رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۳

آبشار درگاهان – دره گاهان

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار درگاهان(دره گاهان) شهرستان تفت در ۲۵ کیلومتری جنوب یزد، اقلیمی بسیار متفاوت از مرکز استان دارد که بیشتر تحت تاثیر ارتفاعات بلند و زیبای شیرکوه است. منطقه شیرکوه یزد اگرچه در قلب کویر بزرگ ایران جای گرفته، ولی هیچ نشانی از خشکی ندارد. شاید بتوان این محل را تاج عروس کویر نامید. قله بسیار زیبای شیرکوه با برفخانه دایمی اش به همراه باغ های زیبا و سردسیری طرزجان و ده بالا، شما را به یاد دامنه های جنوبی البرز می اندازد.! میزان تغییر ارتفاع و شیب جاده در مسیرهای منتهی به این مناطق بسیار تعجب آور بوده و در یک فاصله زمانی کوتاه اختلاف ارتفاع زیادی خواهید داشت. درختان میوه سردسیری در دامنه های شیرکوه به وفور یافت می شود و حتی در این منطقه پیست اسکی زمستانه نیز ایجاد شده است.

آبشار زیبای درگاهان در پنج کیلومتری جنوب شهرستان تفت و در دره ای که به سمت دامنه های شیرکوه، خیزبرداشته، قرار گرفته است. این آبشار، تنها آبشار مهم استان یزد به شمار می رود و دره منتهی به آن، با هوای مطبوع، ییلاقی و آب فراوان، هرساله پذیرای مسافران و گردشگرانی است که برای ساعاتی از گرمای کویر به این مکان مطبوع و آرام پناه می آورند. طبیعت منطقه شیرکوه، زیبایی های بسیاری را در دل خویش جای داده است. کوه ها و غارهای کم نظیری چون برفخانه دایمی طرزجان، کوه شگفت انگیز عقاب و غار زیبای نباتی چشمان هر بیننده ای را خیره می کند و مناطقی ییلاقی و سرسبز، مانند سانیچ، منشاد، نیر، فراشاه(اسلامیه)، توده، بیداخوید، سخوید، زردین و تنگ چنار با کوچه باغ های قدیمی و زیبای انار و مهمتر از همه وجود مردمانی خونگرم، باصفا و مهماندوست، زیبایی این نگین کویر را صدچندان کرده است.

همچنین آبشارهای فصلی بسیاری نیز در دامنه های این کوه گزارش شده است که از آن جمله می توان به آبشار دره آریز در جناح جنوبی شیرکوه اشاره کرد. از دیگر زیبایی های طبیعی استان یزد می توان به چشمه غربالبیز، سرو چهار هزار ساله ابرکوه،”پیرسبز چک چک”(زیارتگاه زردشتیان جهان)، و نخلستان های حومه بافق اشاره کرد. استان یزد دارای طولانی ترین و عجیب ترین قنات های جهان است کهطول بعضی از آنها به هفتاد کیلومتر نیز می رسد

dargahan-c آبشار درگاهان - دره گاهان

dargahan-b آبشار درگاهان - دره گاهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *