باشد. بافت ساختمانی این روستا پلکانی است بدین ترتیب که حیاط یک خانه سقف خانهٔ پایینی است.امرار معاش مردمان این روستا غالبا از طریق دامداری و کشاورزی می‌باشد. اصولا دامداری و کشاورزی علوفه برای امرار معاش شخصی می‌باشد.در بخش فروش محصولات بیشتر گردو مد نظر بوده‌است و از سالیان دور جزو محصولات اصلی برای فروش محصولات بوده‌است.

%name سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

روستای اردبیلک

روستای اردبیلک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. که در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهر قزوین بر روی یک تپه واقع شده‌است. با توجه به آثار باستانی موجود در این روستا، از قبیل قبرها و آثار تمدن که هم‌اکنون تبدیل به تپه‌های باستانی شده‌اند، قدمت سکونت در آن به دوران باستان (ساسانی و قبل از آن) برمی گردد. سکونت گاه‌های باستانی اردبیلک (ساسانی)، شامل «کَشنین» بلا و «کَشنین» پایین، و سکونت گاهی در قسمت شرقی روستا است که در سده‌های اخیر تخریب شده و هم‌اکنون بخشی از باغات سنتی روستا را تشکیل می‌دهد. سکونت گاه دوران اسلامی آن همین مکان فعلی روستا است که با توجه به آثار باقی مانده از دوره‌های قبل، یک دوره تخریب شده و مجدداً خانه‌های فعلی بر روی برخی از آنها بنا شده‌اند.

اردبیلک سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

روستای ازگنین سفلی

روستای اِزگِنین سفلی (ازگنین پایین) یکی از روستاهای بخش رودبار شهرستان در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به‌شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند.
این روستا دارای آب و هوای سرد و خشک است. از شمال به کوه‌های مزگت و چاخانی وازشرق با روستای ازگنین علیا (بالا) وازطرف جنوب شرقی باروستای اویرک وازطرف جنوب غربی باروستای وشته وازغرب باروستای هلال آباد وازطرف شمال غربی باروستای کلمین همجوار می‌باشد.

روستای ازگین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

روستای اکوجان

روستای اکوجان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در ۲۳ کیلومتری شهر رازمیان و جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۷، برابر ۲۱۶ خانوار و ۷۸۰ نفر بوده‌است.که عمده اهالی آن را افراد ساکن دائمی تشکیل می‌دهند. عمده فعالیت اهالی روستا باغداری، کشاورزی و دامداری است.
جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از:
– دردامنه یکی ازکوه‌های نزدیک روستای آکوجان بنام «بزادشت» از ناحیه رشکین پره، غاری قرار دارد که حاجت خانه خوانده می‌شود. مردم محل شبهای جمعه به این غار می‌روند و به عبادت می‌پردازند. سنگهای بدنه داخل غار تمامی صیقلی شده و برروی آنها نقوشی کنده کاری شده‌است. این غار در فاصله ۷۹ کیلومتری ازشهرقزوین دربخش رودبارشهرستان واقع شده‌است. باغات بزرگ فندق و طبیعت زیبا از جاذبه‌های منطقه می‌باشد.

آکوجان سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

روستای رزجرد

این روستا در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در مسیر جاده الموت واقع شده است و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، باغچه‌سراهای تفریحی و کوهستانی بودن؛ پذیرای اهالی قزوین به ویژه در تعطیلات است. گردشگران و بازدیدکنندگان قلعه الموت و دریاچه اوان نیز از این روستا می‌گذرند.

روستای رزجرد سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

غذاهای محلی قزوین

قیمه نثار

قیمه نثار، یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو، آن را روی برنج می‌ریزند. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.قیمه نثار در استان قزوین در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ دارد.

قیمه نثار سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

دم کباب یا قیمه آبدار

قیمه آبدار قزوینی یا دم کباب، یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب قزوینی‌ها است که شباهت بسیاری به قیمه سنتی و همچنین آبگوشت دارد. اما همان طور که از نام آن پیدا است، این خورش، از قیمه معمولی آبدارتر و چرب‌تر است. یکی دیگر از تفاوت‌های قیمه آبدار قزوینی، استفاده از تخم گشنیز و پودر دارچین در ادویه‌های مخصوص خورش و همچنین استفاده از سیب‌زمینی در خورش است. دم کباب قزوینی با نان تازه، سبزی خوردن و ترشی سرو می‌شود و معمولا آن را با برنج نمی‌خورند.

دم کباب سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

شیرین پلو قزوینی

شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود. این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود.
شیرین پلو، ترکیبی بی‌نظیر از برنج، خلال پرتقال شیرین ‌شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، زرشک، گلاب و کره است و طعمی شیرین و بسیار خوشمزه دارد. اگر از طرفداران قیمه نثار هستید، حتما شیرین پلو قزوینی را امتحان کنید و مطمئن باشید که بی‌درنگ، عاشق آن خواهید شد.

شیرین پلو سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

بادمجان پلو قزوینی

اگر از طرفداران بادمجان هستید، حتما بادمجان پلو را امتحان کنید. این غذای خوشمزه و بسیار دلپذیر، دو نوع قزوینی و شیرازی دارد و با وجود اینکه به‌اندازه قیمه نثار یا شیرین پلو مشهور نیست؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید از خوردن آن در سفر به قزوین غافل شد. بادمجان پلو بیشتر در روستایی به نام «بَرَک» در منطقه الموت قزوین طبخ می‌شود؛ روستایی از توابع دهستان الموت بالا که فندق، زالزالک و گیلاس‌های آن معروف هستند.
بادمجان پلو معمولا همراه با سبزی خوردن تازه یا سالاد شیرازی به‌عنوان یک وعده اصلی غذایی برای ناهار یا شام سرو می‌شود. اگر از بادمجان تازه استفاده می‌کنید، بهتر است که کلاهک آن را نیز در غذا بریزید. جالب است بدانید که حتی پوست بادمجان نیز قابل خوردن است و شما می‌توانید از آن، برای تزئین این غذای خاص و خوشمزه استفاده کنید. بادمجان پلوی قزوینی با برنج، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ، پیاز، سیر، بادمجان، رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه پلویی و زردچوبه درست می‌شود.

بادمجان پلو سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

انار پلو قزوینی

پلو مخلوطی با نام انار پلو، یکی از لذیذترین پلوهای ایرانی است که معمولا برای شب یلدا سرو می‌شود و طبخ آن در شهرهای مختلف ایران رایج است. این پلوی قزوینی با ترکیب انار، برنج، کشمش، زعفران، گشنیز و خلال پسته، یکی از نسخه‌های فوق‌العاده این پلوی خوشمزه است که شما را با طعم و ظاهر خود شگفت‌زده خواهد کرد. در قزوین انار پلو را با مرغ زعفرانی یا مرغ ریش‌ریش شده سرو می‌شود. این غذا در استان فارس نیز به همین شکل طبخ می‌شود؛ با این تفاوت که شیرازی‌ها، هویج را نیز به ترکیب برنج اضافه می‌کنند.

انار پلو سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

حلیم قزوینی

آش حلیم قزوین، یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی این استان است که روش طبخ سنتی آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این حلیم از گندم، جو، آرد، گوشت و روغن تهیه می‌شود و مزه نمکی دارد. حلیم بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان در استان قزوین سرو می‌شود؛ اما می‌توان آن را در دیگر روزهای سال به‌عنوان صبحانه یا عصرانه نیز نوش جان کرد. در طرز تهیه سنتی حلیم قزوینی، بیش از ۳۶ ساعت زمان برای پخت حلیم صرف می‌شود و این غذا آن‌قدر هم زده می‌شود تا در نهایت به آشی یکدست تبدیل شود.

حلیم قزوینی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

هتل های قزوین

هتل بغدادی

یکی از هتل‌های چهار ستاره استان قزوین هتل بغدادی می باشدکه واقع در جاده قدیم قزوین به تاکستان است. هتل در یک کیلومتری شهر تاکستان قرار گرفته و حدود ۳۰ کیلومتر تا شهر قزوین فاصله دارد. بازار سنتی تاکستان از اماکنی است که به راحتی از هتل قابل دسترسی است. همینطور با حدود نیم ساعت رانندگی می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی قزوین همچون آب انبار سردار قزوین، موزه قزوین، بازار قزوین، کاروانسرای قزوین و غیره بازدید کنید.

ساختمان نوساز و لوکس هتل در ۶ طبقه بنا شده و در مجموع ۷۴ واحداقامتی به صورت اتاق و سوئیت را در خود جای داده است. چیدمان زیبا و امکانات کامل رفاهی ویژگی تمامی واحدهای اقامتی این است. برای مثال همگی به سیستم تهویه‌مطبوع مجهز بوده و تختخواب‌های راحتی دارند. تلویزیون، مبل، کمدلباس و یخچال هم از دیگر امکانات ارائه شده‌است. همچنین اگر اشیای قیمتی همراه دارید می‌توانید آن‌ها را در صندوق امانات اتاق خود نگهداری کنید. حمام اختصاصی به همراه سرویس بهداشتی نیز در همه واحدها موجود است.
آدرس :کیلومتر ۳۰ جاده قزوین – تاکستان – هتل بغدادی

هتل بغدادی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

هتل ایرانیان

هتل ایرانیان قزوین یکی از بهترین هتل‌های این شهر است. این هتل سه‌ستاره در فاصله هشت کیلومتری از شهر قزوین و در شهرک هفت سنگان واقع شده‌است. ازجمله مزایای هتل قرارگیری در منطقه‌ای آرام و به دور از شلوغی‌های شهر است که در عین حال دسترسی خوبی به جاذبه‌های گردشگری همچون آب انبار سردار قزوین، پیغمبریه قزوین، موزه قزوین و غیره دارد. فاصله هتل تا فرودگاه حدود هفت کیلومتر و تا ایستگاه راه آهن نه کیلومتر است.
در هتل ایرانیان قزوین به منظور آسایش خاطر میهمانان امکانات رفاهی متنوعی فراهم شده‌است. برای مثال می‌توان به مجموعه ورزشی و آبی آن اشاره کرد. می‌توانید از شنا در استخر لذت ببرید یا برای رفع خستگی در حمام ترکی و جکوزی ریلکس کنید. برای آقایان خدمات ماساژ هم مهیا است. این هتل همچنین دارای سالن‌های پذیرایی چندمنظوره جهت برگزاری انواع مراسم ازجمله جشن‌های عروسی، میهمانی‌ها، کنفرانس‌ها، جلسات کاری و اداری و سمینارها است. این سالن‌ها به امکانات کامل صوتی و تصویری مجهز بوده و با توجه به هدف برگزاری رویداد، امکان تغییر چیدمان هم دارند. خدمات اینترنتی و فکس و فتوکپی هم برای میهمانان و شرکت کنندگان در مراسم در دسترس است.
آدرس: قزوین- هشت کیلومتری قزوین – هفت سنگان – ابتدای بلوار استاد محصص – نبش نرگس ۷

هتل ایرانیان سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

هتل مرمر قزوین

هتل مرمر قزوین با تلفیقی از معماری سنتی و مدرن در شهری با تاریخی کهن و چندین هزار ساله در سال ۱۳۷۴ با ۷ طبقه شروع به فعالیت کرد. آخرین بازسازی این هتل در سال ۱۳۹۴، جهت رفاه و رضایت بیشتر مهمانان انجام شد. هتل مرمر دارای ۴۸ واحد اقامتی است که در طبقات دوم تا چهارم جای گرفته‌اند. قابل توجه مهمانان گرامی، اکثر واحدهای این مجموعه فاقد پنجره و دارای نورگیر رو به پاسیو می‌باشند. رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، سالن چند منظوره جهت برگذاری همایش و کنفرانس، تاکسی سرویس بخشی از امکانات و خدمات هتل می‌باشد.
رستوران هتل واقع در طبقات اول و دوم با ارائه انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی آماده پذیرایی از میهمانان گرامی ‌است. انواع نوشیدنی و دسر هم در کافی‌شاپ واقع در طبقه همکف هتل سرو می‌شود. سالن‌های پذیرایی مجهز و چند منظوره هتل با ارائه امکانات و خدمات کامل میزبان انواع مختلف جشن‌ها و جلسات است. هتل چهار ستاره مرمر قزوین در نزدیکی بیمارستان فوق تخصصی پاستور و مرکز شهر قرار دارد، و موجب دسترسی آسان به آثار تاریخی و باستانی شهر می‌شود.
آدرس: قزوین ، قزوین میدان ولیعصر – بلوار آیت الله خامنه ای

هتل مرمر قزوین سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

سوغات قزوین

نان نازک

بمنظور تهیه نان نازک قزوین، اولین سوغات قزوین که به سراغش می‌رویم، خمیری از آرد، تخم‌مرغ و خمیرمایه تهیه شده و به شکل لایه‌ای نازک پهن می‌شود. مغز پسته، بادام یا گردو را روی خمیر پهن‌شده ریخته و پس از رول نمودن برش می‌زنند. با توجه به نوع مغز، این شیرینی با نام‌های نان نازک پسته‌ای، نان نازک گردویی یا نان نازک بادامی در شهر قزوین به فروش می‌رسد.

نان نازک سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

باقلوا

شاید همه باقلوا را سوغات تبریز بدانند اما نوع قزوینی آن هم وجود دارد. شیرینی خوشمزه و پرطرفداری که از آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ تخم‌مرغ، شیر، پسته، بادام، خاک قند و پودر هل و در انواع باقلوای گل یا پیچ و باقلوای سه رنگ درست می‌شود.

باقلوا سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

قطاب

شاید از خوش‌‌مزه‌ترین سوغات یزد قطاب باشد، اما در قزوین نوعی بسیار متفاوت از آن را پیدا خواهید کرد. قطابی که در قزوین است، دومین سوغات قزوین خوش‌رنگ و لعاب، با ماست، تخم مرغ، کره، شکر، آرد، بیکینگ پودر، بادام، هل و دارچین تهیه شده و از پودر پسته برای تزیین آن استفاده می‌کنند.

نان چرخی

نان چرخی با مواد اولیه‌ای مشابه با نان چای تهیه می‌شود. برای طبخ آن، خمیرش را با چرخ دستی مخصوص، چرخ می‌کنند تا شکل خاصی بگیرد و رویش را با پودر پسته یا خُرفه تزیین می‌کنند تا به پنجمین سوغات قزوین در فهرست ما بدل شود.

نان چرخی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

پادرازی

پادرازی قزوین، نوعی شیرینی سه رنگ بوده که با کمک پودر قند، روغن، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه شده و یکی از متفاوت‌ترین سوغات قزوین به شمار می‌رود.

شیرینی بادامی

نام دیگر شیرینی بادامی قزوین، قرابیه است و از پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن تهیه می‌شود. مهارت سنتی پخت این سوغات قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، به ثبت رسیده است.

نان بادامی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی معمولاً به دو رنگ کرم و قهوه‌ای درست شده و آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند.

شیرینی اتابکی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران
از دیگر سوغاتی های قزوین می توان به نان برنجی ، نان قندی ، شیرینی نخودی ، شیرینی شربتی ، نان اگردک ، شیرینی نارگیلی ،نان چای و میوه و خشکبار اشاره کرد.

صنایع دستی قزوین

تابلوهای خوشنویسی

کمتر کسی است که اطلاع نداشته باشد قزوین مهد خوشنویسی ایران است. تنها شنیدن نام افرادی چون میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، ملک محمد قزوینی، میرزا محمدعلی خیارجی قزوینی، میر محمدامین حسنی سیفی قزوینی، گوهرشاد حسنی سیفی، میر ابراهیم قزوینی، یحیی قزوینی و یا زنده‌یاد ابوالحسن محصص کافی است تا بر گزاره بالا صحه بگذارد. درباره تاریخچه خوشنویسی در ایران حرف بسیار است. تا جایی که کار به افسانه‌ها و میتولوژی‌ها می‌کشد و آن را به تهمورس پیشدادی نسبت می‌دهند. اما خوش‌نویسی در ایران پس از ورود اسلام رونق یافت.
از قرن ششم و هفتم سه خط تعلیق، نستعلیق و شکسته¬ نستعلیق توسط ایرانیان ابداع شد، در قرن‌های هشتم و نهم به پختگی رسید و در قرن دهم و یازدهم کمال و توسعه پیدا کرد. در دوره معاصر دو خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به رونق و اعتبار خود باقی ماندند. در قزوین با توجه به استادان به نامی که در طی سال‌ها به خونویسی مشغول بودند، تابلوهای خوشنویسی شده بسیاری وجود دارد که می‌توانند برای زیباتر ساختن خانه‌هایتان بسیار مناسب باشند. این تابلوها از معروف‌ترین سوغات‌های قزوین به شمار می‌آیند.

خوشنویسی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

موج بافی

تاریخچه موج بافی مثل بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی به زمان صفویه و حدود ۳۰۰ سال پیش در قزوین برمی‌گردد. بیشتر بافندگان موج درگذشته آقایان بودند که از پشم‌هایی که توسط خانم‌ها ریسیده می‌شد برای تولید این دست بافته استفاده می‌کردند. با وجود اینکه این هنر در سال‌های اخیر بسیار کم رونق شده است، اما موج‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی استان قزوین همچنان مطرح است. علت این کم شدن رونق موج‌بافی، سختی کار و عدم وجود بازار مناسب فروش است که باعث می‌شود علاقه‌مندان کمی برای یادگیری هنر موج بافی وجود داشته باشد.

موج بافی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

گلابتون دوزی

یکی از صنایع دستی جالب توجه استان قزوین که به عنوان سوغات قزوین می‌توانید با خود به خانه‌هایتان ببرید، خرید پارچه یا دیگر وسایل گلابتون‌ دوزی شده است. گلابتون به نخ‌های ابریشمی گفته می‌شود که دارای روکش طلا یا نقره باشند و در زری بافی و نقده کوبی به کار می‌رود. معمولا مقدار طلای این رشته‌ها دو تا سه درصد است؛ اما در گلابتون بعضی از زری‌های عصر صفویه تا پنجاه درصد طلا به کار رفته است. در حال حاضر گلابتون دوزی در ایران با نخ‌هایی با روکش فلزی زرد یا سفید که عمدتا در کشور پاکستان تولید می‌گردد انجام می‌گیرد.

گلابتون دوزی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

گیوه دوزی

گیوه‌های مناطق مختلف استان قزوین با توجه به کاربرد آن نام‌های متفاوتی داشته است. «اُتِلی گیوه» و «گیوه مَلِکی» از جمله‌ی این نام‌ها است. گیوه ملکی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، مورد استفاده متمولین و بزرگان بوده و تماما از نخ پنبه‌ای با کفی از کرباس تهیه می‌شده است. اتلی گیوه کفی از جنس لاستیک داشته است و برای دوام و زیبایی آن در کناره‌ها و جلوی گیوه از چرم استفاده می‌شده است و بیشتر طبقه عادی از آن استفاده می‌کردند. در سال‌های اخیر گیوه به عنوان جزئی از مد بویژه در میان بانوان از محبوبیت بسیاری برخوردار گشته است. از همین رو خرید گیوه به عنوان یک سوغاتی و دادن هدیه بسیار مرسوم و متداول است.

گیوه 2 سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

گلیم بافی

از نظر طرح، نقش، رنگ، رنگرزی و جنس، کلیم های قزوین کاملاً خاص هستند. نخ‌های پنبه‌ای به عنوان روکش و نخ‌های پشمی به عنوان پود استفاده می شود. «اندج» روستایی در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. روستای اندج که در میان رودخانه‌ها و صخره‌های چشم نواز احاطه شده است، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این روستا یکی از قطب‌های گلیم بافی به شمار می رود و سالانه گلیم‌های زیادی از این روستا و مجموعا از قزوین به ایران و جهان صادر می‌شود.

گلیم سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران های قزوین

رستوران نمونه

یکی از بهترین رستوران‌های قزوین رستوران نمونه می باشد. علاوه بر فضای شیک و مدیریت فوق‌العاده، این مجموعه به خاطر غذاهای بسیار باکیفیت مشهور است. قیمه نثار از غذاهای سنتی قزوین و یکی از محبوب‌ترین غذاهای منوی این رستوران محسوب می‌شود که اگر دیر بجنبید، ممکن است فرصت امتحان کردن آن را از دست بدهید. اگر می‌خواهید قیمه نثار این رستوران را امتحان کنید، باید در نظر داشته باشید که رستوران نمونه همیشه شلوغ است و قیمه نثار یکی از آن غذاهایی است که خیلی زود تمام می‌شود. در نهایت، اگر این فرصت را از دست دادید، می‌توانید غذاهای دیگری مثل کباب لاری و کباب تکه‌ای ماستی نمونه را امتحان کنید.
آدرس شعبه ۱: قزوین، خیابان بوعلی، چهارراه فردوسی، مقابل ساختمان پزشکان
آدرس شعبه ۲: قزوین، فردوسی شمالی (یخچال)، مقابل پمپ بنزین، مجتمع خرید نارون، طبقه اول، واحد ۲۳
رستوران نمونه سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران اقبالی

رستوران اقبالی، یکی دیگر از رستوران‌های عالی شهر است. این رستوران بسیار قدیمی، کیفیت خود را حفظ کرده است و مشتریان فراوانی دارد. این رستوران تا ساعت ۴ ناهار سرو می‌کند و برای بسیاری از مسافرانی که دیروقت به شهر می‌رسند، مناسب است. بعد از اینکه میزتان را انتخاب کردید و نشستید، یک نفر با چرخ دستی، مخلفات غذا را می‌آورد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. محبوب‌ترین غذاهای منوی این رستوران، قیمه نثار و کباب هندی است.

از دیگر غذاهای این مجموعه می‌توان به باقالی پلو با مرغ، چلو جوجه کباب مخصوص، چلو کباب وزیری، چلو شیشلیک بدون استخوان، چلو جوجه کباب ماستی، شیرین پلو با گوشت گردن و کوکو شیرین، فیله کباب درباری، خوراک کباب دنده مخصوص و خوراک ماهی اشاره کرد. قیمت غذاها از قیمه نثار با ۳۸ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۸۵ هزار تومان برای برگ ۶۰ سانتی متغیر است. سرعت سرویس‌دهی در این رستوران مناسب است و زیاد شما را منتظر نمی‌گذارند. اگر به این رستوران رفتید سعی کنید میزهای کنار پنجره را انتخاب کنید تا هم‌زمان که غذایتان را نوش جان می‌کنید، از منظره بیرون رستوران هم لذت ببرید.
آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، نرسیده به سه‌راه خیام

رستوران اقبالی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران کرمانی

رستوران کرمانی، یکی از رستوران‌های قدیمی شهر است که در ابتدا بسیار کوچک بود و به مرور زمان به شهرت رسید و کار خود را گسترش داد. اگر کم‌غذا هستید، در این رستوران می‌توانید برای دو نفر، یک پرس غذا سفارش دهید، چون حجم غذاها قابل‌توجه است. غذاهای این رستوران با توجه به حجم و کیفیتی که دارند، قیمت‌شان بسیار مقرون‌به‌صرفه است. از محبوب‌ترین غذاهای منوی این رستوران می‌توان به باقالی پلو، جوجه کباب مخصوص و قیمه‌نثار اشاره کرد.در منوی این رستوران از چلو جوجه کباب معمولی و قیمه نثار مخصوص تا زرشک پلو با مرغ ویژه و باقالی پلو با ماهیچه گوساله مخصوص، چلو کباب کوبیده مراکشی ویژه، چلوکباب ترش ویژه و کوفته و خوراک سلطانی مخصوص به‌چشم می‌خورد.
آدرس: قزوین، چهارراه ولیعصر، ابتدای خیابان شاهد

رستوران کرمانی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران مدیترانه

اگر در سفر به قزوین، غذاهای سنتی و محلی را امتحان کردید و به‌دنبال عطر و طعم جدیدی می‌گشتید، به رستوران مدیترانه سر بزنید که منویی متفاوت دارد. این رستوران، یکی از بهترین رستوران‌های شهر است؛ یک رستوران لبنانی با پرسنل لبنانی و بسیار خوش‌برخورد. علاوه بر متفاوت بودن و کیفیت غذاها، قیمت رستوران بسیار مناسب است. طعم متفاوت غذاهای این رستوران، ارزش آن را دارد که برای یک وعده، رستوران مدیترانه را انتخاب کنید. پرطرفدارترین غذای این رستوران، پک لبنانی است که نباید از دست بدهید. غذاهای دیگری نظیر شاورما مرغ، میکس مدیترانه، میت میلت گوشت، سالادها و پیش غذاها و نوشیدنی‌ها نیز در منوی این رستوران دیده می‌شود.
آدرس: قزوین، خیابان دهخدا، روبه‌روی پمپ بنزین، مرکز خرید نارون، طبقه سوم

مدیترانه سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران شانی

این رستوران، یکی از رستوران‌های خوب شهر است که در آن غذاهای ایرانی، فرنگی و انواع کباب و استیک سرو می‌شود. اگر بهترین رستوران شهر نباشد، یکی از باکیفیت‌ترین‌ها است. از منوی این رستوران می‌توانید غذاهایی نظیر چلو کباب شیشلیک بدون استخوان، چلو کباب شیشلیک شاندیز، چلو کباب مصری، خوراک کباب سلطانی گوسفندی، خوراک کباب کوبیده نگینی، خوراک گردن گوسفندی، باقالی پلو با ماهیچه گوسفندی، چلو خورشت فسنجان با مرغ، هاوایی گریل، چیکن گریل مغولی، ‌سالادها، نوشیدنی‌ها و پیش غذاها را سفارش دهید.

رستوران شانی هم‌زمان با روز قزوین در نهم شهریور ماه ۱۳۹۲ با حضور مقامات بلند پایه استان افتتاح شد. پیش غذاها و دسرها و نوشیدنی‌ها اکثراً به‌صورت تک‌پرسی طراحی شده‌اند تا ضمن جلوگیری از اسراف، مشتریان حق اشتراک‌گذاری غذاها یا پیش غذاهای خود را داشته باشند. بسیاری از مشتریان در رستوران‌های معمولی جهت انتخاب خود مدت‌ها سردرگم می‌شوند، ولی در روش سلف سرویس انتخاب مشتری با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. سرعت پذیرایی در سلف سرویس‌ها بسیار بالا است و مشتریان بلافاصله نوشیدنی‌ها، سالادها و پیش غذای خود را دریافت می‌کنند. از امکانات این رستوران می‌توان به دسترسی آسان صندلی چرخدار، آسانسور، پارکینگ رایگان، رزرو تلفنی، ارسال رایگان و بیرون‌بر اشاره کرد.
آدرس: قزوین،خیابان فلسطین، حد فاصل چهارراه فلسطین و چهارراه عمران، مجتمع داریوش، طبقه دوم

رستوران شانی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

پیتزا پله

اگر از علاقه‌مندان به پیتزا و فست فود هستید، پیتزا پله رو انتخاب کنید. بهترین پیتزاها، استیک‌ها، پاستاها، غذاهای فرنگی، ساندویچ‌ها، سوخاری‌ها، سالادها، پیش غذاها و نوشیدنی‌ها با تازه‌ترین مواد اولیه به مشتریان این پیتزا فروشی عرضه می‌شود.

مشتریان می‌توانند غذاهایی نظیر پیتزا پپرونی نرمال، مخصوص پله نرمال، پیتزا گوشت و قارچ نرمال،‌ پیتزا مرغ و زبان خانواده، پیتزا فیلادلفیا خانواده، پیتزا گوشت و پنیر نرمال، همبرگر کلاسیک دوبل، چیز برگر، ساندویچ رست بیف، ساندویچ هات داگ، پاستا چیکن پارمزان، اسپاگتی با میگو، رولو گوشت، شاه میگو پفکی، فیش اند چیپس، مرغ سوخاری ارگانیک، فیله سوخاری و… را از منوی آن سفارش دهند.
آدرس: قزوین، خیابان فردوسی شمالی، جنب کوچه ۱۸

پیتزاپله سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

رستوران آرمانی

یکی دیگر از رستوران های با کیفیت شهر قزوین رستوران آرمانی است که در سال ۱۳۹۳ با سابقه و پشتوانه‌ی مطلوب پیشین در قزوین راه‌اندازی شد و با اینکه سال‌های زیادی از افتتاح آن نگذشته، اما میدان رقابت با سایر رستوران های قدیمی و معروف را به دست گرفته و عنوان بهترین رستوران قزوین را از آن خود کرده است.
رستوران مذکور، دارای فضا و طراحی مناسب و فواصل درست در میان میز و صندلی ها بوده و مشتری در فضای رستوران لذتی توام با آرامش را تجربه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این رستوران، این است که مدیر یا مسئول در فضای رستوران حاضر می‌شوند و از نزدیک شاهد سرویس‌دهی، انتقادات و پیشنهاد‌های مشتریان خود هستند. سر آشپز این رستوران خانم مریم صرافان کارشناس آشپزی است.
بهترین غذای این رستوران قیمه نثار قزوین است؛ مخلفاتی که کنار قیمه نثار داده می‌شوند اعم از ماست و خیار و سالاد مخصوص آرمانی همگی از مواد تر و تازه هستند. در واقع آرمانی رستوران ممتازی است که درکنار طبخ غذاهای ایرانی و سنتی قزوین، با ارائه‌ی غذاهای فرنگی و همچنین غذاهای خمیری (برای اولین بار در قزوین) سعی در ارتقای خواسته‌های مشتریان خود دارد.
آدرس: خیابان فلسطین غربی، چهار راه عمران، بعد از جهاد کشاورزی

رستوران آرمانی سیری در قزوین ، پایتخت خوشنویسی ایران

بهترین زمان سفر به قزوین

قزوین در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و آب‌وهوای سرد و خنک دارد. وجود رشته کوه البرز در شمال این شهر، قزوین را در بین شهرهای مرتفع ایران قرار داده است. آب‌وهوایی این شهر در تابستان نیز تا حدی خنک است و همین موضوع گردشگران فروانی را به سمت این شهر جذب می‌کند. البته در روزهای سرد سال مانند زمستان نیز دوست‌داران برف و سرما، سفر به این شهر را از دست نمی‌دهند. میزان بارش سالیانه قزوین حدود ۳۱۸ میلی‌متر و دمای متوسط هوا ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

روش های سفر به قزوین

سفر با هواپیما

اگرچه این شهر فرودگاه دارد؛ اما از آن، به‌صورت تفریحی و آموزشی استفاده ‌می‌شود و فقط امکان پرواز برای هواپیماهای کوچک فراهم است. بنابرین امکان سفر هوایی به این شهر در حال حاضر وجود ندارد.

سفر با قطار

سفر به قزوین از طریق راه آهن امکان‌‌پذیر است. و سال‌هاست که بسیاری از مسافران، با خرید بلیط قطار قزوین راه‌های‌ ریلی را برای رسیدن به این شهر انتخاب می‌کنند.

سفر زمینی به قزوین

برای سفر به قزوین می‌توان راه جاده‌ای را انتخاب کرد. با خودروی شخصی یا با خرید بلیط اتوبوس قزوین، از مسیر آزادراه تهران -کرج – قزوین عبور کرد و به این شهر رسید. فاصله تهران تا قزوین ۱۵۳ کیلومتر است.

بهترین جاهای دیدنی قزوین کدامند؟

حسینیه امینی ها، مسجد جامع، چهل ستون، بازار قزوین و سرای سعد السلطنه و…

بهترین زمان سفر به قزوین چه موقع است؟

هر چهار فصل سال برای شهر گردی در قزوین مناسب هستند. آب هوای قزوین در فروردین، اردیبهشت و مهرماه از نظر میانگین دما، عالی است.

قدیمی‌ترین خیابان ایران کجاست؟

خیابان سپه قزوین قدیمی‌ترین خیابان ایران است که یادگار دوره صفویه محسوب می‌شود.

بزرگترین کاروانسرای شهری ایران کجاست؟

کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد