جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب انبار زنانه بازار قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۳۹۸

آب انبار زنانه بازار قزوین توسط مرحوم حاج ملا عبدالوهاب در کنار مسجد سلطانی بنا شده است و درب ورودی آن از مسگر بازار می باشد . مرحوم حاج ملا عبدالوهاب از علمای بنام دوره قاجار قزوین ، رئیس مجتهدین قزوین و معاصر فتحعلی شاه قاجار است . راه شیر ۴۳ پله ای آن پوششی از طاق آهنگ دارد و فاقد تزیینات است . مخزن که گنجایش ۲۳۵۰متر مکعب آب را داراست به شکل مستطیل بوده و در وسط آن چهار ستون معظم کار نگهداری سقف را که از ده گنبد کوتاه تشکیل شده انجام می دهند . پنج بادگیر مرتفع و پلکانی باریک در مخزن برای لایروبی که به شبستان شمال غربی مسجد راه دارد از ویژگی های این آب انبار محسوب می شوند .

آب انبار زنانه 1 آب انبار زنانه بازار قزوین

در گوشه ای از آب انبار ، پله هایی باریک و بدون حفاظ برای رفت و آمد میرآب ، تعبیه شده است . این آب انبار ، توسّط حاج ملّاعبدالوهّاب دارالشّفائی در سال ۱۲۶۰ هجری قمری ، بنا نهاده شده است . در گذشته ها ، بازاریان از آب این آب انبار در تابستان های گرم ، بهره ی بسیار میبرده اند ؛ چرا که آب بسیار خنکی داشته است .
آب انبار زنانه بازار واقع در ضلع غربی مسجد النبی ، بزرگترین آب انبار بازار شهر قزوین است. سر در اصلی این آب انبار از بین رفته و از روی شواهد سر در آن در اندازه کوچک و ساده ، بازسازی شده است. این آب انبار پنج بادگیر دارد که همگی در پشت دیوارهای بازار و مسجد پنهان گشته اند .

آب انبار زنانه 2 آب انبار زنانه بازار قزوین

آب انبار زنانه 3 آب انبار زنانه بازار قزوین

آب انبار زنانه 4 آب انبار زنانه بازار قزوین

آب انبار زنانه آب انبار زنانه بازار قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *