رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ بهمن ۱۳۹۲

گردشگری درمانی ؛ صنعتی که در ایران به کندی پیش می رود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۱۳ – تهران – ایرنا – گردشگری درمانی هر چند از کم هزینه ترین و پر در آمدترین صنعت در جهان محسوب می شود، اما با وجود ظرفیت های فراوان در کشور این صنعت در ایران جایگاه خود را بازنیافته است.

ارزانی و کیفیت بالای خدمات پزشکی از جاذبه های درمانی ایران برای خارجی ها محسوب می شود اما سالانه درآمدهای کشور از این صنعت در حد انتظار نیست.

ایران از ظرفیت های زیادی از نظر کادر درمانی و بیمارستانی برای پذیرش گردشگران حوزه سلامت برخوردار است. برخی آمارها می گوید ضریب اشغال تخت بیمارستانی در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است که می توان از مابقی ظرفیت برای پذیرش و درمان بیماران خارجی استفاده کرد.

کشورما در کنار امکانات گسترده بیمارستانی و پزشکی از ظرفیت های مختلف گردشگری نیز برخوردار است که گردشگر ضمن درمان خود می تواند از این مواهب طبیعی و تاریخی نیز استفاده کند.

** چرا گردشگری درمانی

گردشگر درمانی با هدف درمان ارزان، دریافت درمان سریع و با کیفیت به کشور دیگر سفر می کند.

از این رو، کیفیت بالا در ارائه خدمات، قیمت قابل رقابت با کشورهای منطقه، جاذبه های گردشگری منحصر به فرد (آثار باستانی و جاذبه های طبیعی و…) و همچنین ضعف کشورهای همسایه در پزشکی، از جمله عواملی است که می تواند به توسعه این نوع گردشگری در کشور ما کمک کند.

کارشناسان می گویند در بخش گردشگر درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی شود بلکه فراتر از آن می توان موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی ،سیاسی ،اجتماعی و منطقه ای تقویت کند.

** حرکت کند گردشگری درمانی در ایران

با اینکه گردشگر درمانی دربسیاری از کشورها نقش مهمی در ارز آوری دارد و هر ساله ۴۰تا۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق گردشگری درمانی عاید کشورهای اروپایی و آمریکا می شود اما در ایران این صنعت به کندی به راه خود ادامه می دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۸۲ برای نخستین بار گردشگری درمانی را مورد توجه قرار داد صنعتی که باتوجه به ظرفیت های موجود کشور می توانست قبل از این در ایران پابگیرد.

در قوانین و مصوبات کشور به لزوم توجه به گردشگری درمانی توجه شده است بطوریکه دولت بر اساس برنامه ریزی های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و گردشگری درمانی فراهم کند.

** گردشگری درمانی چیست؟

گردشگری درمانی استفاده از منابع درمانی طبیعی مانند آبهای معدنی، نمک، لجن و غیره است که معمولا برای درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت می گیرد.

امروزه با صنعتی شدن کشورها وبروز دردهای مختلف در روح وبدن انسان ها و روی آوردن به عمل های جراحی زیبایی به صورت چشم گیر،بحث گردشگر درمانی یکی از بخش های روبه رشد صنعت گردشگری در جهان و ایران به شمار می آید با این وجود در کشورمان این دغدغه وجود دارد که آیا این بخش از گردشگری به شکوفایی می رسد؟

ایران در خصوص گردشگر درمانی نسبت به کشورهای همسایه وخاور میانه از توانمندی های بهتری برخوردار است. اما تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندی های پزشکی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است.

به باور کارشناسان سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی و رسانه های داخلی می توانند در شناسایی ظرفیت های ایران در این صنعت به دنیا کمک کنند.

موسسه معتبر تحقیقاتی Research and Markets در گزارشی اعلام کرد درسال های اخیر اردن، ترکیه، عربستان و ایران بیشترین میزان جذب گردشگر درمانی را در منطقه خاورمیانه داشته اند.

منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ حدود یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار از محل گردشگری درمانی درآمد داشته که انتظار می رود با ادامه روند روبه رشد کنونی، این رقم در سال ۲۰۱۶ به دو میلیارد دلار برسد.

ایران از نظر امکانات گردشگری و توانمندیهای پزشکی از اغلب کشورهای خاورمیانه بالاتر است و چنانچه به اماکن یادشده بیشتر رسیدگی کند می تواند سهم فراوانی از این درآمدها را نصیب خود کند.

** رفع مشکل بیکاری با گردشگری درمانی

وارد شدن ارز خارجی با ارزش بالا به کشور، اشتغالزایی و استخدام افراد جدید در سطوح بالا و همچنین توسعه زیربنای پزشکی کشور در سطح جهانی از مهم ترین دستاورد گردشگری درمانی است.

براساس گزارش موسسه معتبر تحقیقاتی Research and Markets ایران در سال گذشته میلادی میزبان هزاران گردشگر درمانی بود که حاصل آن ورود میلیون ها دلار ارز به چرخه اقتصادی این کشور بود.

کشورما تا سال گذشته در میان کشورهای خاورمیانه پس از ترکیه، بیشترین تعداد بیمارستان و مراکز درمانی را در اختیار داشته که این امر شرایط را برای توسعه گردشگری درمانی در این کشور هموار کرده است.

** گردشگری درمانی به صورت پراکنده در ایران جریان دارد

فیروز ناظری کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: گردشگری سلامت به چند بخش تقسیم می شود که گردشگری درمانی از شاخه های آن است.

وی افزود: هر نوع فعالیت گردشگری ازجمله کوهپیمایی و بیابانگردی که با هدف سلامت روح و جسم انجام شود و فرد از نظر روحی و جسمی بهبود یابد درحوزه گردشگری سلامت قرار می گیرد.

ناظری گفت: بخش درمان شامل مسایل بیمارستانی می شود که بیمار در بخش گردشگری درمانی باید درمان شود. در گردشگری سلامت فقط درمان مطرح نیست بلکه استفاده از مواهب طبیعی و چشمه ها و آبگرم ها نیز مورد توجه است.

وی با بیان اینکه گردشگری درمانی یکی از زیر شاخه های گردشگری سلامت است افزود: در گردشگری درمانی فرد برای درمان خود به بیمارستان و پزشک مراجعه می کند و برای این منظور به کشور دیگر سفر می کند تا خدمات مطلوب تر و ارزانتری دریافت کند.

ناظری گفت: این دسته از بیماران معمولا برای استفاده از خدمات مختلف درمانی ازجمله چشم، جراحی قلب و.. به کشور دیگر سفر می کنند.

وی درباره ظرفیت های ایران در بخش گردشگری درمانی گفت: ایران درمنطقه ای واقع شده که همسایگان آن از جمله افغانستان، عراق و سوریه از امکانات کمتری در زمینه پزشکی و درمانی برخوردار هستند که می توانیم از این فرصت برای جذب گردشگران درمانی بهره گیریم.

این کارشناس گفت: برای توسعه این شاخه گردشگری باید زیرساخت های اولیه آن مهیا شود و از طریق تور، گردشگران را برای ورود به ایران تشویق و ترغیب کنیم.

وی افزود: حضور این گردشگران در ایران باعث رونق کشور می شود زیرا آنان با پرداخت هزینه های مختلف در کشور ازجمله اقامتگاه ها و بیمارستان ها به توسعه کشور کمک می کنند.

ناظری گفت: متاسفانه گردشگری درمان به صورت پراکنده درکشور انجام می شود و از سوی دیگر با اینکه فعالیت گردشگری درمان از سال ۸۶ در کشور آغاز شده ولی نتایج آن امیدوارکننده نبوده است.

وی تصریح کرد وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی می تواند به طور مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین سازمان تامین اجتماعی به نتیجه مشترکی برای رونق این نوع گردشگری درکشور برسند.

ناظری به تشکیل کمیته ملی گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: چنانچه کمیته ملی گردشگری به تصویب برسد می توانیم شاهد تحولاتی دراین زمینه باشیم.

ایران به دلیل برخورداری از فضای فرهنگی مناسب، قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و نیز مجاورت با کشورهای اسلامی دارای تقاضای بالایی از سوی کشورهای مسلمان برای انجام خدمات درمانی است.

این امکانات در کنار هوای مطبوع و طبیعت چهارفصل و جاذبه های گردشگری، تاریخی، مذهبی و فرهنگی می تواند ایران را به یکی از قطب های گردشگری منطقه و بین المللی تبدیل کند.

به گفته کارشناسان موفقیت ایران در گردشگری درمانی به تبلیغات، بازاریابی و رسیدگی به امکانات درمانی و پزشکی نیازمند است.
81021983-5464897 گردشگری درمانی ؛ صنعتی که در ایران به کندی پیش می رود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *