رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مهر ۱۳۹۸

حمام عمارت آصف سنندج

لینک این مطلب کپی شد!

حمام عمارت آصف در داخل مجموعه عمارت آصف وزیری قرار دارد که یکی از زیباترین حمام های غرب کشور است. حمام عمارت آصف به سبک معماری اصفهانی و مانند سایر حمام های استان اما در مقیاس کوچک تر ساخته شده و دارای ورودی ، محل انتظار، حمام سرد، رخت کن، میان در، حمام گرم ، خزینه خلوتی، تون ( گرمخانه ) ، سرویس بهداشتی و فضای اضافی برای منبع آب است. حمام عمارت آصف دارای شش ستون سنگی با تزیینات طنابی است و از تزیینات آهک بری پرکار، کاشی های خشتی آبی رنگ، حجاری روی سرستون ها و ستون های سنگی برخوردار است. تزیینات طنابی ستون ها و سرستون های حمام عمارت آصف، از ویژگی های منحصر به فرد آن است. حمام عمارت آصف فقط مورد استفاده اختصاصی خانواده آصف بود.

مجموعه عمارت آصف توسط “آصف اعظم” (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه و با چهار هزار متر مربع زیر بنا ساخته شد.این بنای جالب و دیدنی در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده‌ است قدیمی ترین بخش بنا تالار اصلی در شمال مجموعه است که مربوط به دوره صفویه است که دارای طاقهای شکسته، ارسی های چهار لنگه با طرح اسلیمی و سقف گنبدی مقرنس کاری با گچ بری های پر کار و بسیار زیبا به انضمام ایوان ستون دار می باشد و هنگام ورود پادشاهان در این تالار از آنها پذیرایی می شد. در قسمت شرقی اتاقهای متعدد با سبک پنجره های هفت دری و هلالی قاجار جهت کاربری های مختلف خدماتی و مسکونی ساخته شده است.

-عمارت-آصف-1 حمام عمارت آصف سنندج

در شمال این ساختمان، بنایی سه طبقه با سبک معماری متفاوت از دیگر بناهای مجموعه و مربوط به دوره پهلوی وجود دارد که حیاط و حوض مستقل ایوان ستوندار با ستونهای گچ بری شده و گچ بری های زیبای داخل اتاق های آن جلوه خاصی به آن بخشیده است. در غرب این مجموعه بنایی دیگر با دربی مستقل و سبک معماری هلالی با حیطه وسیع و جنب خیابان شهدا واقع شده است که به نام پسر سوم آصف ساعد السلطان است این بنا در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی ساخته شد که با احداث خیابان شهدا حیاط و بخشهایی از آن از بین رفت. عمارت آصف از لحاظ گچ بری ها و اروسی های قدیمی بسیار زیبا است. سبک معماری سنگ های تراش خورده و برجسته و طاق های هلالی این ساختمان، منظره ای بدیع و قابل تحسینی به وجود آورده است. قسمت تالار و اروسی آن در نوع خود بسیارهنرمندانه و زیبا ساخته شده است.

یکی دیگراز بخشهای زیبای عمارت آصف، سردرب آن است که به وسیله آجر تراشان و معماران سنندجی به طرز با شکوهی در سال ۱۳۱۱ ساخته شد، درب آهنی بزرگی دارد که در ساخت آن از طرحهای اسلیمی اقتباس شده که جهت نصب قسمتهای مختلف آن از میخ و پرچ به جای جوش استفاده شده است. عمارت آصف از سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه مردم شناسی و با نام “خانه کرد” بازگشایی شد.
از جمله فضاهای و غرفه های خانه کرد سنندج می توان به نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه های زندگی شهری، مکتب خانه، قالی بافی، آثار چوبی ، غرفه های مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، زیورآلات، غرفه های صنایع دستی، غرفه های زندگی روستایی و مرکز اسناد اشاره کرد. در عمارت آصف سنندج سفرخانه ای سنتی با غذاهای محلی دایر شده است که هرساله به مناسبت سال جدید و تعطیلات نوروز موسیقی زنده سنتی در آن اجرا می‌شود.

ساعت بازدید :صبح ها ۹ الی ۱۳ بعد از ظهرها ۱۶ الی۲۰
آدرس :کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی، نرسیده به مسجد دارالاحسان

-عمارت-آصف-2 حمام عمارت آصف سنندج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *