جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محوطه تاریخی بیستون

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۴۰۲

محوطه تاریخی بیستون در استان کرمانشاه واقع شده است و از اعتباری مضاعف در تاریخ ایران باستان برخوردار است. محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است. محوطه تاریخی بیستون آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده است.

%name محوطه تاریخی بیستون

آثار موجود در محوطه تاریخی بیستون

آثاری همچون : غار شکاچیان – مر خریل – مر تاریک – مر آفتاب – مر دودر – تپه نادری – سراب بیستون – جاده حاشیه سراب – بقایای گورستان قدیمی – دژ تاریخی مدفون – نیایشگاه شاهنشاهان ماد – نقش برجسته داریوش بزرگ – مجسمه هرکول – نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی – نقش برجسته گودرز – سنگ بلاش – پرستشگاه شاهنشاهان پارتی – بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان – بقایای بناهای ساسانی – کتیبه فرهاد کوه کن – بقایای پل ساسانی – بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان – کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی – وقف نامه شیخ علیخان زنگنه – پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .

دلیل آن که همه این آثار در یک جای قرار داشته این بوده است که این محل بدون تردید از مکان های مقدس ایرانی شناخته می شده زیرا آب مظهر پاکی و روشنانی فراوان از دل کوه بیستون به بیرون روان است و داریوش بزرگ هم به دلیل اهمیت موقعیت کرمانشاه و کوه های صخره ای آن و آثار بزرگ نیاکان آریایی اش این مکان را برای کتیبه ارزشمند بیستون انتخاب نموده است .

محوطه تاریخی بیستون9 محوطه تاریخی بیستون

تاریخچه کشف مجموعه بیستون کرمانشاه

بیستون نام کوهی است که در کنار مسیری پر عبور و مرور واقع شده بود. مسیری که همواره کاروان‌ها و قافله‌ها از آن عبور می‌کردند و به سمت شهرهای مختلفی مثل بابل و بغداد می‌رفتند. جالب است بدانید که نام این کوه در ابتدا بغستان به معنای جایگاه خدایان بوده است. آن طور که اسناد تاریخی نشان می‌دهند، دستور ساخت کتیبه و نقش برجسته بر روی این کوه، نخستین بار توسط داریوش صادر شده بود. اما نکته جالب در اینجاست که قرن‌ها طول کشید تا جهانیان متوجه شوند که در بیستون چه خبر است.
در حقیقت، سال ۱۸۳۵ میلادی بود که دیپلماتی به نام هنری راولینسون با پشتکار فراوان خود توانست از کتیبه‌های این کوه پرده بردارد. او در طول چندین سال توانست از این بخش‌های مختلف این کتیبه نسخه برداری نماید و در نهایت، با نگارش کتابی به نام کتیبه‌های میخی فارسی، همگان را با این موضوع آشنا کرد. البته بعدها، اشخاصی مثل ادوین نوریس، آبراهام جکسون، لئونارد کینگ، رینالد کمپسون، جورج کامرون و چندین دانشمند دیگر نیز با نسخه برداری از این کتیبه‌ها، سعی در برطرف کردن ایرادات نفرات قبلی و ارائه خوانش بهتر از آنها ارائه کردند.

محوطه تاریخی بیستون8 محوطه تاریخی بیستون

برداشت تاریخی از بیستون

با توجه به آنچه که در ستون‌ها و بندهای مختلف کتیبه بیستون نگاشته شده است، به نظر می‌رسد که در این کتیبه، داریوش شاه ابتدا خود را معرفی کرده، سپس به نبردها، شورش‌های سرکوب شده، بیزاری از دروغگویی و علاقه به راستگویی می پردازد و ضمن درخواست کمک از اهورامزدا برای ایجاد آرامش و پیروزی در نبردها، از خدای خود سپاسگزاری می‌کند.

محوطه تاریخی بیستون6 محوطه تاریخی بیستون

در بیستون از چه جاهایی بازدید کنیم؟

همانطور که اشاره شد، مجموعه بیستون پر از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است. غیر از کتیبه مشهوری که در این مجموعه وجود دارد، بازدیدکنندگان می‌توانند به تماشای مجسمه هرکول، سراب بیستون، تصویر شاه اشکانی به نام بلاش، فرهاد تراش، کاخ ساسانی، غار شکارچیان، مر تاریک، مر خریل، مر آفتاب، تپه نادری، بقایای قبرستان، دژ تاریخی مدفون، نقش‌های برجسته گودرز و داریوش، نیایشگاه و پرستشگاه‌ها، بقایای پل، سد و سایر بناهای ساسانی، کاروانسرا و بناهای ایلخانی، پل بیستون، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه و چندین و چند مکان دیگر بپردازند. اماکنی که برای وصف تک تک آنها ساعات‌ها زمان لازم است.

محوطه تاریخی بیستون7 محوطه تاریخی بیستون

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از محوطه تاریخی بیستون

علی رغم زیبایی‌ و اهمیت تاریخی فوق العاده‌ای که مجموعه تاریخی بیستون دارد، تماشای این مکان با پرداخت هزینه بسیار پایین ممکن می‌شود. این مجموعه از چنان عظمتی برخوردار است که بازدید از تمامی نقاط آن در طول یک روز امکان پذیر نیست. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که مکانی در نزدیکی بیستون برای اقامت خود اجاره کنید تا بتوانید حداقل دو روز برای بازدید از آن اختصاص دهید.

بهترین زمان بازدید از محوطه تاریخی بیستون

با توجه به آب و هوای کوهستانی و سرد کرمانشاه، این شهر معمولا تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد را تجربه می‌کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که بازدید از مجموعه بیستون از اوایل سال تا اواسط پاییز صورت پذیرد. البته اگر به دنبال بهترین ماه برای بازدید هم باشید، پیشنهاد ما به شما ماه خرداد است. زمانی که متوسط دمای هوا تقریبا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده و بسیار مطبوع و دلنشین است. ضمنا، طبیعت استان کرمانشاه و مجموعه بیستون نیز بعد از خرداد و تا اواخر شهریور به اوج زیبایی خود می‌رسد.

%name محوطه تاریخی بیستون

نحوه دسترسی

مجموعه تاریخی بیستون در ۳۹ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است. از این رو، برای دسترسی به این مجموعه از شهر کرمانشاه، باید خود را از مسیرهای ممکن به بزرگراه کنارگذر شرقی کرمانشاه رساند. طبیعتا با توجه به طولانی بودن مسیر، استفاده از خودروی شخصی بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر تمایل داشتید می‌توانید از تاکسی‌های شهر نیز برخوردار شوید.

بیستون 1 محوطه تاریخی بیستون

جاهای دیدنی اطراف محوطه تاریخی بیستون

طاق بستان: ۳۳ کیلومتر
پارک کوهستان: ۳۷ کیلومتر
تکیه معاون الملک: ۴۰ کیلومتر
باغ گلهای کرمانشاه: ۴۴ کیلومتر

هتل های نزدیک محوطه تاریخی بیستون

کاروانسرای عباسی: ۱.۳ کیلومتر
هتل لاله بیستون: ۱.۴ کیلومتر
بیستون سوئیت: ۵.۱ کیلومتر
هتل جمشید: ۳۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک محوطه تاریخی بیستون

رستوران شب‌های بیستون: ۲.۱ کیلومتر
رستوران سعید: ۳ کیلومتر
رستوران و سوغات سرای امام حسین: ۱۹ کیلومتر
غذاخوری میرزایی: ۲۰.۴ کیلومتر

%name محوطه تاریخی بیستون

%name محوطه تاریخی بیستون

بیستون 3 محوطه تاریخی بیستون

بیستون 4 محوطه تاریخی بیستون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد