جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه آصف وزیری

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ مهر ۱۳۹۸

خانه آصف وزیری یکی از عمارت‌های زیبای سنندج می‌باشد که در مرکز این شهر در خیابان امام واقع شده است. وسعت این بنا ۴۵۰۰ مترمربع می‌باشد و توسط آصف اعظم (میرزا علی‌نقی خان لشکرنویس) در دوره صفویه ساخته شده و در اواخر دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی اول قسمت‌هایی به آن اضافه شده است.سردرِ ورودی بنا با نمای آجری که به شکل نیم هشتی است، بر اساس سبک باروک ایرانی ساخته شده است. تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار و اُرُسی پرکار آن از بخش‌های بسیار زیبای بنا محسوب می‌شود. عمارت دارای یک رشته قنات است که در حال حاضر آب‌ آب‌نمای مقابل تالار را تأمین می‌نماید.

بنا شامل تزئینات معماری همانند گچبری، آینه‌کاری، و تزئینات چوبی است. در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌های آهکبُری می‌باشد. این بنا از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۱ مرمت شد.
در ابتدای ورود به عمارت و مسیر دالان منتهی به حیاط مرکزی، دری به سمت راست باز می‌شود که در گذشته حیاط مستخدمین بوده و با توجه به این که بخش‌های مختلف این قسمت به کلی تخریب شده و هیچ آثار و شواهدی از گذشته به جا نمانده بود، با مسقَّف نمودن بخش عمده‌ای از این فضا به وسیله گنبدهای آجری و احیا نمودن حوض اصلی و ساخت رواق در اطراف آن، بخشی از این قسمت به نگارخانه و بخش دیگر آن به چایخانه سنتی تبدیل شده است.

خانه آصف وزیری13 خانه آصف وزیری

این بنا در سال‌های اخیر به موزه تغییر کاربری داده و با نام «خانه کرد» شناخته می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای از شیوه‌های کار و زندگی مناطق کردنشین به معرض نمایش گذاشته شده است.خانه کرد نمادی واضح و روشن از هویت و فرهنگ و اصالت مردم کرد و گنجینه ی شناخت کردهاست به همین دلیل جزء باارزش ترین آثار تاریخی و فرهنگی استان کردستان می باشد که هم برای مردم بومی و هم برای هر گردشگری که به سنندج سفر می کند سرشار از جذابیت و لذت است. در این خانه به راحتی می توان با نحوه ی زندگی و فرهنگ اصیل کردها آشنا شد و از تماشای مجسمه هایی که لباس کردی بر تن دارند لذت فراوان برد. از طرفی می توان بسیاری از آداب و رسوم مردم کرد، سردیس مشاهیر بزرگ کرد، زیورآلات قدیمی کردها، مشاغل گوناگون آنها در قدیم و خیلی موارد دیگر که همگی در این مکان گرد هم آمده اند را مشاهده کرد.

خانه ی کرد سنندج گنجینه ای است از فرهنگ و اصالت کردها که در مرکز شهر سنندج واقع شده است. آدرس عمارت آصف سنندج به طور دقیق در خیابان امام خمینی در جوار مسجد دارالاحسان می باشد. خیابان های اطراف معمولا یک طرفه اند اما محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد. از این خانه یا موزه تا یکی از میدان های اصلی شهر به نام میدان انقلاب که بازار قدیمی سنندج هم در اطراف آن قرار گرفته راهی نیست. می توان بعد از بازدید از خانه ی کرد و صرف یک نوشیدنی در چایخانه ی سنتی آن سری هم به مسجد دارالاحسان (مسجد جامع سنندج) زد و پس از آن از بازار قدیمی سنندج و پارچه هایی که برقش چشم را می زند و تماشایش آدمی را در عمق زیباییش فرو می برد دیدن کرد.

خانه کرد شامل بخش های مختلفی از جمله نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه‌ های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس ‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ، زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است. ساعت بازدید از موزه ی مردم شناسی (خانه کرد) سنندج همه روزه از ۹ صبح تا ۱ ظهر و ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب است. این موزه تنها در روزهای تعطیلات رسمی کشور تعطیل می باشد و در سایر روزها آماده ی بازدید عموم مردم، گردشگران و مسافران عزیز خواهد بود. از آنجا که خانه ی کرد در مرکز شهر واقع شده در هر فصلی از سال می توان از آن بازدید کرد اما بهترین فصل برای سفر به سنندج و بازدید از تمام جاذبه های دیدنی آن دو فصل بهار و تابستان است چون سنندج یک منطقه کوهستانی است و زمستان های سردی دارد. برای سفر می توان از خودروی شخصی، اتوبوس، ماشین سواری و مواردی از این قبیل استفاده کرد. البته سنندج دارای باند فرودگاه نیز می باشد.

خانه آصف وزیری7 خانه آصف وزیری

موقعیت جغرافیایی
عمارت آصف یا همان خانه کرد سنندج در ضلع شمالی خیابان پرتردد امام خمینی که به میدان انقلاب ختم می شود قرار دارد. این عمارت در بافت قدیمی شهر، در محله ای به نام سرتپوله، در نزدیک بناهای تاریخی و قدیمی دیگری مانند دژ سنه (قلعه ی سنندج)، مسجد دارالاحسان (مسجد جامع سنندج)، عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام که به نام عمارت حبیبی و بیش از آن به نام عمارت سالار سعید مشهور است و عمارت مشیر دیوان قراردارد. لذا در کنار دیدن از عمارت آصف می توان از هر یک از این عمارت ها و بناهای تاریخی و دیدنی و زیبای شهر سنندج بازدید کرد و لذت سفر خود را به اوج رساند. جالب اینکه برخی از بناهای قدیمی و با شکوه سنندج در تملک صاحبان اصلی است و هنوز توسط میراث فرهنگی خریداری نشده است، صاحبانی که این املاک را از پدرانشان به ارث برده اند. این دسته از بناها را که مورد استفاده ی شخصی صاحبان آن است تنها می توان از نمای بیرونی نظاره گر بود.

خانه آصف وزیری9 خانه آصف وزیری

معماری بنا
شیوه ی معماری و تزئینات عمارت آصف بسیار زیبا و چشم گیر است. سنگ هایی که نقش های برجسته بر دل آنها حکاکی شده و طاق های هلالی که امروزه سقف بخش موزه را شکل می دهد واقعا زیباست. تالار اصلی و ارسی آن نیز که تحسین هر بیننده ای نسبت به سازنده اش را بر می انگیزد. مساحت عمارت آصف نزدیک به چهار هزار متر مربع است. عمارت بزرگ و با شکوهی که زمانی ملک شخصی خانواده ای بوده که با خدم و حشم خود در کمال رفاه و اسایش در آن زیسته اند. عمارتی که امروزه در تملک سازمان میراث فرهنگی استان کردستان قرار دارد و از سال ۱۳۷۵ جزء یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

در داخل عمارت آصف حمام کوچکی با عنوان حمام آصف قرار دارد که یکی از زیباترین حمام های غرب کشور ایران محسوب می شود که تقریبا در زمان قاجاریه بنا شده است. شیوه ی ساخت آن از نوع معماری اصفهانی است و تنها مورد استفاده ی شخصی خانواده ی اصف بوده است. تزئیناتی که در ستون ها و سرستون های آن به کار رفته واقعا تماشایی و فوق العاده زیباست. علاوه بر این بنا دارای یک سردر، هشتی و دالان ورودی و چهار حیاط به نام های حیاط اصلی یا بیرونی، حیاط اندرونی یا داخلی، حیاط مطبخ یا آشپزخانه و حیاط مستخدمین می باشد.

حیاط مستخدمین همان طور که از نامش پیداست حیاطی برای کار و زندگی مستخدمان عمارت بوده است که در ضلع جنوبی مجموعه و در کنار دالان ورودی قرار دارد. حیاط مطبخ که از حیاط مستخدمین کوچکتر است در کنار حیاط مستخدمین و در گوشه ای از ضلع جنوبی مجموعه واقع شده است. این حیاط به شکل مستطیل و دارای یک آبنمای سنگی است. آشپزخانه ی عمارت که دارای سقفی از جنس طاق و تویزه است در این حیاط قرار گرفته است. حیاط اندرونی نیز در ضلع جنوبی بنا ساخته شده است. این حیاط دارای یک زیرزمین و ایوانی با شش ستون چوبی وتزئینات گچ بری و سرستون هایی است که به شیوه ی اصفهانی ایجاد شده است. در مقابل ایوان اصلی یک ایوان ستون دار کوچکتر نیز وجود دارد.

آدرس :کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی، نرسیده به مسجد دارالاحسان
ساعات بازدید :صبح ها ۹ الی ۱۳ بعد از ظهرها ۱۶ الی۲۰

خانه آصف وزیری10 خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری11 خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری12 خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری15 خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری16 خانه آصف وزیری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد